Goede vorkpomp

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Wat is een goede vorkpomp?
Ik heb al jaaaaren een hele fijne van BBB, maar nu zit bij mijn Fox het ventiel iets dieper en werkt het net niet.

Ik wil graag met een extra schroef op de kop ivm zonder drukverlies aan/af koppelen en een drukknopje om beheerst druk af te laten.
Volstaat zoiets: https://www.futurumshop.nl/pro-performa ... wart.phtml
Laatst gewijzigd door daniel1975 op di 12 mei 2020, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Bicycle, bicycle, bicycle
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het drukverlies is trouwens de lucht die uit het pompje stroomt bij loskoppelen. Meestal in ieder geval.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Ik heb een RockShox tot 600psi. Sommige dempers mogen tot 350psi druk hebben waardoor zo'n 300psi pomp niet meer voldoet.

Prima pomp, maar elke pomp voldoet eigenlijk wel. Als je maar steeds dezelfde gebruikt om de druk constant te houden.
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Ik heb ook de Rockshox pomp en deze werkt ook prima op mijn Fox.

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

daniel1975 schreef: di 12 mei 2020, 20:56 Wat is een goede vorkpomp?
Ik heb al jaaaaren een hele fijne van BBB, maar nu zit bij mijn Fox het ventiel iets dieper en werkt het net niet.

Ik wil graag met een extra schroef op de kop ivm zonder drukverlies aan/af koppelen en een drukknopje om beheerst druk af te laten.
Volstaat zoiets: https://www.futurumshop.nl/pro-performa ... wart.phtml
Die pomp heb ik ook, (bij Bike24 was ie trouwens de helft eind vorig jaar). Mijn probleem met dit ding is dattie 30-50psi verliest elke keer dat je `m loskoppelt (RS Revelation en een RS DeLuxe). Het pinnetje is (vermoed ik) te lang waardoor het ventiel half ingedrukt blijft tijdens het eraf draaien.

Nu je het zegt, ik zal `m eens testen op m`n Fox-demper en vorken. Het is wel een mooi compact ding, m`n andere pomp past niet in alle backpacks
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik heb een Magura pomp, het ventieltje bij de koppeling zorgt voor geen drukverlies.

Afbeelding
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

TenZNL schreef: wo 13 mei 2020, 12:06
daniel1975 schreef: di 12 mei 2020, 20:56 Wat is een goede vorkpomp?
Ik heb al jaaaaren een hele fijne van BBB, maar nu zit bij mijn Fox het ventiel iets dieper en werkt het net niet.

Ik wil graag met een extra schroef op de kop ivm zonder drukverlies aan/af koppelen en een drukknopje om beheerst druk af te laten.
Volstaat zoiets: https://www.futurumshop.nl/pro-performa ... wart.phtml
Die pomp heb ik ook, (bij Bike24 was ie trouwens de helft eind vorig jaar). Mijn probleem met dit ding is dattie 30-50psi verliest elke keer dat je `m loskoppelt (RS Revelation en een RS DeLuxe). Het pinnetje is (vermoed ik) te lang waardoor het ventiel half ingedrukt blijft tijdens het eraf draaien.

Nu je het zegt, ik zal `m eens testen op m`n Fox-demper en vorken. Het is wel een mooi compact ding, m`n andere pomp past niet in alle backpacks
Hoe meet je dat? ;) Verlies je niet 30 tot 50 psi bij het meten/opnieuw koppelen en dus vullen van de slang?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

way2go schreef: wo 13 mei 2020, 11:46 Ik heb ook de Rockshox pomp en deze werkt ook prima op mijn Fox.

https://cdn.mantel.com/images/product.p ... =760&h=570
Zelfde pomp en werkt hier ook na tevredenheid met de RockShox SID RL3
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Canyon kopen, daar krijg je een prima pompje bij :winkie:.

Net even gechecked lijkt sprekend op de Magura pomp.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

RuudRuud schreef: wo 13 mei 2020, 13:07
TenZNL schreef: wo 13 mei 2020, 12:06
Die pomp heb ik ook, (bij Bike24 was ie trouwens de helft eind vorig jaar). Mijn probleem met dit ding is dattie 30-50psi verliest elke keer dat je `m loskoppelt (RS Revelation en een RS DeLuxe). Het pinnetje is (vermoed ik) te lang waardoor het ventiel half ingedrukt blijft tijdens het eraf draaien.

Nu je het zegt, ik zal `m eens testen op m`n Fox-demper en vorken. Het is wel een mooi compact ding, m`n andere pomp past niet in alle backpacks
Hoe meet je dat? ;) Verlies je niet 30 tot 50 psi bij het meten/opnieuw koppelen en dus vullen van de slang?
Nee, na de 1e slag sealt het schroefdraad van de koppeling niet meer terwijl het ventiel nog steeds open gedrukt word. Je hoort lucht ontsnappen en het ventiel te sissen. Als ik dan niets doe, loopt de demper/vork helemaal leeg. Je ziet ook de meter teruglopen en hoewel niet wetenschappelijk verantwoord, klopt dat wel ongeveer met de indicatie die de andere pomp geeft. :wink:

Net op een Fox 34 getest, daar lekt het minder hard maar is zeker ook aanwezig.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

TenZNL schreef: do 14 mei 2020, 08:35
RuudRuud schreef: wo 13 mei 2020, 13:07

Hoe meet je dat? ;) Verlies je niet 30 tot 50 psi bij het meten/opnieuw koppelen en dus vullen van de slang?
Nee, na de 1e slag sealt het schroefdraad van de koppeling niet meer terwijl het ventiel nog steeds open gedrukt word. Je hoort lucht ontsnappen en het ventiel te sissen. Als ik dan niets doe, loopt de demper/vork helemaal leeg. Je ziet ook de meter teruglopen.

Net op een Fox 34 getest, daar lekt het minder hard maar is zeker ook aanwezig.
Dat is dan wel een issue ja. Kun je niet een rubber ringetje in de kop duwen? Al wordt dat wel heel miniscuul en heeft niet iedereen dat zomaar liggen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

RuudRuud schreef: do 14 mei 2020, 08:37
TenZNL schreef: do 14 mei 2020, 08:35
Nee, na de 1e slag sealt het schroefdraad van de koppeling niet meer terwijl het ventiel nog steeds open gedrukt word. Je hoort lucht ontsnappen en het ventiel te sissen. Als ik dan niets doe, loopt de demper/vork helemaal leeg. Je ziet ook de meter teruglopen.

Net op een Fox 34 getest, daar lekt het minder hard maar is zeker ook aanwezig.
Dat is dan wel een issue ja. Kun je niet een rubber ringetje in de kop duwen? Al wordt dat wel heel miniscuul en heeft niet iedereen dat zomaar liggen.
Ik heb wel toegang tot dat soort dingen maar ik denk dat ik gewoon met een dremel en een slijpsteentje aan de gang ga.
Plaats reactie