Welke groep draagt jullie voorkeur?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4654
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Als je ineens zoveel moet opschakelen (lichter schakelen) doe je m.i. toch iets niet helemaal goed. Iets met terrein kennen/lezen en vooruitkijken? Ik rijd nu XTR en sram GX maar ervaar niet dat ik, nu ik met de xtr sneller kan opschakelen, dit ook daadwerkelijk nodig heb.
U is wielrenner?hanjovdberg schreef: ↑zo 19 april 2020, 12:31 Als je ineens zoveel moet opschakelen (lichter schakelen) doe je m.i. toch iets niet helemaal goed. Iets met terrein kennen/lezen en vooruitkijken? Ik rijd nu XTR en sram GX maar ervaar niet dat ik, nu ik met de xtr sneller kan opschakelen, dit ook daadwerkelijk nodig heb.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Best handig hoor op de racer als je hem weer naar het kleine blad voor gooit en dan in 1 ruk 2-3 kransjes erbij gooit achter. Lang leve campa. Het helpt ook dat je elke versnelling als klikje voelt.
Op de atb met 1x voor zie ik eigenlijk echt niet als een gemis. Gewoon snel meerdere keren klikken.
Op de atb met 1x voor zie ik eigenlijk echt niet als een gemis. Gewoon snel meerdere keren klikken.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4654
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Serieuze vraag? Na al mij posts is dat je vraag?Lars TB schreef: ↑zo 19 april 2020, 13:19U is wielrenner?hanjovdberg schreef: ↑zo 19 april 2020, 12:31 Als je ineens zoveel moet opschakelen (lichter schakelen) doe je m.i. toch iets niet helemaal goed. Iets met terrein kennen/lezen en vooruitkijken? Ik rijd nu XTR en sram GX maar ervaar niet dat ik, nu ik met de xtr sneller kan opschakelen, dit ook daadwerkelijk nodig heb.
Ik kom op de mountainbike toch regelmatig situaties tegen waar je de bocht om komt zeilen en je opeens met een 'muur' geconfronteerd wordt. Nee, niet op de vaste routes, maar op genoeg plekken in NL. Limburg is helemaal erg. Vooral 'leuk' met toertochten, waar na zo een bocht maar voor de klim dan altijd weer rijders staan met een afgebroken achterderailleur.
En dan heb ik het dus over Nederland, laat staan wat je in het buitenland af en toe tegen komt.
Dus mijn vraag moet je eigenlijk interpreteren dat ik aan je ervaring twijfel. Klinkt lullig, maar je bent zo stellig in je uitspraak, dat ik het inderdaad lullig verwoord. Je uitspraak klopt dus gewoon niet, dat gaat alleen maar op voor een wielrenner. Hoewel ik in de Ardennen ook wel eens een bocht op het asfalt heb genomen en daar om de hoek een helling tegen kwam die zo plotseling was, dat ik nog maar ternauwernood terug kon schakelen!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4654
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Mag je uiteraard denken. Dat is vrij aan jou ..
Laat ik het zo zeggen dat ik het weinig tegen ben gekomen. Ik rijd relatief licht verzet dus kom bijna nooit in de problemen.
Ik rijd ook op de weg maar refereerde aan het mtb’en wat ik nu zo’n 25 jaar doe gemiddeld 2x per week ..
Laat ik het zo zeggen dat ik het weinig tegen ben gekomen. Ik rijd relatief licht verzet dus kom bijna nooit in de problemen.
Ik rijd ook op de weg maar refereerde aan het mtb’en wat ik nu zo’n 25 jaar doe gemiddeld 2x per week ..
Dat weet ik ook wel, maar ergens heb je een punt dat je zelfs bij zo een onverwachte helling kunt anticiperen. Maar het feit is dat het je in bepaald terrein wel heel vaak kan gebeuren en dat je mensen niet kunt beschuldigen van niet vooruit kijken. Soms is het gewoon niet te zien.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4654
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Tja wat is niet te zien. Als je met je tong op het stuur ligt en geen oog hebt voor de omgeving zou het zomaar kunnen zijn dat je verrast wordt. Een enkele keer kan een kort steil venijnig klimmetje je ook verrassen maar over het algemeen geldt dat wanneer je in 1x meer dan 4 kransjes omhoog wilt je toch ergens een klein inschattingsfoutje gemaakt hebt.
Dat zul je wel met me eens zijn toch?
En ik beschuldig niemand maar stel alleen in het algemeen dat je kennis van terrein en routes bepalend is voor een goede verzet keuze. Het helpt dan ook zeker als je juist op heel veel verschillende plekken gefietst hebt. Dan herken je dat soort punten sneller.
Dat zul je wel met me eens zijn toch?
En ik beschuldig niemand maar stel alleen in het algemeen dat je kennis van terrein en routes bepalend is voor een goede verzet keuze. Het helpt dan ook zeker als je juist op heel veel verschillende plekken gefietst hebt. Dan herken je dat soort punten sneller.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Ik ben net terug van rondje Holterberg. Daar kom je met een redelijke vaart een bocht omzeilen en dan opeens de spreekwoordelijke “muur” met kippengaas tegen het kapotrijden. Dan ben je echt blij dat je met één druk op je shifter 4 versnellingen teruggaat.hanjovdberg schreef: ↑zo 19 april 2020, 15:23 Mag je uiteraard denken. Dat is vrij aan jou ..
Laat ik het zo zeggen dat ik het weinig tegen ben gekomen. Ik rijd relatief licht verzet dus kom bijna nooit in de problemen.
Ik rijd ook op de weg maar refereerde aan het mtb’en wat ik nu zo’n 25 jaar doe gemiddeld 2x per week ..
Ook de nieuwe Oostermaet 2.2 verrast meerdere keren met een aantal totaal onverwachte klimmen en nee, daar kun je helemaal niet op anticiperen tenzij je bereid bent de hele route op de lichtste versnelling te rijden. Als je de route al eens gereden hebt is dat natuurlijk anders.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Je moet toch echt wat vaker in Zuid-Limburg gaan rijden, eventueel net even de grens over naar Luik. Daar lopen zoveel paadjes waar je vol naar beneden gaat en dan regelmatig haaks de bocht om weer omhoog moet. En iedere keer dat je er op rekent gebeurt het niet. En als je dan denkt dat het pad wel rechtuit zal blijven lopen mag je haaks omhoog.hanjovdberg schreef: ↑zo 19 april 2020, 15:32 ... maar over het algemeen geldt dat wanneer je in 1x meer dan 4 kransjes omhoog wilt je toch ergens een klein inschattingsfoutje gemaakt hebt.
Dat zul je wel met me eens zijn toch?
Nee, ik blijf het dus niet met je eens.
Niet dat ik daar problemen mee heb, ik schakel razendsnel en/of keurig tandje voor tandje zonder de boel te overbelasten. Maar wat ik zei: bij toertochten in die regio staan ze werkelijk met bosjes onderaan dat soort hellingen met gebroken achterderailleurs. Dat ligt niet aan het niet opletten, dat ligt hooguit aan het te lomp schakelen, te goedkoop materiaal, te versleten materiaal of slecht afgesteld materiaal.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Extreme Biker
- Berichten: 846
- Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
- Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...
[\quote]
Niet dat ik daar problemen mee heb, ik schakel razendsnel en/of keurig tandje voor tandje zonder de boel te overbelasten. Maar wat ik zei: bij toertochten in die regio staan ze werkelijk met bosjes onderaan dat soort hellingen met gebroken achterderailleurs. Dat ligt niet aan het niet opletten, dat ligt hooguit aan het te lomp schakelen, te goedkoop materiaal, te versleten materiaal of slecht afgesteld materiaal.
[/quote]
Met de xtr zou je daar volgens de recensies geen last van mogen hebben.
(Ik weet het geen goedkope groep)
Niet dat ik daar problemen mee heb, ik schakel razendsnel en/of keurig tandje voor tandje zonder de boel te overbelasten. Maar wat ik zei: bij toertochten in die regio staan ze werkelijk met bosjes onderaan dat soort hellingen met gebroken achterderailleurs. Dat ligt niet aan het niet opletten, dat ligt hooguit aan het te lomp schakelen, te goedkoop materiaal, te versleten materiaal of slecht afgesteld materiaal.
[/quote]
Met de xtr zou je daar volgens de recensies geen last van mogen hebben.
(Ik weet het geen goedkope groep)
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4654
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Ik heb er ook geen problemen mee hoor dat je het niet met me eens bent ...
Zou graag vaker in Limburg en omstreken rijden maar 2-2,5 uur reistijd (heen) vind ik beetje veel ..
Dus dat zal hooguit 2-3x per jaar zijn. Wel in de Belgische Ardennen. Vorig jaar nog rond Malmedy. In Italië ook hele steile pukkels en klimmen.
Scheelt dat ik mijn tochten voorbereid door vaak al te kijken wat ik kan verwachten qua klimmen.
Maar goed ik heb er dus weinig last van, ben van mening dat je dat ook voor een groot deel kunt voorkomen door genoemde zaken maar verschil van mening blijft.
Als deze hele crisis over is laat ik me graag een keer verrassen op mooie routes
Zou graag vaker in Limburg en omstreken rijden maar 2-2,5 uur reistijd (heen) vind ik beetje veel ..
Dus dat zal hooguit 2-3x per jaar zijn. Wel in de Belgische Ardennen. Vorig jaar nog rond Malmedy. In Italië ook hele steile pukkels en klimmen.
Scheelt dat ik mijn tochten voorbereid door vaak al te kijken wat ik kan verwachten qua klimmen.
Maar goed ik heb er dus weinig last van, ben van mening dat je dat ook voor een groot deel kunt voorkomen door genoemde zaken maar verschil van mening blijft.
Als deze hele crisis over is laat ik me graag een keer verrassen op mooie routes
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Da’s mijn thuisgebied en favoriete streek.Lars TB schreef: ↑zo 19 april 2020, 18:49Je moet toch echt wat vaker in Zuid-Limburg gaan rijden, eventueel net even de grens over naar Luik. Daar lopen zoveel paadjes waar je vol naar beneden gaat en dan regelmatig haaks de bocht om weer omhoog moet. En iedere keer dat je er op rekent gebeurt het niet. En als je dan denkt dat het pad wel rechtuit zal blijven lopen mag je haaks omhoog.hanjovdberg schreef: ↑zo 19 april 2020, 15:32 ... maar over het algemeen geldt dat wanneer je in 1x meer dan 4 kransjes omhoog wilt je toch ergens een klein inschattingsfoutje gemaakt hebt.
Dat zul je wel met me eens zijn toch?
Nee, ik blijf het dus niet met je eens.
Niet dat ik daar problemen mee heb, ik schakel razendsnel en/of keurig tandje voor tandje zonder de boel te overbelasten. Maar wat ik zei: bij toertochten in die regio staan ze werkelijk met bosjes onderaan dat soort hellingen met gebroken achterderailleurs. Dat ligt niet aan het niet opletten, dat ligt hooguit aan het te lomp schakelen, te goedkoop materiaal, te versleten materiaal of slecht afgesteld materiaal.
Wat ik daar het fijnst vond schakelen was Sram gripshift, dat gaat razendsnel, sneller dan mijn triggers.
En wat nu nog beter/sneller gaat: Shimano XTR. Met name omdat het werkelijk niet uitmaakt hoe lomp of dom je doet... het blijft feilloos schakelen. Bij Sram moet je toch iets behoedzamer zijn.
En XT en SLX schijnen amper onder te doen voor XTR wat functie betreft.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Met de xtr zou je daar volgens de recensies geen last van mogen hebben.At1 schreef: ↑zo 19 april 2020, 18:56 [\quote]
Niet dat ik daar problemen mee heb, ik schakel razendsnel en/of keurig tandje voor tandje zonder de boel te overbelasten. Maar wat ik zei: bij toertochten in die regio staan ze werkelijk met bosjes onderaan dat soort hellingen met gebroken achterderailleurs. Dat ligt niet aan het niet opletten, dat ligt hooguit aan het te lomp schakelen, te goedkoop materiaal, te versleten materiaal of slecht afgesteld materiaal.
(Ik weet het geen goedkope groep)
[/quote]
Of de XTR nou sterker is dan een XT of SLX dat betwijfel ik. Ik denk eerder dat de XTR door de materiaalkeuze en gewichtsbesparing kwetsbaarder is en minder mishandeling aan zou kunnen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-