Welke fietsdrager (trekhaak - 3 fietsen) topic #232216

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij zegt Thule dat de Velospace zelfs voor fatbikes geschikt is maar ik denk dat dat vooral met de lange riempjes te maken heeft.
De goten zijn vrij ondiep, dus de banden vallen er niet "volledig" in maar mijn fiets met 2.8 rubbers staat er desondanks prima op. Ik trek altijd nog een extra riempje door het voorwiel zodat het helemaal niet meer kan wiebelen maar of dat echt nodig is...? Kost echter geen moeite dus waarom niet.

Ik check tijdens de pauzes op lange ritten altijd even of de fietsen nog goed staan en tot nu toe (twee jaar, ook ritten van hele dagen) nooit een probleem gehad. Dus ik ben dik tevreden met dat ding.
Hij is vrij lomp, dat is eigenlijk het enige nadeel wat mij betreft.

Ik kan uiteraard niet oordelen over hoe drie fietsen erop staan, maar twee fietsen hebben onderling zoveel ruimte dat ze elkaar nooit kunnen raken. Met mijn vorige dragers was dat wel een probleem, daar zat ik altijd met schuimrubber te hannesen en desondanks toch twee keer een beschadiging op de voorvork opgelopen. Dat ergerde me... :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

kermit schreef: vr 15 mei 2020, 09:22 Volgens mij zegt Thule dat de Velospace zelfs voor fatbikes geschikt is maar ik denk dat dat vooral met de lange riempjes te maken heeft.
De goten zijn vrij ondiep, dus de banden vallen er niet "volledig" in maar mijn fiets met 2.8 rubbers staat er desondanks prima op. Ik trek altijd nog een extra riempje door het voorwiel zodat het helemaal niet meer kan wiebelen maar of dat echt nodig is...? Kost echter geen moeite dus waarom niet.

Ik check tijdens de pauzes op lange ritten altijd even of de fietsen nog goed staan en tot nu toe (twee jaar, ook ritten van hele dagen) nooit een probleem gehad. Dus ik ben dik tevreden met dat ding.
Hij is vrij lomp, dat is eigenlijk het enige nadeel wat mij betreft.

Ik kan uiteraard niet oordelen over hoe drie fietsen erop staan, maar twee fietsen hebben onderling zoveel ruimte dat ze elkaar nooit kunnen raken. Met mijn vorige dragers was dat wel een probleem, daar zat ik altijd met schuimrubber te hannesen en desondanks toch twee keer een beschadiging op de voorvork opgelopen. Dat ergerde me... :-D
Fijn kermit, dan maar even wachten tot die offerte binnen komt.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Offerte binnengekregen van Alfa Autoshop te Hasselt (B).

http://www.alfa-autoshop.be/wordpress/


Trekhaak 13 polig: 395 EUR
Fietsdrager Thule Velospace XT 3: 545 EUR
Totaal: 940 EUR

Op internet geen betere prijs voor dat Thule model gevonden. Trekhaak zit ook wel ergens op de marktprijs. Prijzen zijn incl. montage, uitleg, etc..

Blijf het toch duur vinden zo iets... Nog even over nadenken om de knoop door te hakken tenzij iemand nog tips heeft voor andere fietsdragers?
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Poldertoerist schreef: wo 13 mei 2020, 08:56 Recent ook een nieuwe drager gekocht.

Omdat ik toen nog de Fatbike had was ik op zoek naar een drager waar ik die ook veilig op mee kon nemen.

Ik had al jaren een Spinder Hawk (dus ook met die vierkante profielen) waar ik zelf met een stalen profieltje en halve regengoot een prima goot had gemaakt voor de 26x4 bandbreedte. Maar goed. de Spinder had ik inmiddels zo intensief gebruikt die was echt versleten.

Aanvankelijk ben ik op zoek gegaan naar een drager waar ik ook weer zelf wat aan zou kunnen passen, maar dat is verloren zaak.
Ook had ik de voorkeur voor een drager waar 3 of 4 fietsen op konden, maar ook dat idee heb ik laten varen. ik kon niets vinden waar ik dat op kwijt kon zonder de boel te beschadigen. dus als we met meer dan 2 fietsen vertrekken staat de rest op het dak van de auto.

Thule heeft dragers die Fatbike geschikt zijn. die ben ik gaan bekijken, maar de enige reden daarvoor is dat ze bandjes hebben die lang genoeg zijn voor de brede velg en hoge band. De Fatbike staat gewoon boven op de goot en niet er in. Als je dat weet gaat er op eens een wereld verder open.

uiteindelijk ben ik uitgekomen op een Twinny load Ewing. (maar voor 2 fietsen dus niet geschikt voor jou) dat was voor mij de beste keuze. De fatbike stond er heel stabiel op en ik fixeerde met een extra spanbandje ) Overigens kwam ik er later achter dat de Twinny ook een paar nadelen had maar die heb ik reeds opgelost.

De 2.25 banden van mijn vriendin haar fiets vallen wel in de goot en de 2.6 van mijn huidige fiets niet. maar ook nu doe ik er voor de zekerheid een extra bandje bij (https://www.vrijbuiter.nl/pro-plus-bindriem_111578/) . Staat echt super stabiel.

Moraal van dit verhaal. als je fiets niet in de goot past... zorg dan dat ie er tenminste goed bovenop kan staan.
Mocht je hem nog hebben.

Raad je de twinny load e Wing aan? Komen de mtbs wel.of niet tegen elkaar aan en welke nadelen heb je geconstateerd?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

hitchhikerzguide schreef: ma 18 mei 2020, 21:51 Offerte binnengekregen van Alfa Autoshop te Hasselt (B).

http://www.alfa-autoshop.be/wordpress/


Trekhaak 13 polig: 395 EUR
Fietsdrager Thule Velospace XT 3: 545 EUR
Totaal: 940 EUR

Op internet geen betere prijs voor dat Thule model gevonden. Trekhaak zit ook wel ergens op de marktprijs. Prijzen zijn incl. montage, uitleg, etc..

Blijf het toch duur vinden zo iets... Nog even over nadenken om de knoop door te hakken tenzij iemand nog tips heeft voor andere fietsdragers?
weet je zeker dat de prijs van de trekhaak inclusief montage is? Bizar goedkoop...
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Ik ben in de markt voor een nieuwe fietsendrager.

- moeten 3 fietsen oppassen. 3 MTB's moet ook kunnen
- wielgoten moeten geschikt zijn voor 2,4" banden
- kantelbaar
- inklapbaar
- klemmen moet op de staande buis kunnen
- fiets nummer 3 moet NIET het stuur gekanteld moeten worden
- niet te lomp en niet te zwaar

Zelf al gevonden... Hapro Atlas 3 en Uebler i31. Waarbij de Uebler meer dan 2x zo duur is.

Iemand tips? Budget is niet direct een issue.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

bijkerk0318 schreef: ma 30 mei 2022, 18:42

Mocht je hem nog hebben.

Raad je de twinny load e Wing aan? Komen de mtbs wel.of niet tegen elkaar aan en welke nadelen heb je geconstateerd?
Zeker heb ik die nog! En ik gebruik m bijna wekelijks.. de (onze Merida one-twenty9 en idworx Rocknroller) mtb's raken elkaar niet. Behalve op stuur en zadelhoogte maar lang leve de droppers in dat geval. Ik vind het een fijne drager. Die echt snel op en af de trekhaak te halen is. We zijn nu met het kampeerbusje weg en op de plek waar we nu staan staat de drager naast de bus met de fietsen er op. Ideaal..

De nadelen zijn dat ik vind dat de riempjes voor de buizen wat aan de harde kant zijn, dus daar heb ik binnenband over heen getrokken. Iets anders wat ik jammer vind is de manier waarop de stroomdraden voor de verlichting zijn afgewerkt lees: niet. Dat hangt gewoon allemaal los te bungelen) geen reden om m te laten staan want met wat tierips zit dat snel wel netjes. Maar zo'n grote naam onwaardig. En het slotje op de kogel heeftzijn werking verloren. Dat kan ook mijn eigen schuld zijn want mss heb ik m een keer verkeerd behhandeld wat dat betreft. Verder kunnen sloten en scharnierpunten (ook die van de hefboom) van tijd tot tijd een drupje olie gebruiken. Maar met zulk regelmatig gebruik door weer en wind is dat eigenlijk ook weer zo niet gek.

Ik zou m ondanks die paar minpuntjes wel aanraden. Het belangrijkste : fietsen staan stabiel en snel op en naast de drager, de drager zit snel en ook stabiel en is opvouwbaar en al mijn fietsen passen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

@Ruurd: Pro User Amber III. Relatief simpel apparaat met old-skool goten die vooral voor racefiets lijken maar mijn 2.4" banden passen er ook prima op (wielbasis 1,24m) en zelfs de 20" fatbike van mijn zoon past. Bevestiging gaat met riempjes. De reden dat ik die koos is dat hij maar 16,5 kg weegt. Andere dragers waren al gauw rond of boven de 20 kg en dan hield ik met max 50 kg kogeldruk niet genoeg gewicht over voor 3 fietsen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3266
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Kijk ook eens naar de Hapro Atlas Premium 3.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Een vriend van me heeft die Hapro en vond de simpele riempjes van de Pro User veel handiger dan het priegelsysteem dat Hapro heeft. De Hapro is ook nog 2 kg zwaarder en bijna 50% duurder.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Nu ben ik niet zo thuis in dit soort fietsen qua wielbasis.
Maarre zeg ik iets raars als je kan proberen je vorvork om te draaien??? dan wordt de wielbasis toch korter?
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 843
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Om even dit topic te kapen:

Ik ben op zoek naar een invouwbare en wegklapbare drager voor 2 Mtb's. Nu kom ik de Pro User Diamant tegen die al meermaal als beste koop is aangeprijzen, is ook heel aantrekkelijk geprijsd.

Maar hoe geschikt is deze voor mtb's? Wij zullen vooral die of racefietsen vervoeren en idealiter een systeem hebben waarbij we de drager inclusief fietsen van de auto kunnen tillen (doen dit vaak met kamperen).
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
CounterDesk
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 11 april 2012, 10:41
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro 29 & Cube Stereo 120

Ik heb de Yakima Foldclick 2, ben er heel tevreden over: mooi kantelmechanisme, kan op slot op de trekhaak en de fietsen zelf en past opgevouwen met gemak in m'n kofferbak. Overigens ook beschikbaar in uitvoering voor 3 fietsen. Heb er een Yakima ClickTop bij gekocht om m'n carbon frame te ontzien.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

ik ga deze even volgen, heb nu ook eindelijk een trekhaak dus de dakdragers mogen weg.
de commencal meta in XL is een aardig grote fiets, hoop dat er wat voor te vinden is
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

nick22 schreef: ma 25 juli 2022, 18:55 ik ga deze even volgen, heb nu ook eindelijk een trekhaak dus de dakdragers mogen weg.
de commencal meta in XL is een aardig grote fiets, hoop dat er wat voor te vinden is
Op zich maakt de wielbasis niet heel veel uit. De Amber Pro User die ik heb is duidelijk gemaakt met racefietsen en old-skool mtb's in gedacht maar een lange mountainbike van nu staat er ook stevig op. Ik heb best lange fietsen meegehad (± 1.30 wielbasis, 27,5") en dat gaat gewoon. De uitdaging zit hem vooral in de bevestiging aan het frame van de tweede fiets. Met meer dan één fully op de drager wordt het een soort mikado. Je moet die verbindingstang door het frame van de eerste fiets krijgen (langs demper/bidonhouder) en dan een plek op het frame van de tweede vinden waar je goed kan klemmen. Voordeel van een groot frame is dat je meer ruimte hebt.
Plaats reactie