Welke groep draagt jullie voorkeur?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Boeckie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 18 april 2020, 07:47

Hello,
Ik sta op het punt om een nieuwe mtb aan te schaffen.
Er zijn verschillende bikes in optie.
Maar vind ik de ene mooi, heeft die een slx af montage.
Andere zijn dan weer afgemonteerd met sram gx of nx.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de sram nx
Nu rijden we voornamelijk toertochten en soms off road.
Iemand ervaring met deze versnellingen?
Is gx net zo goed als nx, zoals ik soms lees?
Is slx net zo goed als xt?
Slaat bedankt voor je feedback. :-q
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Hier https://www.google.com/search?q=co%2Cpa ... VnAozc0f_M: staat een vergelijk shimano / sram.

GX en SLX zijn vergelijkbaar, NX zit daar iets onder. Ik heb zelf SLX en XT en er zit wel wat verschil in maar niet genoeg om geen SLX te willen. In jouw geval zou ik mijn keuze niet laten afhangen van een van deze groepsets. Let op andere componenten (remmen, voorvork), prijs en of je hem mooi vind. Succes met kiezen!
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 828
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Gx is stapje beter dan nx
Denk wel vergelijkbaar met slx
Correct me when i'am wrong
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Boeckie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 18 april 2020, 07:47

Bedankt voor de info.
Is het niet zo dat nx boven gx en slx staat?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Shimano 1x12 boven SRAM 1x12 momenteel.
Shimano schakelt beter onder kracht, heeft een iets fijnere verdeling tussen de (mn kleinste) stappen, en een wat groter bereik.
Vervolgens kun je kijken wat het beste past bij je budget. SLX is al top qua functionaliteit.
Met SRAM is overigens niks mis, is ook zeer goed. Dus als je je ogen hebt laten vallen op een bepaalde fiets zou ik ‘m er zeker niet voor laten staan! Stel, een model heeft een betere vork, of een mooiere wielset, dan kan dat zwaarder wegen dan bv SRAM vs Shimano.
Totale plaatje niet uit het oog verliezen, kortom.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Boeckie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 18 april 2020, 07:47

Mercie voor de info.
Stof om over na te denken.. :D
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 918
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik persoonlijk vind sram gx weer fijner dan Shimano slx. Vooral het schakelen gaat bij sram soepeler en alles kan met je duim waardoor je niet je vinger van de rem hoeft te halen.En ik zou ook eerder naar de rest van de afmontage kijken dan alleen de groepenset. Valt mij op hoeveel beginners zich blindstaren xt waarvan dan meestal maar 1 of twee onderdelen op de fiets zitten.
Boeckie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 18 april 2020, 07:47

Verkies jij dan gx boven nx?
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 918
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Boeckie schreef: za 18 april 2020, 09:15 Verkies jij dan gx boven nx?
Gx staat boven nx dus ja. Al denk ik voor wat jij ermee wilt gaan doen nx ook prima volstaat.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7391
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Sabai schreef: za 18 april 2020, 08:41Ik persoonlijk vind sram gx weer fijner dan Shimano slx. Vooral het schakelen gaat bij sram soepeler en alles kan met je duim waardoor je niet je vinger van de rem hoeft te halen.
Al tenminste 10 jaar heeft Shimano iets wat ze "2-way release" noemen en je kunt kiezen of je met je duim schakelt (en je dus geen vinger van je rem hoeft te halen) of met je wijsvinger...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Boeckie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 18 april 2020, 07:47

:-q
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Sabai schreef: za 18 april 2020, 08:41 Ik persoonlijk vind sram gx weer fijner dan Shimano slx. Vooral het schakelen gaat bij sram soepeler en alles kan met je duim waardoor je niet je vinger van de rem hoeft te halen.En ik zou ook eerder naar de rest van de afmontage kijken dan alleen de groepenset. Valt mij op hoeveel beginners zich blindstaren xt waarvan dan meestal maar 1 of twee onderdelen op de fiets zitten.
Op de 10 speed SLX shifter die hier staat kun je al alles met je duim doen... Shimano kun je met zowel duim als wijsvinger bedienen, al jaren. Kn me niet voorstellen dat dat met 12 speed niet meer kan (correct me if I'm wrong).

Voor de TS eigenlijk volstaan al die groepen voor wat jij er mee wil! Functioneren allemaal prima. Dus zou inderdaad de keuze er niet van af laten hangen. Lievere een betere vork, een mooie korting, een fiets die je toevallig mooi vind, of dat hij bij de LBS om de hoek staat. Allemaal zwaarder wegende argumenten bij de keuze wat mij betreft.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2643
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

cheeta schreef: za 18 april 2020, 09:30
Sabai schreef: za 18 april 2020, 08:41Ik persoonlijk vind sram gx weer fijner dan Shimano slx. Vooral het schakelen gaat bij sram soepeler en alles kan met je duim waardoor je niet je vinger van de rem hoeft te halen.
Al tenminste 10 jaar heeft Shimano iets wat ze "2-way release" noemen en je kunt kiezen of je met je duim schakelt (en je dus geen vinger van je rem hoeft te halen) of met je wijsvinger...
Sterker nog, je kunt bij de xt (slx weet ik niet) in een beweging tot 4 versnellingen lichter of 2 versnellingen zwaarder schakelen (met de duim, met de wijsvinger maar 1 versnelling zwaarder). Bij de NX kun je maar 1 versnelling zwaarder per keer. GX weet ik niet.
Het per keer 2 versnellingen zwaarder schakelen vind ik een enorm voordeel als je na een klim gelijk snelheid wil maken.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Neem gripshift, niks wijsvinger of duim, maximaal schakelen :-q :bier:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Boeckie schreef: za 18 april 2020, 09:15 Verkies jij dan gx boven nx?
Altijd. GX is een hoger segment met de 10-50 cassette en een XD body op de naaf, duidelijk duurder

NX is instap variant met een 11 als kleinste en een standaard spline body op de naaf die je kent van 8-9-en 10 speed.


https://www.vojomag.nl/news/sram-nx-eag ... goedkoper/

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie