kortere crancks

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Engelstalig neem ik aan? Ben er nl zelf met mijn korte beentjes ook wel benieuwd naar .. :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Oplossing zal ‘m in een combinatie van factoren zitten.
Korte crank: scheelt weer wat.
Wat ook kan schelen: lichtere verzetten gebruiken bij steile klimmen, en een ovaal blad voor (bij 1x systemen).
Verder is alles wel genoemd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Inmiddels zijn er wel aardig wat testen gepubliceerd die een duidelijk voordeel voor (veel) kortere cranks laten zien. Gewoon even googlen. Het vreemde is dat het niet door zet.
Ik heb ook wat onderzoeken zitten lezen en inderdaad: wel voordelen en geen nadelen eigenlijk. Verlies aan vermogen was in een van die experimenten pas bij een crancklengte van 145 mm het geval, dus extreem kort.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Met fietsen kun je je knieën niet kapot maken. Je kunt natuurlijk experimenteren maar mijn 2cents-mening is dat het niet zal helpen. Als je de belasting van de knieën wilt verminderen, ben je sneller klaar als je met een lichter verzet gaat rijden.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Tja, wat is kapot maken.....als je afscheuren bedoelt heb je denk ik gelijk, maar knieblessures komen ook bij wielrenners en MTB-ers wel degelijk voor. Waarom zou je zadel een cm of zo, omhoog zetten of juist omlaag, of wat naar achteren wel kunnen helpen en kortere cracks niet? Kleiner verzet trappen doe ik al lang. De een is om welke reden dan ook gevoeliger voor blessures dan de ander. Of het gaat werken weet ik ook niet, maar ik weet wel dat er mensen zijn die er wel voordeel van hadden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij Bike-Components.de kost een XT 165 crankstel €110, dus de investering is niet zo groot.
Ik denk ook dat 170 of zelfs 175 cranks prima zijn, maar miet iedereen is gelijk, en
de prijs voor eenn165 crankstel valt mee, dus gewoon proberen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

bert l. schreef: wo 20 november 2019, 11:49 Met fietsen kun je je knieën niet kapot maken. Je kunt natuurlijk experimenteren maar mijn 2cents-mening is dat het niet zal helpen. Als je de belasting van de knieën wilt verminderen, ben je sneller klaar als je met een lichter verzet gaat rijden.
Dat is wel een beetje kort door de bocht Bert. Komt helaas genoeg voor dat je een knie blessure of heup/lies blessure oploopt als gevolg van te intensief trainen/wedstrijden rijden/verkeerde afstelling fiets etc.

Zet je zadel 1,5-2 cm te hoog en ga er 3 mnd mee fietsen en ik durf te voorspellen dat je wel degelijk knieklachten krijgt. Ofwel je bedoelt het mogelijk anders aangezien fietsen met zwemmen nog altijd als minst belastende sporten wordt gezien. Dan zijn hardlopen en alle andere contact sporten heel wat blessure gevoeliger.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Eind van de middag mijn 165 mm Shimano XTcranks ontvangen en zojuist op mijn Cube stereo gemonteerd. Ik had dit nog nooit gedaan maar het ging vlot. Mooi dat je dit soort dingen op Youtube kunt vinden tegenwoordig. Ik had ze met tandwielen besteld. De oude waren nog goed, maar dat zijn dan mooie reserves voor later. Waar van toepassing kogellagervet en montagepasta gebruikt. Zadel 1 cm omhoog en een heel kort rondje in de buurt gereden. Wat een verschil zeg, die ene centimeter minder. Maar het voelde prima: duidelijk minder buiging - en dus minder stress - op mijn ouwe knieen. De crancks van mijn oude Giant ook even opgemeten (nooit eerder aan gedacht, wist niet eens dat er verschillen konden zijn). Die bleken 170 mm, dus ook korter dan de 175 op mijn Cube, zei het minder.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

:-q

Houd ons op de hoogte!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wat ook nog iets meehelpt is dat je door het hoger zetten automatisch iets mee naar achteren gaat dus je zit nog iets verder achter je bracket dus minder stress tijdens de buigfase. Of je moet een hele oude fiets met kaarsrechte seattube hebben maar dat is volgens mij niet zo .. 😊
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Informatief videootje over het belang van een niet te lange cranck voor kniepijn: https://www.youtube.com/watch?v=zS0QUVPKP6w. Die 'one sided saddle pain' die hij noemt heb ik ook, hoewel best te verdragen. Hopelijk gaat dat ook over.
Plaats reactie