Van sgs naar gs achterderailleur

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Cuupsel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 7 februari 2014, 16:16

Weet iemand of het mogelijk is om een Shimano M8000 sgs om te bouwen naar een gs door enkel alleen de kooi te vervangen. Dat zou een hoop kosten schelen.

Ik wil een 1x11 maken met een 32 of 34 tands voorblad icm een sunrace 11-50 cassette. Ik heb gelezen dat dit niet helemaal lekker loopt met een sgs derailleur en beter met een gs derailleur. Iemand hier toevallig ervaring mee?

Alvast dank voor de reacties!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij kan sgs gewoon met 1x en een 50t achter.
Ombouwen kon vroeger wel en het zou vreend zijn als de sgs nu ineens heel anders zou zijn dan de sg.
Maar ik zou het gewoon met de sgs proberen.
(En evt een sg kopen en de sgs 2e hands verkopen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ja....deze opsomming aan onderdelen loopt als een naaimachientje :-q
En ook kun je de kooi los kopen en vervangen :-q dus ja....sgs kan naar sg of anders om :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik haal altijd door elkaar wat de korte, lange of medium kooi is. Maar: in mij 1x11 setup heb ik een lange kooi SLX vervangen door een korte kooi XT. En dat werkt merkbaar beter! Ja, een kortere kooi, dus. Ik heb me er indertijd op ingelezen en het verhaal ging dat de lange kooi was gemaakt voor doubles en triples, terwijl de kortere kooien voor 1x setups bedoeld zijn. Ik merk het vooral op de grootste bladen: het ratelt stukken minder en de ketting valt niet van het kransje bij achteruit trappen. Ik heb: SLX M7000 crank, 30T oval blad, KMC ketting, en dus de 11-50 Sunrace.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

SS = kort (race of Zee/Saint)
GS = mid
SGS = lang
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dank u :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Cuupsel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 7 februari 2014, 16:16

Dank voor de reacties! Ik denk dat ik genoeg weet! Als ik ben overgestapt zal ik mijn bevindingen posten.

:-q
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Een andere kooi kan, maar waarschijnlijk is je oude verkopen en een nieuwe derrie kopen net zo duur of goedkoper...…..
Cuupsel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 7 februari 2014, 16:16

Bij bike-discount.de is de kooi niet meer dan €20. Aangezien de oude nog prima z'n werk doet ga ik voor deze optie.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Cuupsel schreef: do 23 januari 2020, 22:03 Bij bike-discount.de is de kooi niet meer dan €20. Aangezien de oude nog prima z'n werk doet ga ik voor deze optie.
Kooi ombouwen heb ik onlangs ook op 2 derailleurs gedaan. Inderdaad, 20euro voor een 'GS ombouw' is goed te overzien! Het is ansich niet moeilijk, enkel de veer terugplaatsen vergt even wat handigheid. Succes!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat valt me mee! dan is dat een prima optie.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

bob. schreef: vr 24 januari 2020, 09:04 Kooi ombouwen heb ik onlangs ook op 2 derailleurs gedaan. Inderdaad, 20euro voor een 'GS ombouw' is goed te overzien! Het is ansich niet moeilijk, enkel de veer terugplaatsen vergt even wat handigheid. Succes!
Laatst ook een medium kooi ipv lange kooi omgezet. Enige leerpuntje was dat ik moest wrikken om het mechanisme om de kooi te remmen te omzeilen. Is verder goedkope en goeie oplossing. Bij de specificaties staat als het goed is hoeveel verschil in tanden de kooi aan kan. Bij 1x opzet is dat grootste tandwiel - kleinste tandwiel.
Lekker fietsen!
Plaats reactie