Voorrem rechts bedienen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mad Wally
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

za 11 april 2020, 16:52

ThaSingleTrackMastah schreef:
za 11 april 2020, 16:00
Ook motorrijder en ook geen probleem met de voorrem tussen motor en mtb.
Blijkbaar vinden mijn hersenen het verschil duidelijk genoeg.
Maar iedereen is anders, als je er problemen mee hebt, dan gewoon wisselen. Het is jouw fiets en jouw hoofd.
Die kabeltjes, daar is wel een mouw aan te passen.
En een slijtplekje vanwege een minder ideale kabelloop is minder erg dan een OTB ;)
Wellicht is het anders als je wegmotor rijdt, maar trial en enduro hebben best wel veel gemeen met het mountainbiken en ik merk dat de controle en het vertrouwen met name op de hele technische stukken beter zijn als ik de voorrem rechts heb. Het kan ook gewoon de leeftijd zijn.
"You can't teach an old dog new tricks".
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

za 11 april 2020, 22:04

George schreef:
za 11 april 2020, 12:33
Ik heb nog wel regelmatig dat ik de voorderailleur wil schakelen met de hendel van de dropper, erg leuk effect op een steile klim :lol:
:winkie: :winkie:
who dares wins
Mike123
Extreme Biker
Extreme Biker

zo 12 april 2020, 00:05

George schreef:
za 11 april 2020, 12:33
Ik heb nog wel regelmatig dat ik de voorderailleur wil schakelen met de hendel van de dropper, erg leuk effect op een steile klim :lol:
Ik heb de lockout van de vork en achterdemper wel eens even willen checken op een afdalinkje en dan toch de dropper weer naar boven voelen komen.
Ook niet leuk. :bier:

Maar met de motor nooit problemen gehad met de voorrem rechts en op de mtb links.
maverick76
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: is lelijk en zwaar.

zo 12 april 2020, 15:07

Ik had nooit gedacht/verwacht dat Alpkit zo discriminerend was. :lol:
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

ma 13 april 2020, 13:17

Ze hebben op het internet een leuk filmpje staan over hoe dat werkt, mbt het aanleren van bepaalde handelen om het daarna weer af te leren.

Hier wordt het voorbeeld genomen met het aanleren om tegengesteld te sturen op een fiets. (Stuur je naar links, gaat je wiel naar rechts enz)
Wanneer je eenmaal gewend bent duurt het steeds minder lang om over te schakelen naar iets anders.

https://youtu.be/MFzDaBzBlL0
#Skraleanjers
Willem Altes
Extreme Biker
Extreme Biker

wo 15 april 2020, 21:41

Als je een On One fiets koopt vragen ze 50 pond extra als je de voorrem links wil hebben. Dus misschien bespaar je op je volgende fiets...
surfroy01
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Opstandige onheil Baaisukkel (Evil Insurgent)

do 16 april 2020, 08:42

Grappig ja, nog nooit over nagedacht, als fervent motorrijder/mountainbiker/wielrenner dat de rem dus andersom zit. En als je er niet over na hoeft te denken gaat het ook niet fout!

Wel ook sinds kort een dropper in combi met single blad voor dus als reactie bij een klim zit je ineens met je knieën tussen je oren :lol: Ach dat doe je misschien 1, ok 2, misschien 3 keer......
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

do 16 april 2020, 12:32

Voor mij echt een no-go, de voorrem links. Kan er niet aan wennen, achterrem links zit zo diep in mijn systeem geprogrammeerd dat het er nooit meer uit gaat.
Dus ik bouw alles om, want Shimano remmen hebben li/re specifieke hendels en die Avid rommel hoef ik niet.
Overigens amper extra moeite, want de leidingen moeten toch altijd los om ingekort te worden.

Alleen loopt nu bij mijn enige fiets met interne leiding de remleiding niet mooi om het balhoofd heen. Wil dat nog steeds een keer aanpakken, maar zie er een beetje tegenop. De motor (e-mtb) moet er dan ook onderuit en ik twijfel of de leiding niet net twee cm te kort is om te verleggen, en dan moet er weer een hele nieuwe leiding op.

Dus ik rijd al twee jaar met deze uit optisch oogpunt sub-optimale kabelloop.
Gelukkig werkt het er niet minder goed om :D
"I'd love to change the world, but I don't know what to do
So I'll leave it up to you...".
Ten Years After
Plaats reactie