SR Suntour XCR air, is het wat?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
I_do
Pro Biker
Pro Biker

za 18 april 2020, 14:54

Hallo forumvriendjes!

De SR Suntour XCR zit op bijvoorbeeld de grand canyon AL 6.0. Maar de grote vraag is, is het wat? Het is tegenwoordig dus een luchtvork met 32 mm poten. Voor een rijder van net boven de 70 kilo die recent is begonnen met mtben, is dit wel of niet een prima vork? Vooral Nederlandse rondjes, vast en zeker ook wel eens limburg, misschien een keertje belgie.

Schijnbaar doet Suntour niet erg zijn best reviews te krijgen, want je ziet er erg weinig online...

Alvast bedankt!
Fadje104
All rounder
All rounder

za 18 april 2020, 18:43

Geen directe ervaring met een XCR, wel met andere types.

met name de vorken in het lagere segment zijn prima om mee te beginnen, maar je verlangt gauw naar een betere vork.
er treed na een paar heftige ritjes al gauw spelling op tussen binnen en buiten poten.

kortom leuk voor een echte beginners fiets, maar daar is het ook mee gezegd.
I_do
Pro Biker
Pro Biker

za 18 april 2020, 19:10

Fadje104 schreef:
za 18 april 2020, 18:43
Geen directe ervaring met een XCR, wel met andere types.

met name de vorken in het lagere segment zijn prima om mee te beginnen, maar je verlangt gauw naar een betere vork.
er treed na een paar heftige ritjes al gauw spelling op tussen binnen en buiten poten.

kortom leuk voor een echte beginners fiets, maar daar is het ook mee gezegd.
Maar ja dit is nu net een vrij nieuw model, met fatsoenlijke diameter vorkpoten en een luchtveer. Dus ben wel echt benieuwd naar deze specifiek. Deze zou namelijk een stap boven die instapmodellen moeten zitten volgens mij, maar kan er weinig van vinden.
Mad Wally
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

za 18 april 2020, 19:26

De XCR gaat al weer een paar jaar mee. Mijn vrouw heeft hem op de cube acces race zitten. De vork functioneert tot dusver prima, wel is de vork wat zwaarder en schuiven de vorkpoten niet in een oliebad maar ingevet met kunststof glijlagers. De duurzaamheid moeten we dus nog afwachten.
P@trick
All rounder
All rounder

za 18 april 2020, 21:53

Ik had hem een jaar op mijn merida big seven en vond het een prima vork. Door een spacer te verwijderen kan je hem op 120mm veerweg zetten en heb je wat meer sag. Bijkomend voordeel is onderhoud, dit is gemakkelijk zelf te doen en met een half uurtje klaar😁

Na een jaar trappen op en af, wortel en rots afdalingen en regelmatig drops van een cm of 80 geen last van speling trouwens. Mocht dit wel zo zijn dan koop je voor 2 tientjes nieuwe sleeves en kan je er weer tegen aan👍
I_do
Pro Biker
Pro Biker

za 18 april 2020, 22:11

Bedankt voor de input iedereen!
Weet in dit segment niet goed wat werkt en niet. Deze opmerkingen heb ik wel wat aan.
Ook geen principe problemen met suntour. Heb voor mezelf net een Aion 35 besteld :)
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2, Scott big Jon

zo 19 april 2020, 12:33

I_do schreef:
Weet in dit segment niet goed wat werkt en niet. Deze opmerkingen heb ik wel wat aan.
Ook geen principe problemen met suntour. Heb voor mezelf net een Aion 35 besteld :)
Die Aion 35 is echt een fijne vork en ook makkelijk zelf te servicen.

Ik heb hem destijds alleen weggedaan omdat ik een matte finish wilde en toen een yari voor een goede prijs kon scoren maar ik merk bijna geen verschil tussen die twee. :-q
Titanium rules!!
I_do
Pro Biker
Pro Biker

zo 19 april 2020, 13:59

Big Deef schreef:
zo 19 april 2020, 12:33
I_do schreef:
Die Aion 35 is echt een fijne vork en ook makkelijk zelf te servicen.

Ik heb hem destijds alleen weggedaan omdat ik een matte finish wilde en toen een yari voor een goede prijs kon scoren maar ik merk bijna geen verschil tussen die twee. :-q
Ik heb hem voor een hilarische prijs nieuw bij RCZ besteld, alleen even geduld tot hij binnen is. Die van mij lijkt op de foto mat, maar die foto's zijn daar niet best :)
Plaats reactie