Welke fietsdrager (trekhaak - 3 fietsen) topic #232216

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Beste forumleden,

Gezien mijn zoontje van 4 zijn eerste bikepark trip zo leuk vond, en ik ook wat meer reiscomfort wil en de fietsen ook wil meenemen naar het buitenland (oa. fietstrips Vogezen) ben ik op zoek naar een fietsdrager voor op een trekhaak voor 3 fietsen.

Mijn fiets: Bird Zero AM XL frame 27,5: 2.6 band voor en 2.5 achter. (hardtail)
Zijn fietsje: Specialized Hotrock (16 inch banden) (hardtail)
Vrouw: Cube Analog 22 inch frame (hardtail)

Uitdaging zal vooral zijn om mijn fiets te laten passen: bandbreedte 2.6 maar vooral wielbasis (1253 mm).

Ik weet dat er ook andere merken zijn dan Thule die kwaliteit bieden aan een iets lagere prijs.

Ik wil ook de mogelijkheid open laten voor vervoeren van 1 of 2 e-bikes (van de 3 bikes).

Suggesties? Vooral rekening houdend met de wielbasis?

Alvast bedankt!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Met meerdere e-bikes moet je op het gewicht gaan letten en dan niet alleen op dat van de drager maar ook op dat van de trekhaak (meestal max. 75kg, kleine(re) auto's vaak maar 50).

Ik heb zelf een Spinder voor drie fietsen, mijn EX (wielbasis 1189mm) past daar goed op en dan is nog wel wat schuifruimte over. Dit is een oldskool spinder, met die vierkante profielen en plastic wielgoten. Past het niet dan kun je redelijk eenvoudig zelf wat knutselen en de wielgoten kun je een beetje verhitten en uitbuigen. Nadeel is natuurlijk dat ze niet meer worden gemaakt. Met een beetje puzzelen gingen mijn fiets, een 20" en een 24" mtb er goed op. Met een 26"in plaats van de 20" was het weer even knutselen en zo blijf je bezig. Ik heb er uiteindelijk een foto van gemaakt zodat ik niet iedere keer opnieuw het wiel uit moest vinden ;)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3266
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Hapro Atlas 3 premium!
Wel zeker weten dat je de Premium koopt, want die heeft een betere kantelfunctie dan de versie eronder.
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

+1 Voor de hapro ik heb de atlas 2 met normale draaisluiting voor het kantelen. En deze heeft wel eens speling na gebruik en dan begint ie te tikken, heel vervelend om de volgende afslag weer te nemen. Het zal wel op te lossen zijn door een snelsluiting te craften.

De atlas 2 mag 2x25kg hebben en is echt een stevige drager, alles werk prima nu na 7jaar gebruik, en die sluiting voor het kantelmechanisme zal zoals gemeld op de Premium wel verholpen zijn, voor mij persoonlijk geen showstopper trouwens je moet er gewoon rekening mee houden.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3266
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik had met het niet premium model het probleem dat de draaiknop tijdens het rijden los ging zitten. Gaf niet veel vertrouwen dat dit goed zou gaan op een langere afstand.
En de premium is niet heel veel duurder.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Alvast dank voor de reacties heren :-q

Ivm die Hapro, 60mm gootbreedte lijkt me toch niet te passen denk ik? En ik vind ook niets terug over max. wielbasis?
tkmp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 18 januari 2015, 15:20

Mijn 2.4 banden bollen 61mm op en die passen. Voor de langere ritten laat ik wel eens lucht lopen en een schuimpjes om voor of achter vork.

Over je wiel basis..... echt geen zorgen, maar als je wil meet ik ze. Een tandem zal niet gaan denk ik.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Dat mag, voorband is trouwens 70mm breed en achterband is 65mm. Wielbasis is 1253 mm. Als ik de investering doe en een drager koop en een trekhaak laat plaatsen, wil ik wel gewoon dat alles netjes past.

Verdere suggesties zijn ondertussen nog steeds welkom.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Recent ook een nieuwe drager gekocht.

Omdat ik toen nog de Fatbike had was ik op zoek naar een drager waar ik die ook veilig op mee kon nemen.

Ik had al jaren een Spinder Hawk (dus ook met die vierkante profielen) waar ik zelf met een stalen profieltje en halve regengoot een prima goot had gemaakt voor de 26x4 bandbreedte. Maar goed. de Spinder had ik inmiddels zo intensief gebruikt die was echt versleten.

Aanvankelijk ben ik op zoek gegaan naar een drager waar ik ook weer zelf wat aan zou kunnen passen, maar dat is verloren zaak.
Ook had ik de voorkeur voor een drager waar 3 of 4 fietsen op konden, maar ook dat idee heb ik laten varen. ik kon niets vinden waar ik dat op kwijt kon zonder de boel te beschadigen. dus als we met meer dan 2 fietsen vertrekken staat de rest op het dak van de auto.

Thule heeft dragers die Fatbike geschikt zijn. die ben ik gaan bekijken, maar de enige reden daarvoor is dat ze bandjes hebben die lang genoeg zijn voor de brede velg en hoge band. De Fatbike staat gewoon boven op de goot en niet er in. Als je dat weet gaat er op eens een wereld verder open.

uiteindelijk ben ik uitgekomen op een Twinny load Ewing. (maar voor 2 fietsen dus niet geschikt voor jou) dat was voor mij de beste keuze. De fatbike stond er heel stabiel op en ik fixeerde met een extra spanbandje ) Overigens kwam ik er later achter dat de Twinny ook een paar nadelen had maar die heb ik reeds opgelost.

De 2.25 banden van mijn vriendin haar fiets vallen wel in de goot en de 2.6 van mijn huidige fiets niet. maar ook nu doe ik er voor de zekerheid een extra bandje bij (https://www.vrijbuiter.nl/pro-plus-bindriem_111578/) . Staat echt super stabiel.

Moraal van dit verhaal. als je fiets niet in de goot past... zorg dan dat ie er tenminste goed bovenop kan staan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Thule Velospace kan ook een optie zijn.
Is er voor twee of drie bikes, en beide types zijn uit te breiden met een extra "goot".

De banden vallen niet diep in de goot, maar door de lange riemen staan de fietsen echt goed vast. Mijn fiets met 2.8 banden geeft geen probleem. De goten zijn ook lang dus een lange fiets is geen probleem (Thule geeft aan tot 1.300mm wielbasis).

Ik heb de versie voor twee fietsen en de fietsen staan lekker ruim uit elkaar, wat voor mij ook de reden tot aanschaf was. Ik was het gedoe met schuimpjes tussen de fietsen beu en dat is hier niet meer nodig, ook niet met twee "boost" fietsen.

Nadelen: forse drager om op te bergen en niet goedkoop (wel voor minder als de prijs op de Thule site te vinden).
https://www.thule.com/nl-nl/bike-rack/t ... 2-_-938000
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Formaat en gewicht zijn inderdaad wel een dingetje voor dragers voor meer fietsen. Voorheen had ik een drager voor twee fietsen en die vond ik prima te hanteren, het exemplaar voor drie fietsen is wel even sjouwen. Mede daarom heb ik ook een drager voor één fiets opgescharreld, die is zo klein en licht dat hij standaard in de kofferbak mag verblijven.

In-opklapbaar en/of van alu zijn dus ook nog wel zaken om op te letten.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

1190 mm max wielbasis voor de Hapro Atlas 3 premium en goten van 60mm breed. Hoewel de prijs aanlokkelijk is valt die dus af.

Maar eens verder kijken naar de Thule Velospace, maar die is zo duur..

Nog suggesties?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik betaalde twee jaar geleden rond de €350 voor de versie voor twee fietsen.

Heb ook weleens gedacht om net als George een solodragertje erbij te kopen, maar als ik alleen ga past de fiets gewoon achterin...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 524
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Heb al jaren Thuis Euroway voor 3 fietsen. Is niet meer nieuw te kopen want oud model.
Tevreden over. Stabiel op de trekhaak. Past HT en FS makkelijk op. Mede dankzij de droppers waardoor zadels omlaag staan niet tegen sturen komen.

Enige punt is 3 fietsen tegelijk. Dat werkt niet lekker. Middelste toch net te smal en waar laat je stuur? Moet toch gedraaid oid.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Ik vind eigenlijk niet snel iets beters dan een Thule Velospace... De wielbasis zal net passen, of de goten breed genoeg zullen zijn weet ik (nog niet). Kermit?

Ik wacht nog op een offerte van een grote trekhakenplaatser hier in de buurt voor combi trekhaak en fietsdrager. Dan moet er misschien nog wel wat procentjes af kunnen.
Plaats reactie