Welke 27,5 " (650B) mtb wielen zijn een optie ipv 26"

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Mongooseboy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: ma 15 augustus 2005, 20:05

Heb mijn RM Element 70 rsl van 2011 te koop staan, maar wil deze mtb toch behouden.
Nu zitten er nog 26" wielen er in, maar wil over stappen naar 27,5" ( 650B) met 2.2 banden.

Ik weet dat ik chronische ziekte heb aan mijn linkerbeen, maar nu een E-mountainbike aanschaffen heb ik nu niet de centen voor zijn me wat te duur. En wil tijdelijk nog van de RM genieten, maar dan met andere wielset 27,5" (650B) met 2.2 banden.

Welke wielset 27,5" (650B) is een aanrader wel met DT Swiss naven?

Geen carbon wielen, zijn mij wat te duur.
Mountainbiken just for the fun and Sport met mijn 205 GTI 1.9 Griffe
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Er worden hier regelmatig mooie 27,5” wielsets te koop aangeboden, dus dat zou ik even in de gaten houden!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Tjoentje
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: za 18 november 2017, 19:57

Ik heb een setje 650b wielen te koop.
Mogen weg voor een goed bod.

Set heeft Dt Swiss 350 naven.

viewtopic.php?f=20&t=145306
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Die set heeft boost naven toch?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Welke winst denk je te gaan behalen met 27,5" wielen?


Of laat ik je voor zijn: er is geen winst te behalen met de grotere wielen. Er zijn nog genoeg goede 26" banden te koop. Neem dan bijvoorbeeld een set 2.35 brede banden, dat levert meer winst op dan een setje 2.2 in een maat groter.


De enige winst die je wel zou kunnen behalen is voor bredere velgen te gaan. Pak dan minimaal 25 mm breed, beter nog 30 mm. Als je tenminste met iets van 2.3 breed gaat rijden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Neem aan dat het QR wielen zijn? Ik zou eerst eens kijken of een 27.5 set in past. Bredere banden werken dan ook niet mee als het frame daarvoor geen ruimte heeft.
DaveDB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 22:20
Mijn mountainbike: Canyon

Indien non-boost steekassen gewenst zijn heb ik nog een setje DT Swiss XM1501 wielen staan. Krijgt er gratis 2.2 bandjes bij maar die zijn wel het best snel te vervangen (eentje kan nog wel even mee, de andere is wel op).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mongooseboy schreef: ma 6 april 2020, 19:22 Heb mijn RM Element 70 rsl van 2011 te koop staan, maar wil deze mtb toch behouden.
Nu zitten er nog 26" wielen er in, maar wil over stappen naar 27,5" ( 650B) met 2.2 banden.

Ik weet dat ik chronische ziekte heb aan mijn linkerbeen, maar nu een E-mountainbike aanschaffen heb ik nu niet de centen voor zijn me wat te duur. En wil tijdelijk nog van de RM genieten, maar dan met andere wielset 27,5" (650B) met 2.2 banden.

Welke wielset 27,5" (650B) is een aanrader wel met DT Swiss naven?

Geen carbon wielen, zijn mij wat te duur.
Op forums.mtbr.com staat ergen een lijstje van frames die geschikt zijn om van 26" naar 640b om te bouwen.
RS voorvorken vallen in ieder geval af.
Meestal komt het er op neer dat je hoogte inruilt voor breedte.
Als je op het zand vd Meinweg lekker rijdt met 2.2 bandjes moet je het vooral doen, maar ik denk dat je met 26x2.35 meer lol hebt.

Plaarje van 29" 27.5" en 26" (x 2.35)
Afbeelding
27.5 is een marketing leugentje om bestwil. Eigenlijk is het 27", maar dat verkoop slecht. Met 27.5 wordt gesuggereerd dat het mooi tussen 26" en 29" in ligt.
Het plaatje laat zien dat het dichter tegen 26" aan ligt.

Om het in een 26" frame/vork te laten passen kan je ook nog eens niet de volle breedte gebruiken.
En omdat een smallere band ook lager is, bereik je maar weinig met je ombouw.
(Behalve dat je vast zit aan smalle banden)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mongooseboy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: ma 15 augustus 2005, 20:05

Hey bikers bedankt voor jullie tips en input.
Maar heb besloten de beauty RM element 70 RSL in de verkoop te laten staan. Heb namelijk centjes nodig voor andere hobby`s en huishoudelijk produkten.

Heb nog een troef staan ook een RM Element T.O. van 1999 deze moet ik nog opbouwen (onderdelen bijna allemaal aanwezig ) en ga hier tijdelijk van genieten :wink: .

Hoop in de toekomst mij een RM instinct powerplay carbon 70 ( Shimano ) in de kleur donker blauw/licht blauw met (Fox 36) veerweg 140mm , 672 Watt met 29" x 2.6 aan te schaffen. Zijn nu nog aardig aan de prijs, maar heb nog even de tijd.
Mountainbiken just for the fun and Sport met mijn 205 GTI 1.9 Griffe
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

Je kan ook altijd nog een motor onder je mtb bouwen, ook 500 km geleden gedaan en had ik jaren eerder moeten doen.!
Afbeelding
Gewoon met 26inch wielen en old skool geometrie :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan ook je Peugeot verkopen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mongooseboy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: ma 15 augustus 2005, 20:05

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 10 april 2020, 19:22 Je kan ook je Peugeot verkopen :wink:
Tja,daar zit wat in,maar heb de 205 GTI 1.9 Griffe pas uit de grote restauratie en wil hier nog enkele jaren van genieten.
De auto is getaxeerd op € 24.500 en hoop in de toekomst over enkele jaren meer voor terug te krijgen.

Bytheway, ben er nog over aan het denken om RM element 70 rsl toch te behouden en mij er banden op te doen 26 x 2,35.
Omdat het steeds beter weer wordt en naar het mountainbiken verlang.

Wat vinden jullie hier van?
Mountainbiken just for the fun and Sport met mijn 205 GTI 1.9 Griffe
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mongooseboy schreef: zo 12 april 2020, 12:32 Tja,daar zit wat in,maar heb de 205 GTI 1.9 Griffe pas uit de grote restauratie en wil hier nog enkele jaren van genieten.
De auto is getaxeerd op € 24.500 en hoop in de toekomst over enkele jaren meer voor terug te krijgen.

Wat vinden jullie hier van?
Dat is een heel leuke auto voor een heel mooi bedrag!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mongooseboy schreef: zo 12 april 2020, 12:32 Bytheway, ben er nog over aan het denken om RM element 70 rsl toch te behouden en mij er banden op te doen 26 x 2,35.
Omdat het steeds beter weer wordt en naar het mountainbiken verlang.

Wat vinden jullie hier van?


Maar dat bedoelde je niet :lol:


Setje banden kost je de kop niet, kun je weer even vooruit en kijken of het allemaal lekker gaat :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies.
Low budget oplossing die waarschijnlijk goed bevalt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie