velg binnenbreedte 21mm. welke max. bandenmaat?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
un deurtrappertjuh
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 2 juni 2010, 22:56
Mijn mountainbike: Ghost Kato Pro8

Ik heb een 27,5 velg met 21 mm. velgbreedte. Wat mag de maximale breedte van de band zijn?
De Ghost is uit de fles.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Beetje afhankelijk van de druk en stevigheid wangen, maar ik zou zeggen tot 2.25.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Tot 2.8, je moet de band alleen wel harder oppompen als je er een 2.8 band omheen doet.
Zelf heb ik met m'n Rocket Ron's 2.8 op velgen van 21 tot 30mm binnenbreedte gereden.
Op de 30mm velg kon de bandenspanning naar 1 bar, bij 21mm minimaal 1.5 bar erin en eigenlijk liefst nog een klein beetje meer....
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik heb ook al eens een 2.8 op een 21mm geprobeerd om te kijken of dat paste in mn frame.. die binnenband klapte er gelijk uit.. ik denk dat je niet breder als 2.4 moet willen op een 21mm interne velg..
un deurtrappertjuh
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 2 juni 2010, 22:56
Mijn mountainbike: Ghost Kato Pro8

Ben 84 kg. en rij nu met N.N. 2.25 voor en achter, eigenlijk altijdmet 1 .8 bar voor en achter.
Kan ik met bredere banden met minder druk rijden of vliegen ze er dan sneller af?
De Ghost is uit de fles.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Gewoon doen, je banden druk kan zeker nog wel wat naar beneden volgens mij, maar wel ff oppassen als je met lichte xc banden met slappe zijwangen op pad gaat.

Heb op mijn spectral meerdere jaren met een DT swiss M1900 wielset gereden, imwendig 19 / 20 mm. Reed deze velgen altijd met 2.35 brede schwalbe banden en ook geregeld met 2.4 brede Mavic / Continental banden. Altijd met binnenbanden, rijdergewicht was toen rond de 80 kg, banden druk meestal rond de 1.5 bar en nooit last gehad aflopende banden, ook niet tijdens het bikepark geweld.
Suc6.
un deurtrappertjuh
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 2 juni 2010, 22:56
Mijn mountainbike: Ghost Kato Pro8

:-q
De Ghost is uit de fles.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een paar jaar geleden reden we allemaal met 19mm en 2.35 banden.
Dus...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Even dit topic kapen. Ik zit nog wat te stoeien met de bandendruk voor XC rondjes hier op de UHR. Velgen zijn 25mm intern en rijd met 2,25 Vittoria Mezcal banden, de TNT uitvoering met iets stevigere wanden, tubeless. Fiets en ik zo rond de 10,5 en 80,5kg.

Momenteel rijd ik met 1,7 bar achter en 1,5 bar voor. Is dit een beetje goede mix tussen grip en snelheid?

Merk dat de toplaag op de UHR momenteel wat los is, dus dat ene beetje extra grip voor in de vlakkere bochten is welkom.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

The Flying V schreef: do 26 maart 2020, 09:05 Even dit topic kapen. Ik zit nog wat te stoeien met de bandendruk voor XC rondjes hier op de UHR. Velgen zijn 25mm intern en rijd met 2,25 Vittoria Mezcal banden, de TNT uitvoering met iets stevigere wanden, tubeless. Fiets en ik zo rond de 10,5 en 80,5kg.

Momenteel rijd ik met 1,7 bar achter en 1,5 bar voor. Is dit een beetje goede mix tussen grip en snelheid?

Merk dat de toplaag op de UHR momenteel wat los is, dus dat ene beetje extra grip voor in de vlakkere bochten is welkom.
Dat lijkt mij een aardige druk, maar de enige manier om te ontdekken wat voor jou werkt is proberen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Klinkt oke, al zou je nog zeker 0,1 of 0,2 bar lager kunnen. Meeste bochten zijn kuipbochten dus zoveel zijwaartste kracht komt er toch niet op :winkie:
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Thanks beide! Ga zo een rondje doen met wat minder druk, kijken hoe dat gaat.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Plaats reactie