Advies vervanging GXP BB en crankset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Kahuna matata
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 december 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er

Ik rij momenteel op een Kona waar ik de triple heb verbouwd naar een single. Simpele fiets, lekker rijden, het leven is mooi.

Het probleem is dat het GXP is, met de bekende levensduur van een BB. Ik heb er net een nieuwe ingezet, maar die is 500 km later alweer naar de vaantjes. Ik begreep dat dit vrij normaal is.

EDIT: Aan de drive-side is een kunststof huls die het lager moet afschermen. Die doet vrijwel niets om vocht en vuil tegen te houden.

Vraag is: wie kan me een goede vervanging aanraden?

Eisen:
- graag een variant waar ik een BB met acceptabele levensduur kan nemen (met stip de belangrijkste eis)
- Bracket is met schroefdraad
- single, geen boost ofzo
- hoeft geen exotisch iets te zijn
- liefst 104 mm passing, zodat ik m’n chainrings kan hergebruiken
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Als duurzaamheid de voornaamste eis is zou ik voor een vierkante as gaan, het bb dat zijn rondjes draait in mijn singlespeed draait al sinds 2005 en nog even soepel als altijd. Je moet alleen ook op zoek naar een bijpassend crankstel...
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

GXP welke snel stuk is is voor mij nieuw...rijd hier zelf inmiddels zo’n 6000km mee zonder problemen ... de PF30 in mijn vorige bike waren wel probleemkindjes... ook 3x per jaar stuk..
Kahuna matata schreef: ma 30 maart 2020, 22:24 Ik rij momenteel op een Kona waar ik de triple heb verbouwd naar een single. Simpele fiets, lekker rijden, het leven is mooi.

Het probleem is dat het GXP is, met de bekende levensduur van een BB. Ik heb er net een nieuwe ingezet, maar die is 500 km later alweer naar de vaantjes. Ik begreep dat dit vrij normaal is.

EDIT: Aan de drive-side is een kunststof huls die het lager moet afschermen. Die doet vrijwel niets om vocht en vuil tegen te houden.

Vraag is: wie kan me een goede vervanging aanraden?

Eisen:
- graag een variant waar ik een BB met acceptabele levensduur kan nemen (met stip de belangrijkste eis)
- Bracket is met schroefdraad
- single, geen boost ofzo
- hoeft geen exotisch iets te zijn
- liefst 104 mm passing, zodat ik m’n chainrings kan hergebruiken
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Die pressfit BB van SRAM kunnen gewoon zwaar K zijn, maar op zich is er met GPX niks mis.
Ik heb 1.5 jaar geleden bij BASTA bikes een BB van wheels inc erin laten zetten ( https://wheelsmfg.com/bottom-brackets.html ). en sindsdien nul problemen meer.
Wellicht is dat een goedkopere oplossing als een hele nieuwe set
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Had op mijn vorige fiets ook GXP.
Hope ceramische lagers erin met adapter ringen en ruim 3 jaar probleemloos rondgereden in weer en wind.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kahuna matata schreef: ma 30 maart 2020, 22:24 Eisen:
- graag een variant waar ik een BB met acceptabele levensduur kan nemen (met stip de belangrijkste eis)
- Bracket is met schroefdraad
- single, geen boost ofzo
- hoeft geen exotisch iets te zijn
- liefst 104 mm passing, zodat ik m’n chainrings kan hergebruiken
Je hebt het nu over een geheel nieuwe crank om van GXP af te zijn.

Nu zijn de GXP BB problemen al weer van 10 jaar geleden. Sindsdien zijn de lagers net zo betrouwbaar als bij Shimano. Dus ergens heb je gewoon pech blijkbaar.

Je zou de SRAM trapas-uitvoering nog kunnen vervangen door Hope, door C-Bear of Elvedes (goedkoop en lijken zeer betrouwbaar!). Dan kun je gewoon je huidige crank gebruiken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Lars TB schreef: di 31 maart 2020, 10:14
Kahuna matata schreef: ma 30 maart 2020, 22:24 Eisen:
- graag een variant waar ik een BB met acceptabele levensduur kan nemen (met stip de belangrijkste eis)
- Bracket is met schroefdraad
- single, geen boost ofzo
- hoeft geen exotisch iets te zijn
- liefst 104 mm passing, zodat ik m’n chainrings kan hergebruiken
Je hebt het nu over een geheel nieuwe crank om van GXP af te zijn.

Nu zijn de GXP BB problemen al weer van 10 jaar geleden. Sindsdien zijn de lagers net zo betrouwbaar als bij Shimano. Dus ergens heb je gewoon pech blijkbaar.

Je zou de SRAM trapas-uitvoering nog kunnen vervangen door Hope, door C-Bear of Elvedes (goedkoop en lijken zeer betrouwbaar!). Dan kun je gewoon je huidige crank gebruiken.
C-Bear ben ik minder enthousiast over van deze... Cema zou hierin mijn keuze zijn mocht ik ze ooit moeten vervangen..
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

GXP is een slecht ontworpen product, en daarnaast niet altijd even netjes geproduceerd. De drie GXP cranksets die ik heb zijn ronduit slecht, en dat wordt direct duidelijk als je ze vergelijkt met een Shimano crankstel (in dezelfde fiets). Ze draaien allen niet soepel (stroperig zelfs) en ze slijten opvallend veel sneller dan Shimano BB's. Ik zie geen verschil tussen de GXP BB's uit 2010 en 2019 (de laatste die ik kocht), en ik weiger om duurdere BB's van andere merken te proberen. Ik heb ze nooit nagemeten, maar durf te wedden dat ik drie verschillende GXP assen heb qua afmetingen ook al zouden ze exact hetzelfde moeten zijn.

Volgens de Sram handleiding is het normaal dat ze stroef draaien, dit zou beter moeten worden als de boel 'inslijt'. Maar tegen de tijd dat ze iets soepeler draaien zijn ze versleten. Na 100 uur in perfecte omstandigheden moet je ze smeren, en na een ritje in de regen moet je dit direct doen. :roll:

https://www.youtube.com/watch?v=dkAxXNYzBGg

Mijn ervaringen met Shimano crankstellen zijn stukken beter.
En ook die kunnen niet tippen aan de ouderwetste vierkante as.
Het is hier geen ponykamp!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Qprs schreef: di 31 maart 2020, 11:38 GXP is een slecht ontworpen product, ...

Mijn ervaringen met Shimano crankstellen zijn stukken beter.
En ook die kunnen niet tippen aan de ouderwetste vierkante as.
Ik stam nog uit de tijd dat je per seizoen (gaan er 4 in een jaar!) een trapas afschreef. Een vierkante wel te verstaan. Dus waar die ophemeling van die dingen vandaan komt... ? Hooguit als je wat gemoedelijk peddelt lijken die dingen heel te blijven... .


GXP is aan de basis een doordacht ontwerp. Hooguit waren de eerste lagers gewoon rommel. Maar daar herinner ik me een tijd voor GXP, toen Shimano hun eerste 'buitenboord' lagers had, waar je die dingen ook aan de lopende band vervangen moesten worden. Heeft ook 2 jaar geduurd voordat ze dit enigszins onder controle hadden. En daar hebben we het daadwerkelijk over een slecht ontwerp! (want je belast de lagers zijdelings, waar er lagers gebruikt worden die in principe nauwelijks zijdelingse belasting aankunnen).


Ik ken jongens en meiden die zelfs Chris King en Hope lagers regelmatig om zeep helpen. Nog steeds. Ook met Shimano-cranks. Ligt dus eerder aan het feit dat de lagers nog steeds niet aangepast zijn aan de belasting. Er is een standaard die de goede kant op gaat: T47.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ik heb niet anders dan goede ervaringen met duurzaamheid van vierkante assen, en met mij vele anderen. Ik zou ze niet gebruiken voor iets heftigers dan XC, maar verder prima spul.

Vergeleken met Sram GXP: 7 jaar probleemloos rijden met zeer soepel draaiende vierkante as vs. 1x per jaar continu stroef lopende GXP lagers vervangen. Ik besef me nu opeens dat ik vier GXP cranksets heb, sukkel dat ik ben :lol:

Shimano buitenboord lagers gaan bij mij zo'n drie keer langer mee dan Sram GXP.
Het is hier geen ponykamp!
Kahuna matata
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 december 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er

Dank allen. Ik zie veel goede ervaringen met alternatieve BB’s.

Ik ga toch nog 1 laatste keer een poging wagen met een nieuwe BB, maar dan niet van SRAM.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

De Sram lagers zijn prima. Zelf even na 500 a 1000 extra vet in de lagers doen, maar dan ook echt in de lagers door de seals even te verwijderen, en dan kunnen ze best lang mee. Ze kosten niet veel en met het juiste onderhoud gaan ze best lang mee.
Kahuna matata
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: za 22 december 2012, 16:44
Mijn mountainbike: Kona Kahuna 29er

De lagers van de SRAM as waren echt gruwelijk slecht. Aan de “achterkant” was geen enkele afdichting en de hoeveelheid vet die erin zat was ook minimaal. Toen ik van de voorkant nieuw vet erin perste, kwam aan er aan de achterkant een soort caramel-zeezout uit..... die kopen we dus maar niet meer.

Elvedes gekocht en gemonteerd, loopt heerlijk soepel. Dank voor de tips!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Wat helpt is om de 3 maanden een nieuwe fiets te kopen. Ik doe dit nu een tijdje en nog nooit gedoe gehad met een trapas.

Kost natuurlijk wel wat maar dan heb je ook wat. :-q
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

maverick76 schreef: zo 12 april 2020, 15:14 Wat helpt is om de 3 maanden een nieuwe fiets te kopen. Ik doe dit nu een tijdje en nog nooit gedoe gehad met een trapas.

Kost natuurlijk wel wat maar dan heb je ook wat. :-q
Dat is natuurlijk het beste advies ooit :winkie:
Doe ik ook al jaren net mn auto, mn huis en zelfs mn vrouw :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie