Fox Factory vs Performance

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Ik ben in de race voor een nieuwe mtb (Orbea Oiz TR) en twijfel een beetje tussen twee modellen. De M10 TR en M20 TR.
Afgezien van de verschillen in wielset en schakelmateriaal en wat andere kleine onderdelen zit in mijn ogen het grootste verschil tussen deze twee modellen in de vork en demper. Namelijk een Fox Performance vs Factory.

Nu heb ik gisteren test gereden op een M10 met de factory vering. Een verademing in vergelijking met mijn 6 jaar oude Reba waar ik eigenlijk nooit 100% tevreden over ben geweest.

Stel ik zou uiteindelijk kiezen voor de M20 ga ik dan verschil merken in de vering? Ik weet dat de interne dempers anders zijn maar is dit vooral marketing praat of maakt het wezenlijk verschil?

Wie heeft er ervaring mee? Is er verschil? Zo ja is dat echt merkbaar?
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

Een andere demper is zeker geen marketingpraat, het is wezenlijk een anders opgebouwde demper met een eigen karakteristiek. De Grip FIT demper van de (non-elite) Performance is wat simpeler qua techniek, biedt minder instelmogelijkheden en is iets zwaarder.
Op je het verschil merkt, tja dat ligt heel erg aan je rijstijl en je verwachtingen van een voorvork.

De float luchtveer en het chassis zijn verder hetzelfde. Het verschil tussen de Performance Elite en de Factory is alleen de kashima-coating. Uit eigen ervaring kan ik alleen toevoegen dat ik mijn 2019 Fox 34 Factory 140mm echt een super fijne vork vind.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ha... dit topic komt ook als geroepen.... :lol:
Ik zit dus ook inmiddels een goede week precies hierna te kijken en kwam ook tot de conclusie, werking van de veering/veersysteem, coating en het totaal gewicht van de voorvork, en moet ik dus voor m'n zelf bedenken of ik het prijsverschil de moeite waard vindt of niet :-{
Nu heb ik de sid inmiddels alweer een tijd ingebruik en voor mij was het grootste merkbaar verschil vooral het gewicht aan de voorzijde van de Bike en het eerste stuk veerweg na de sag....stukken soepeler dan de TS6, die ik ook nog steeds gebruik in de Cannondale :D
Eindconclusie: ja, ik vind het een dusdanig groot verschil, alles bij elkaar opgeteld, dat het prijsverschil klein is in verhouding met de onderlinge voorvork verschillen :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Midstar
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 10 oktober 2016, 19:37
Mijn mountainbike: Cube Race One LTD
Contacteer:

Als het gaat om de sc 32 performance dan zeg ik dat de Reba een stuk stijver is.
Ik vond de SC 32 erg bewegelijk en wat vering betreft iets minder dan de Reba.
Heb nu sinds 1 week de Sid ipv de sc32, wat een groot verschil is dat tov de fox.
Heel stijf, en super goede vering, veel rustiger en soepeler, volgt gewoon veel beter.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Midstar schreef: zo 2 februari 2020, 18:31 Als het gaat om de sc 32 performance dan zeg ik dat de Reba een stuk stijver is.
Ik vond de SC 32 erg bewegelijk en wat vering betreft iets minder dan de Reba.
Heb nu sinds 1 week de Sid ipv de sc32, wat een groot verschil is dat tov de fox.
Heel stijf, en super goede vering, veel rustiger en soepeler, volgt gewoon veel beter.
Mss gooi ik het een beetje in de war :oops: mijn tot nu enig voorvork ervaring = dus de TS6 vs Sid vandaar dit stukje in mijn schrijven :-D
Maar TS ging het om de fox performance vs factory :-q of andersom :lol: :tong
Fox vs RockShox zover waren we nog niet ....denk ik :D :wink:
Laatst gewijzigd door Mario070 op zo 2 februari 2020, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

In mijn situatie gaat het om een Fox 34 Float SC Performance Grip vs Fox 34 Float SC Factory 120 Fit4 en demper Fox i-line DPS Performance vs Fox i-line DPS Factory met een prijsverschil van 1000 euro op de hele fiets. Voor die 1000 euro krijg ik dan ook lichtere wielen, shimano ipv sram en nog wat dingetjes. Echter maakt dat voor mij het verschil niet. Ben dus met name benieuwd of die vork + demper combi de trigger is om voor het duurdere model te gaan of niet.

Laten we aub de Fox vs Rockshox even buiten beschouwing laten....dat wordt al heel snel een heel lang topic denk ik :lol:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik notuleer, het ook maar nog een keer om het iets meer directe aandacht te voorzien :-D

Fox Factory vs Performance
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

Even heel globaal: Als je van het type set & forget bent, dan zal de Performance je denk ik gewoon prima bevallen. Als je meer kritisch bent op de details zoals small bump sensitivity en de afstellen van de vering dan zal je geen spijt krijgen van de upgrade naar Factory (of Performance Elite).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

michel3vb schreef: zo 2 februari 2020, 19:40 In mijn situatie gaat het om een Fox 34 Float SC Performance Grip vs Fox 34 Float SC Factory 120 Fit4 en demper Fox i-line DPS Performance vs Fox i-line DPS Factory met een prijsverschil van 1000 euro op de hele fiets. Voor die 1000 euro krijg ik dan ook lichtere wielen, shimano ipv sram en nog wat dingetjes. Echter maakt dat voor mij het verschil niet. Ben dus met name benieuwd of die vork + demper combi de trigger is om voor het duurdere model te gaan of niet.
Voor Nederland is de bandbreedte van het afstelbereik groot genoeg om in beide gevallen tot een vrij ideale en dus vrijwel gelijke afstelling te komen.

Het verschil zal uiteindelijk er pas op de grote klappen uit gaan komen, dus in een ruig buitenland. En dan is de vraag of de 120 mm veerweg al de beperking is of dat je door de Performance-versie wat controle laat liggen?

Ik denk dus dat je die €1.000,- in je zak kunt houden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

En als je kan leven met een iets uitgeklede Eagle en een aluminium frame dan kan hier nog eens € 800,- van af (H10).

Dit is het moment dat meestal iemand iets roept over een handgespaakte wielset :bier:
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

En dan hou je genoeg centen over voor een handgespaakte wielset. :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Joepie de schreef: zo 2 februari 2020, 21:31 En als je kan leven met een iets uitgeklede Eagle en een aluminium frame dan kan hier nog eens € 800,- van af (H10).

Dit is het moment dat meestal iemand iets roept over een handgespaakte wielset :bier:
Als je dan ook zonder achtervering kan, dan bespaar je nog eens zo een bedrag.


Als het niet nieuw hoeft te zijn, dan halveer je het bedrag nog eens!



Wat je daarna dan met 5 setjes handgespaakte wielen moet is mij een raadsel :~


:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en daarom op de Oiz M10 en M20 test gereden, maar de factory veerelementen op de M10 filteren 'veel' meer weg dan de performance serie. Vooral op de kleine hobbels was het 'goed merkbaar.

Of het jou de extra centen waard is? Dat hangt helemaal af van je referentiekader. De performance vond ik al erg goed, maar de factory is nog fijner. Dus gewoon testrijden!


Uiteindelijk krijg je voor die 1000 euro extra meer dan een upgrade van de vering, namelijk, lichtere wielen, squidlock, carbon link, stuur en pen, XT remmen, Mogelijkheid tot MyO.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Lars TB schreef: zo 2 februari 2020, 22:02
Joepie de schreef: zo 2 februari 2020, 21:31 En als je kan leven met een iets uitgeklede Eagle en een aluminium frame dan kan hier nog eens € 800,- van af (H10).

Dit is het moment dat meestal iemand iets roept over een handgespaakte wielset :bier:
Als je dan ook zonder achtervering kan, dan bespaar je nog eens zo een bedrag.

Als het niet nieuw hoeft te zijn, dan halveer je het bedrag nog eens!
Als je nu ook zonder wielen kan, dan hou je geld over voor...... O wacht....
Ja, doei !
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Scout verkocht, begrijp ik...? Ga je op deze wel wat meer kilometers maken :) ?

Enne, ik had Martijn op de app - hij wil meer trail en enduro gaan rijden... klinkt bekend :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie