Maxxis Minion, welke versie?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Gevalletje bomen en bos.

Wil voor oa bikepark nieuwe banden aanschaffen. Zoek naast lekker grip vooral wat meer stevigheid voor in bochten. Vaak droog, kan ook vochtig zijn.

Denk aan Minion DHF en DHR combi. 2.5TW voor en 2.4 achter. Maar welke versie?

Double Down of MaxTerra versie. Of andere?
Gaan op 30 mm velgen.

Ervaring, advies welkom.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Oa bikepark: houdt dat iin dat die fiets ook nog elders omhoog getrapt moet worden?

Je haalt overigens twee zaken door elkaar. DoubleDown betreft het karkas/casing van de band (EXO, EXO+, DD, etc.). Oftewel, hoe stevig is die band, hoe lekbestendig, hoe erg rolt de band van de velg af in de bocht. MaxxTerra is de rubbercompound; oftewel, hoe 'tacky' of slijtvast is de band.

Deze zaken kun je dan in 343289043208 combinaties combineren afhankelijk van je inzetgebied.

Maar dus eerst, moet die fiets ook op menselijke kracht ergens wat anders doen dan alleen maar naar beneden scheuren? Als je alleen maar bike park/downhill rijdt kun je namelijk een zwaar karkas en tacky rubber nemen omdat je daar dan toch geen nadelen van ondervindt.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Waar en hoe ga je rijden, wat voor fiets en hoe zwaar ben je?
ff als voorbeeld hoe wij het hebben.
Ik ben 92-95kg rij op een Remedy, in de UK bikepark rood, geen technisch heel sterke rijder dus maak nog wel eens foutjes en hou van springen. Exo blijft bij mij meestal heel, maar heb er afgelopen jaar ook 2 kapot gereden op rots ondergrond. Ik rij nu dus achter DD en voor Exo+

Miss Jurf is 65/70kg, rijd een Spectral, is wat voorzichtiger, Bikepark blauw rood, maar geen rood rood
Die heeft aan een WTB Vgilante light casing genoeg en daarbij blijft over het algemeen ook een Exo casing gewoon heel (helaas had ze afgelopen herfst bij een spinternieuwe DHR bij de eerste rit bij Afan Forrest 3 noppen er compleet afgescheurd :-{ ).

Met die wielsets maken we daar ook tochten met zat klim hoogtemeters. Het verschil tussen een lichte en zware band is +/-200gr, maar als je langzaam singletracks klimt zit het mij niet in de weg.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Iets meer info: Canyon Spectral, 75 kg incl pack, 80% omlaag, rij in bikepark voornamelijk rood, soms zwart. Geen snelheidsduivel. Hou van kleine sprongen. Fiets moet levendig blijven.

Wil vooral dat band niet van velg afrolt in bochten. heb daar nu last van

Banden moeten trails in Finale Ligure aankunnen (om maar een referentie te geven; daar gereden met Minions, maar weet versie niet meer)
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ik rij met supertacky DH casing DHRII/DHF
incl. protectoren 90kg. 75% bikepark 25% zelf omhoog trappen

exo casing overleefd een paar dagen bikepark bij een gematigde rijstijl, maar als je onbeperkt in kombochten wil hangen en grotere sprongen landen en je niet druk wil maken over dat stukje rots dat uitsteekt, dan is exo gewoon niet hufterproof.
een zachtere compound dan supertacky geeft meer grip, maar slijt ook sneller. dus meer voor wedstrijdrijders die op 0.1sec rijden en het niet erg vinden om in een weekend een band op te rijden.

je hebt meer last van een te lichte band bij het naar beneden rijden, dan van een te zware band tijdens het klimmen.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

ReinierT schreef: ma 9 maart 2020, 15:16 Iets meer info: Canyon Spectral, 75 kg incl pack, 80% omlaag, rij in bikepark voornamelijk rood, soms zwart. Geen snelheidsduivel. Hou van kleine sprongen. Fiets moet levendig blijven.

Wil vooral dat band niet van velg afrolt in bochten. heb daar nu last van
Dan zou je met de Maxxis Minion DHF/DHR 3C MaxxTerra Exo prima uit de voeten moeten kunnen :-q

Over bandendruk kan ik beter mijn mond houden hier :P maar te weinig zou weleens de oorzaak kunnen zijn dat hij eraf loopt.
'BUILT not Bought '
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De nieuwe exo+ lijkt een mooi compromis te zijn voor een trail achterband. Ik rij nu voor exo en achter DD maar zou een volgende keer achter exo+ pakken. Ik vind dat een insert voor de niet-frequent bandenwisselaar meer biedt dan een karkas.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Op verzoek van mijn achter velg pak ik en de DD en een insert :lol:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dat mag ook, maar zonder insert had je misschien de DH casing!
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1361
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

E.e.a. is zeer afhankelijk van persoonlijke voorkeur, gewicht, rijstijl, terrein.

Ik kom achter met EXO weg maar ik ben relatief licht (~78kg), klim normaal gesproken altijd zelf omhoog, en rijd omlaag vooral langzamere technische trails en heb over het algemeen een vrij nette lijnkeuze. De zeer sporadische stootlekken die ik achter heb gehad waren in situaties waar de snelheid hoog opliep en ik mijn gewicht veel te veel op de achterkant had bij het raken van een vrij hoekige steen of rand. Ga op mijn nieuwe bike naar EXO+ voor en achter. DD en/of insert voelt voor mij als overkill. Als ik snellere trails ga rijden (bv Whistler Bike Park) verander ik niets (zelfde banden) maar verhoog de druk achter een beetje.

Prefereer verder voor de DHF 2.5 WT MaxxGrip voor maximale grip op nattige wortels en stenen hier in BC, maar MaxxTerra is een goede allrounder. Achter meestal 2.4 DHR2 EXO MT, soms High Roller 2 2.4 MT als die in de aanbieding is 8)

Heb in de alpen ook veel op mijn NL Spectral gereden, ook in bikeparks, met DHF 2.3 EXO MT / HR2 2.3 EXO MT op 30 mm velgen, ging eigenlijk ook prima. Voelt iets meer als allround trailbike en pas daarop ook mijn rijstijl aan.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Makkelijk schreef: ma 9 maart 2020, 16:23 De nieuwe exo+ lijkt een mooi compromis te zijn voor een trail achterband. Ik rij nu voor exo en achter DD maar zou een volgende keer achter exo+ pakken. Ik vind dat een insert voor de niet-frequent bandenwisselaar meer biedt dan een karkas.
Ik heb wat geprobeerd met een Schwalbe Hans Dampf snakeskin en een rimpact insert en anderszijds een Maxxis DHRII Double down.. De Maxxis maakt een meer solide indruk (concreet een landing sneller gestabiliseerd zogezegd, landing is ook het verwerken van een bocht waar ik net een flinke steen raak met het achterwiel oid) dan de schwalbe met insert, vooralsnog neig ik dus naar de DD band achter.. De DD achter rijd ik met enige regelmaat 1500hm op een dag mee weg (omhoog welteverstaan :D)

De Exo plus heb ik nu voor de voorzijde gekocht, de EXO bleef latex lekken bij lompe bochten in de alpen, overigens geen voorgevormde kombochten maar echt grove natuurlijke tracks (vond ik wel cool :D). De exo voorop ging niet lek trouwens, een exo / snakeskin achter wel regelmatig.. Het lijkt dat de DD vooral op t loopvlak dikker is dan de EXO+ de wangen zijn vergelijkbaar (hangen hier momenteel naast ipv op de wielen).

Betreft de spectral, ik heb me er bij neergelegd dat mijn fiets (Giant Reign) low speed minder levendig is geworden, das echt wel merkbaar met alle aanpassingen bij elkaar (vork, wielen, demper, banden). Met enkel een EXO+ voor, en achterband zal het IMO nog wel meevallen bij het dalen..
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1069
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Finale ligure zeg je? Dan zou ik voor flinke casing gaan. Ik reed mijn exo er in ieder geval helemaal op aan gort.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Dank voor alle input en meedenken.
Het is een Exo+ combi geworden van Minion DHF en DHR II MaxxTerra WT.
Ze zijn besteld. Rijervaring deel ik later.
Plaats reactie