Nieuwe Achter demper voor de YT

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Snelle Buffer schreef: ma 23 maart 2020, 17:31 Zijn de DVO dempers goed zelf te servicen ?( heb nog niet ge-googled), verkrijgbaarheid van seals ed, en werken ze met dezelfde viscositeit qwa olie als bv de Rockshox of Fox dempers?

Ik heb een aanbod om deze demper's over te nemen , nieuw tegen een aantrekkelijke prijs( wat ik zo vergelijk met de shop's op het www) .

https://www.bike-discount.de/en/buy/roc ... une-455070

En een fox racing :

https://www.bike-discount.de/en/buy/fox ... ock-874356

Maar weet niet hoe zich deze verhouden in de eigenschappen als de DVO ?
DPS Zou ik vanaf blijven. Is een beetje hetzelfde als de CTD vorken.
Zou ik eerder voor een DPX2 gaan, maar de DVO Topaz is idd nog beter. Zelf servicen van de DVO durf ik niks over te zeggen, maar Cosmic Sports kan wel aan reserve onderdelen komen en kan hem ook servicen
Ride a bike!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Bedankt voor de info mbt de DPS dempers , ik ga eens kijken voor de DVO demper ,( niet zo makkelijk in " mijn maat" verkrijgbaar :-? )
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

RaMoNNeKe schreef: ma 23 maart 2020, 17:47
Snelle Buffer schreef: ma 23 maart 2020, 17:31 Zijn de DVO dempers goed zelf te servicen ?( heb nog niet ge-googled), verkrijgbaarheid van seals ed, en werken ze met dezelfde viscositeit qwa olie als bv de Rockshox of Fox dempers?

Ik heb een aanbod om deze demper's over te nemen , nieuw tegen een aantrekkelijke prijs( wat ik zo vergelijk met de shop's op het www) .

https://www.bike-discount.de/en/buy/roc ... une-455070

En een fox racing :

https://www.bike-discount.de/en/buy/fox ... ock-874356

Maar weet niet hoe zich deze verhouden in de eigenschappen als de DVO ?
DPS Zou ik vanaf blijven. Is een beetje hetzelfde als de CTD vorken.
Zou ik eerder voor een DPX2 gaan, maar de DVO Topaz is idd nog beter. Zelf servicen van de DVO durf ik niks over te zeggen, maar Cosmic Sports kan wel aan reserve onderdelen komen en kan hem ook servicen
Wat is er mis met DPS/CTD?
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

twowheeler schreef: di 24 maart 2020, 10:58
RaMoNNeKe schreef: ma 23 maart 2020, 17:47

DPS Zou ik vanaf blijven. Is een beetje hetzelfde als de CTD vorken.
Zou ik eerder voor een DPX2 gaan, maar de DVO Topaz is idd nog beter. Zelf servicen van de DVO durf ik niks over te zeggen, maar Cosmic Sports kan wel aan reserve onderdelen komen en kan hem ook servicen
Wat is er mis met DPS/CTD?
Zal voor de meeste mensen wel voldoen, maar als je opzoek bent naar een demper upgrade, zou ik deze niet nemen.

Als je een 130mm+ vork/demper hebt (minder travel xc rijders meestal niet), wil je vaak dat deze wat soepel reageren. Dan is het belangrijk dat de compression van je demper goed geregeld is (bij open: laat veel olie door, bij dicht: laat geen/zo weinig mogelijk olie door).
Als je de LSC al kan regelen, dan ben je nog afhankelijk van de shims die de HSC regelen. En laten die bij de CTD vorken niet super zijn (om het maar zacht uit te drukken) juist omdat je 3 standen zelf kan regelen.
Ride a bike!
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

RaMoNNeKe schreef: di 24 maart 2020, 11:10
twowheeler schreef: di 24 maart 2020, 10:58

Wat is er mis met DPS/CTD?
Zal voor de meeste mensen wel voldoen, maar als je opzoek bent naar een demper upgrade, zou ik deze niet nemen.

Als je een 130mm+ vork/demper hebt (minder travel xc rijders meestal niet), wil je vaak dat deze wat soepel reageren. Dan is het belangrijk dat de compression van je demper goed geregeld is (bij open: laat veel olie door, bij dicht: laat geen/zo weinig mogelijk olie door).
Als je de LSC al kan regelen, dan ben je nog afhankelijk van de shims die de HSC regelen. En laten die bij de CTD vorken niet super zijn (om het maar zacht uit te drukken) juist omdat je 3 standen zelf kan regelen.
Duidelijk, merci!
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Als je voor een Cane Creek gaat zou ik de DB versie nemen, als die past. De IL is wat gevoeliger en heeft een ring bovenop die wel eens wil losraken.

Het is wel een demper die zijn onderhoud nodig heeft. Tot nu toe doet de double barrel air CS het goed bij mijn enduro bak (216*63, 140-170 veerweg). Door de gunstige leverage draai ik relatief lage druk in de luchtveer (goed voor lage belasting) en het frame van mijn fiets is behoorlijk stabiel waardoor de demper echt alleen doet wat ie moet doen en geen gekke krachten of verdraaiingen krijgt doordat lagers meer meegeven dan ze moeten enzo.

De nieuwste fox serie is denk ik wel weer een tandje beter dan de ccdb, performance zal 't niet veel schelen, levensduur waarschijnlijk wel.

Prestatie met klimmen vind ik prima, de climb switch gebruik ik niet vaak want ik vergeet deze vaak weer op normaal te zetten.. Echt stug gaat ie niet worden, is gewoon een pak meer in- en uitgaande demping.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Bedankt voor het meedenken en info , maar de demper is al besteld en gemonteerd : Fox Racing DPX2 :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie