Kwaliteit Mavic velgen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Begin 2016 heb ik een Grand Canyon gekocht die voorzien is van Mavic Crossride FTS-X velgen.
Binnen een jaar is het achterwiel onder garantie al vervangen omdat het kraakte.
Uit het nieuwe achterwiel en ook het voorwiel heb ik al geregeld een slagje moeten laten halen.
Inmiddels zijn sommige spaken van het achterwiel al zodanig aangedraaid dat ze een hoge toon laten horen als je iets langs haalt...
Ik overweeg nu om of het complete achterwiel opnieuw goed te laten richten waarbij ook een aantal spaken vervangen zullen moeten gaan worden, omdat deze erg vast zitten en hoogstwaarschijnlijk zullen gaan knappen bij het loshalen, of om een nieuwe set velgen te kopen.
Omdat de Canyon inmiddels alweer 4 jaar oud is en de nieuwprijs 1000 euro was, vind ik het zonde om er een duur wielset in te gaan zetten.
Aan de andere kant moet de fiets nog wel even mee en zal waarschijnlijk ook doorgeschoven gaan worden naar de kinderen als die groter worden.
Wat ik mij afvraag is of de kwaliteit van de Mavic velgen nou zo slecht is, of dat ik met bijvoorbeeld een set DT Swiss 1900 Spline velgen wel beter af ben.
Ik weeg rond de 77 kg en met eten, drinken, reparatiesetje e.d. zal het totaalgewicht op de fiets rond de 80/82kg uitkomen.
Wel wordt er aardig op doorgereden en pak ik af en toe een jump mee, maar geen gekke dingen waar de velgen niet tegen zouden moeten kunnen.
Wat is wijsheid...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat jij schrijft ligt aan de naven en de spaken.
Mavic naven zijn twijfelachtig (sommigen noemen het eigenzinnig).
Mavic gebruikt Sapim spaken en die vind ik ruk (sommigen noemen mij eigenzinnig).
De velgen, daar heb ik nog weinig echte problemen meegemaakt, behalve dat ze (tot voor kort) erg smalle velgen gebruikten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

De velgbreedte is inderdaad maar 21mm en dat is tegenwoordig niet echt gangbaar meer.
Lekker ruk gemaakt dan door Mavic... Ik sta om de 4 maanden bij de LBS met de vraag of de velgen weer rechtgetrokken kunnen worden.
Omdat sommige spaken nu al erg strak zijn aangetrokken ben ik bang dat het risico op spaakbreuk toegenomen is.
Dat vind ik als ik in NL fiets wat lastig, maar zie ik als zeer onwenselijk als ik weer de Alpen in ga...
De naaf in het achterwiel heeft ook al een paar keer problemen opgeleverd. Bijvoorbeeld het spontaan loslopen van de as...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat een ander achterwiel je ergste problemen oplost. Je voorwiel zal minder kritisch zijn, verwacht ik.

Je zou een XT of SLX naaf kunnen overwegen, een 24mm Mavic velg uit de middenklasse (om niet te ver van je voorwiel af te wijken) en DT spaken.
Dat moet lukken voor €150.

Op afstand is het lastig in te schatten of het echt allemaal aan Mavic ligt of dat je fietsenmaker er geen kijk op heeft, of dat jij heel lomp doet.
(Maar gelet op mijn eigen ervaringen gaat mijn wijzende vingertje naar Mavic)

Spanje is net als Frankrijk een echt Mavic land, maar veel van mn Spaanse fietsvrienden hebben hun standaard Mavics verruild voor DT.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Het achterwiel is inderdaad degene met de meeste issues.
Aangezien ik wel zo iemand ben die alles gelijk wil houden, zou ik bij een vervanging van het achterwiel ook meteen het voorwiel meenemen. :-D
Enige lastige is dat er in het achterwiel een 5x135mm QR zit en zie daar nog maar een wiel voor te vinden...
Bij Rose Bikes is de enige optie...dezelfde Mavic velg. :D
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Mocht je geen haast hebben dan heb je voor die 150 euro ook een DT wielset uit 1700/1900 serie bij RCZ.

Dat zou ik doen, dan heb je voor weinig geld een prima (nieuw) Wielset.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Zo te zien hebben die alleen niet een geschikt achterwiel voor de 5x135 QR.
Rose bikes heeft wel DT velgen (eigen merk), maar de er schijnt wat mis te zijn met de afdichting van de DT naven van de 300 serie?
Ook hebben deze velgen nog steeds maar een breedte van 22mm als ik het zo snel zie.
En er zitten 32 spaken in die velgen. Is dat niet vrij veel?
Waarschijnlijk wel een stuk steviger dan de 24 stuks in de Mavic velg. :-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

32 spaken is prima. Je hebt inmiddels gezien wat er kan gebeuren bij minder spaken :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Low budget:
https://www.bike-components.de/de/bc-ba ... ad-p56219/

Paar euro meer en net zo breed als je voorwiel:
https://www.bike-components.de/de/bc-ba ... ad-p56234/
(Komt nog wel een CL remschijf bij)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dan liever de duurste velg, aangezien de andere velg nog maar 19mm breed is.
En tja..kwam net een setje tegen met 25mm brede velgen en DT Swiss 240 naven, maar die waren dan al bijna 700 euro.
Hoeveel ga je nog met enige redelijkheid uitgeven aan een 4 jaar oude fiets van 1000 euro... :~
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

awinkel schreef: do 2 januari 2020, 18:02 Dan liever de duurste velg, aangezien de andere velg nog maar 19mm breed is.
En tja..kwam net een setje tegen met 25mm brede velgen en DT Swiss 240 naven, maar die waren dan al bijna 700 euro.
Hoeveel ga je nog met enige redelijkheid uitgeven aan een 4 jaar oude fiets van 1000 euro... :~
Voor, pak `m beet, €150,- minder laat je een complete customset bouwen (Gebaseerd op Arch Mk3, 26mm intern en Hope Pro4), de Pro4 kan je alle kanten op verbouwen dmv een as conversie kit en zelfs naar boost als je later een nieuwe fiets met andere standaard koopt.

Maar goed, wie weet heb je al plannen op korte termijn voor een nieuwe bike :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Deze fiets gewoon rijdend houden en het grote geld bewaren voor een nieuwe fiets (tzt).
Hoewel een nieuwe wielset wel veel kan schelen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Gewoon een tweedehands setje wielen kopen ?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Aangezien ik op het punt sta om de duurritjes op asfalt voortaan op een racefiets (sorry...) te gaan rijden en ik dus een racefiets aan ga schaffen, kies ik voor nu even voor de budget oplossing.
Ik ga informeren wat het fatsoeneren van het achterwiel gaat kosten en afhankelijk daarvan kies ik daarvoor of het aanschaffen van een budget wiel.
Naar een setje met Hope naven heb ik ook gekeken, maar dat geluid van die naaf gaat mij zwaar irriteren.
Als ik dan achter een langzamer iemand zou rijden zou ik mij net een bumperklever voelen. :-D
En ja...een nieuwe MTB zit altijd in mijn hoofd. ;-) Die Lux is wel erg gaaf... :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16809
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

https://www.rczbikeshop.com/en_ue2/dt-s ... 02787.html

DT Swiss setje met 25mm brede velgen, zesbouts schijfbevestiging en Shimano body.
Dmv andere doppen aan te passen naar QR en met de kortingscode "RCZBTO" tot 24 uur zaterdagavond voor 129,99. Dat lijkt me een mooie upgrade voor een schappelijk prijsje toch? (ga er even vanuit dat je een 29er hebt)

Goedkoper gaat een upgrade niet snel zijn denk ik...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie