rugtas/watertas

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Rene.urbex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 14 oktober 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Lapierre Zesty XM427

Ik heb de shimano U6 pasgeleden gekocht inc waterzak bij deze winkel.
Dit is met een 2L waterzak.

https://www.gobikeparts.nl/drinkrugzak-shimano-u6.html
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Voor mij de Osprey Raptor 10.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die Decathlon rugzakjes zijn best leuk, maar alle waar naar z'n geld: het rugpand/draagsysteem is toch net wat minder comfortabel dan van betere (ja, ook duurdere... ;-) rugzakken.

Qua draagcomfort heb ik goede ervaringen met Deuter en Ergon (en een Evoc, maar dat is maatje "huge" ;-) ). Daar een kleiner model van nemen en een reservoirtje van de Decathlon erin werkt ook prima. Al is het mondstuk inderdaad niet ideaal, die van Camelbak zijn fijner en passen ook, maar let erop dat Camelbak ook "kraantjes" heeft voor slangen met grotere diameter en die passen niet in een Decathlon slang.

Momenteel heb ik deze Deuter Race in gebruik, die is niet superklein maar wel erg licht en met een prima draagcomfort:
Afbeeldinghttps://www.kater.nl/wandelen/rugzakken ... gJDcvD_BwE

Sterke punten van deze rugzak vind ik het lage gewicht, goede draagcomfort en toch als het eens nodig is nog flink wat ruimte. Regenhoes is ook inbegrepen.
Maak niet de fout een ultraklein rugzakje te nemen, met een vol reservoir staat het rugpand namelijk snel bol en dat komt het draagcomfort niet ten goede. Zo'n flutding met een plat stoffen rugpand zweet ook veel meer dan een goed systeem zoals van bijvoorbeeld deze Deuter.

Daar een 2 liter reservoir van Decathlon in, met een kraantje van CamelbaK, deze passen wel:
Afbeelding

En deze dus niet:
Afbeelding

Indien gewenst een magneetclipje dat op vrijwel elke rugzak past:
https://www.bever.nl/p/osprey-hydraulic ... gLph_D_BwE
Die zijn er van Osprey en Hydrapak, en wellicht ook nog andere merken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rene.urbex schreef: ma 9 maart 2020, 15:29 ...
ik had voor mijn zoon een Camelbak mini mule (drinkrugzak voor kinderen) gekocht met 1,5L waterzak.
geen idee hoe de andere camelbak tassen zijn, maar deze mini mule vind ik verre van een goed rugzak.
de sluiting van de waterzak dmv een ronde dop die je in de zak moet draaien vind ik echt een drama.
ik moet deze zo verschikkelijk strak aandraaien om het waterdicht te krijgen, dat is echt hopeloos.
...
Die ronde dop van Camelbak is lastig.
De truc is niet om hem zo strak mogelijk aan te draaien, dat lost niets op !
De siliconen ring die voor de afsluiting moet zorgen gaat zich ophopen op 1 punt en rekt elders dus uit.
Dat kan je voorkomen door die ring te smeren met vettigheid die bedoeld is voor levensmiddelen.
Olijfolie bijvoorbeeld, maar ook margarine werkt goed.

De waterzakken van Decathlon hebben een clip aan de bovenkant, dat werkt beter.
En makkelijker uitspoelen en drogen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De nieuwere Camelbak reservoirs hebben dacht ik een dop die je niet meer "op gevoel" vastschroeft, maar slechts een kwart of halve slag draait?
Zelf nooit gehad, want al voor die tijd overgestapt op reservoirs met een vouwsluiting... (Decathlon, Hydrapak, Deuter e.v.a...)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Die draaidop blijft klote imho, heb vroeger (en de vrouw heeft er nu 1) regelmatig gehad dat de zak langzaam leegliep in de auto omdat de dop toch niet goed afsloot. Die vouwsluiting is idd stukken malen beter wat lekkage betreft.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Geen verkoop buiten het Te Koop topic dus kijk even bij mijn onderschrift. :tong
Rene.urbex
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 14 oktober 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Lapierre Zesty XM427

ThaSingleTrackMastah schreef: di 10 maart 2020, 09:57
Rene.urbex schreef: ma 9 maart 2020, 15:29 ...
ik had voor mijn zoon een Camelbak mini mule (drinkrugzak voor kinderen) gekocht met 1,5L waterzak.
geen idee hoe de andere camelbak tassen zijn, maar deze mini mule vind ik verre van een goed rugzak.
de sluiting van de waterzak dmv een ronde dop die je in de zak moet draaien vind ik echt een drama.
ik moet deze zo verschikkelijk strak aandraaien om het waterdicht te krijgen, dat is echt hopeloos.
...
Die ronde dop van Camelbak is lastig.
De truc is niet om hem zo strak mogelijk aan te draaien, dat lost niets op !
De siliconen ring die voor de afsluiting moet zorgen gaat zich ophopen op 1 punt en rekt elders dus uit.
Dat kan je voorkomen door die ring te smeren met vettigheid die bedoeld is voor levensmiddelen.
Olijfolie bijvoorbeeld, maar ook margarine werkt goed.

De waterzakken van Decathlon hebben een clip aan de bovenkant, dat werkt beter.
En makkelijker uitspoelen en drogen.
hier kan je idd wel eens gelijk in hebben, dat strakker aandraaien niet de oplossing is.

maar ik vind dat als je een nieuw product koopt en dan al meteen zelf moet gaan smeren ofzo het product dus absoluut niet voldoet.
reden genoeg voor mij om er geen tijd meer aan te besteden en iets anders tekopen.
heb verder geen ervaring met camelbak, maar had meer verwacht van een 'kwaliteitsmerk' als Camelbak.

mijn zoon en ik zijn nu beide zeer tevreden met de Shimano rugzak, voorzien van drinkzak met vouwsluiting (volgens mij zelfde principe als Decathlon).
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Heb geen problemen ondervonden met het drinkreservoir en sluiting hiervan in de afgelopen 7 jaar , het is er 1 met een ronde dop die een kwart slag gedraaid moet worden , afsluiten doe ik buiten de tas , nooit in de tas , dus herken dat niet wat de ts 'er beschrijft .

Ook de lekkage niet meegemaakt en gooi toch vaak de camelbak gevuld zo los is een grote sporttas , ook die van de vrouw lekt niet , maar goed ieder zijn ervaring .. :-q

Ik zie bij diverse winkels dat de Mule NV uitverkocht is :-? , jammer
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan heb jij het nieuwere reservoir, de oude hadden een schroefdop. Smeren zoals TSTM aangeeft is dan wel aan te raden.
Heb er zelf nooit lekkages mee gehad, maar een keer een reservoir met vouwsluiting en je bent die oude CB zakken snel beu ;-)

Veel merken gebruiken overigens een Hydrapak reservoir met eigen opdruk, kijk maar eens als je erop googled.
Volgens mij zijn oa Shimano, Thule en Ergon reservoirs eigenlijk Hydrapak's.
https://www.google.nl/search?q=hydrapak ... =422&dpr=2
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef: di 10 maart 2020, 15:46 Veel merken gebruiken overigens een Hydrapak reservoir met eigen opdruk, kijk maar eens als je erop googled.
Volgens mij zijn oa Shimano, Thule en Ergon reservoirs eigenlijk Hydrapak's.
https://www.google.nl/search?q=hydrapak ... =422&dpr=2
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de Osprey`s met de greep en 1 hogere kant van de flap (pour shield ofzoiets). Makkelijk vullen, installeren en schoonmaken, YMMV :)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Precies, de Osprey Raptor 14 is mijn keuze geworden na een te kleine Camelbak gehad te hebben.
Die Osprey is gewoon zo goed doordacht, zowel de drinkzak met erg goed bitevalve als de tas.

De helmclip is ook erg handig, ik moet vaak een km of 8 a 9 fietsen om op de trails te komen en dan is het op de terugweg best fijn om even geen helm op te hebben. Hop aan de clip en je hebt er geen last van. Topding!!!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Elvander schreef: di 10 maart 2020, 16:35 Precies, de Osprey Raptor 14 is mijn keuze geworden na een te kleine Camelbak gehad te hebben.
Die Osprey is gewoon zo goed doordacht, zowel de drinkzak met erg goed bitevalve als de tas.

De helmclip is ook erg handig, ik moet vaak een km of 8 a 9 fietsen om op de trails te komen en dan is het op de terugweg best fijn om even geen helm op te hebben. Hop aan de clip en je hebt er geen last van. Topding!!!
Ik vind vooral het aparte vak voor de drinkzak met rits over je schouderband ideaal, geen gekloot met slangen afkoppelen en door gaatjes prikken. Drinkzak erin, strapje vast, rits dicht en klaar. Het enige waar ik niet zo wild van ben, is dat de stof (viper 13) veel rommel (blubber etc) vasthoud. De Evoc is in dat opzicht weer beter (afborstelen en gaan)
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Zoals eerder aangegeven ga ik nooit heel veel spullen meenemen (zie 1e bericht van topic). Ik fiets al 12,5 jaar en heb het altijd zonder tas gedaan, en dat is behalve een tekort aan drinken altijd goed gegaan. Dus een grote tas gaat het dus niet worden, maar ook geen hele kleine (en ook geen gebruikte; sorry @Dice Oldskool).
Zoals eerder aangegeven ga ik ook niet met de duurste beginnen (vanwege het risico dat ik de tas toch niet meer dan een paar ritten ga gebruiken)

Om te beginnen heb ik net onderstaande tassen besteld:
Deuter Race (in zwart; nu bij Wiggle met €10 extra korting met kortingscode NEWNL)

Shimano Unzen U6 (Thanks Rene)

Na ontvangst zal ik kijken welke het beste bevalt en de andere gaat weer retour (en in het ergste geval kunnen ze beide retour).
Als ik de Deuter Race kies ga ik er nog een decathlon waterzak bijhalen en een camelbak mondstuk (thanks @Kermit)

Bedankt voor alle tips. Hoewel ik niet alle tips heb opgevolgd (anders had ik nu nog meer tassen besteld :wink: ), worden die tips toch gewaardeerd.
Laatst gewijzigd door FranX78 op wo 11 maart 2020, 16:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

FranX78 schreef: wo 11 maart 2020, 16:04 ...
Shimano Unzen U6 (Thanks Rene)
....
Ik denk dat ik de laatste besteld heb want de link doet het ineens niet meer.
Maar het is deze:
Afbeelding
Plaats reactie