Banden keuze stress ;) Vittoria Mezcal of de Peyote

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Beste medeforummers,

rij al vrij lang met de, Vittoria Mezcal's (voor en achter) in feite in naar tevredenheid, doch ik vind ze wat minder in een bocht met wat losse ondergrond zoals bv zand..al enkele keren gehad dat hij dan weg wil gaan glijden, las in een topic hier dat de Vittoria Peyote dat minder of nagenoeg niet heeft, schijnt (voor) namelijk meer grip te hebben als de Mezcal, het gaat enkel om de voorband, graag jullie ervaringen cq advies.

Rij enkel op bosachtige ondergronden (Aalst/Waalre, Best, Horst) modder of blubber is niet mijn ding, mtb is voorzien van een carbon voorvork,bandenbreedte nu is 2.25 voor en 2.1 achter.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ja, daarmee kun je meer grip hebben.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Lars TB schreef: ma 21 oktober 2019, 20:59 Ja, daarmee kun je meer grip hebben.
Thanks !
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Daarom rijd ik combi Barzo voor en mezcal achter. Herken wat je schrijft. Heb nog een 2.35 Mezcal liggen die ik gemonteerd had maar rijdt toch liever met bovenstaande combi.

Van een wedstrijdrijder juist gehoord dat hij/team (Olympia) de Peyote te veel vind bijten. Maar dat is denk ik geen goede referentie.

Je zou evt een ook nog een 2.35 kunnen monteren als dat past?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

hanjovdberg schreef: di 22 oktober 2019, 00:02 Daarom rijd ik combi Barzo voor en mezcal achter. Herken wat je schrijft. Heb nog een 2.35 Mezcal liggen die ik gemonteerd had maar rijdt toch liever met bovenstaande combi.

Van een wedstrijdrijder juist gehoord dat hij/team (Olympia) de Peyote te veel vind bijten. Maar dat is denk ik geen goede referentie.

Je zou evt een ook nog een 2.35 kunnen monteren als dat past?
Ook toevallig dat je de, Barzo aanhaalt zat net tig reviews daarover te lezen, kwam de combi die jij rijdt Barzo voor/Mezcal achter veelvuldig tegen, denk dan ook dat ik voor de Brazo als voorband ga, nu een Mezcal in 2.25 voor, 2.35 Barzo is moeilijk te krijgen zeker in de skinwall uitvoering, daarnaast vind ik deze toch een beetje aan de (te) zware kant, belangrijkste voor mij is, hoe verhoudt de Barzo zich in (los) of op zand, dit blijft natuurlijk altijd wel wat tricky.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

In los zand vind ik de Barzo juist wat onvoorspelbaar. Komt ook door het gebrek aan breedte. Een 2.35 Barzo is 57mm breed op een moderne velg. (omgerekend dus 2.25")
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2916
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

RuudRuud schreef: di 22 oktober 2019, 05:41 In los zand vind ik de Barzo juist wat onvoorspelbaar. Komt ook door het gebrek aan breedte. Een 2.35 Barzo is 57mm breed op een moderne velg. (omgerekend dus 2.25")
dan heb je nog niet een erg modern bredere velg :bier:
op mijn velgen was hij netjes 60mm breed, wel een 32mm velg
Bird Aeris 9 blurple
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

De Vittoria Barzo en Mezcal zijn prima banden voor hier in NL, op harde en losse ondergrond , afgelopen een zaterdag avond een tour rit gereden die voor 75% door sompig en nat gras ging, ook diepe moddergeulen . Tot mijn verbazing ging dat wel goed , de meeste deelnemers waren aan het glibberen en zochten naar grip , kon ik toch wat makkelijker overal door heen komen . Ik rij dus de Barzo voorzijde en de Mezcal aan de achterzijde 2.25 . De druk was op voor 1.4 en acht 1.6 bar tubeless . Misschien komt het dat de andere deelnemers met te harde banden reden of minder techniek hadden :~ , geen idee .

Mijn vrouw reed met de dezelfde combi maar dan de G2 uitvoering , ook die was verbaasd over de "grip' in de modder en gras .

De G2 is wat lichter tov de eerste uitvoering mezcal :735 tot 680 gram . :-q en de barzo 650 tov 725 gram, bij 29 x 2.25 TNT :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Druk is idd aan de voorzijde best wel belangrijk. Je kunt ze echt met hele lage druk rijden. Iets te hard en ze happen toch wat te veel in los zand is mijn ervaring. Dat iets minder breed klopt ook wel. Daarnaast geeft TS aan juist in los/droog zand te willen rijden en zijn de banden in huidige omstandigheden (wat natter met zo nu en dan een plas) wel een hele goede combi.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Op los zand rij ik ook regelmatig , en kom qua druk voorzijde niet hoger dan 1.9 bar , maar "happen" heb ik zo niet ervaren , misschien techniek, misschien geo ,misschien de zitpositie op de bike :~ , wie zal het zeggen . :roll:

:)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

RuudRuud schreef: di 22 oktober 2019, 05:41 In los zand vind ik de Barzo juist wat onvoorspelbaar. Komt ook door het gebrek aan breedte. Een 2.35 Barzo is 57mm breed op een moderne velg. (omgerekend dus 2.25")
Las dat ook vaker dat de Barzo niet zo best is met, loose over hard...lijkt mij dus hetzelfde als met zand, zit nu toch meer naar de Peyote te kijken :~ met 2.35 valt de Barzo idd niet zo breed uit m'n 2.25 Mezcal meet 57.75 op mijn velgen 22 intern, 28 extern.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Snelle Buffer schreef: di 22 oktober 2019, 09:19 De Vittoria Barzo en Mezcal zijn prima banden voor hier in NL, op harde en losse ondergrond , afgelopen een zaterdag avond een tour rit gereden die voor 75% door sompig en nat gras ging, ook diepe moddergeulen . Tot mijn verbazing ging dat wel goed , de meeste deelnemers waren aan het glibberen en zochten naar grip , kon ik toch wat makkelijker overal door heen komen . Ik rij dus de Barzo voorzijde en de Mezcal aan de achterzijde 2.25 . De druk was op voor 1.4 en acht 1.6 bar tubeless . Misschien komt het dat de andere deelnemers met te harde banden reden of minder techniek hadden :~ , geen idee .

Mijn vrouw reed met de dezelfde combi maar dan de G2 uitvoering , ook die was verbaasd over de "grip' in de modder en gras .

De G2 is wat lichter tov de eerste uitvoering mezcal :735 tot 680 gram . :-q en de barzo 650 tov 725 gram, bij 29 x 2.25 TNT :-q
Dat is wel een leuke (gewicht) winst ivm de G2 :-q las ook dat de Barzo het idd best goed doet in modder quote: door de plaatsing van de noppen in een V-vorm lost de band snel modder.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

hanjovdberg schreef: di 22 oktober 2019, 09:27 Druk is idd aan de voorzijde best wel belangrijk. Je kunt ze echt met hele lage druk rijden. Iets te hard en ze happen toch wat te veel in los zand is mijn ervaring. Dat iets minder breed klopt ook wel. Daarnaast geeft TS aan juist in los/droog zand te willen rijden en zijn de banden in huidige omstandigheden (wat natter met zo nu en dan een plas) wel een hele goede combi.
Merkte dit zelf ook met mijn Mezcal's kan die met een lagere druk rijden als m'n former Conti Raceking's (protection versie) rij de Mezcal's voor met 1.65 de Conti met max 1.8. Bedoelde je met het laatste de combi, Barzo voor, Mezcal achter.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

novaterra schreef: di 22 oktober 2019, 09:15
RuudRuud schreef: di 22 oktober 2019, 05:41 In los zand vind ik de Barzo juist wat onvoorspelbaar. Komt ook door het gebrek aan breedte. Een 2.35 Barzo is 57mm breed op een moderne velg. (omgerekend dus 2.25")
dan heb je nog niet een erg modern bredere velg :bier:
op mijn velgen was hij netjes 60mm breed, wel een 32mm velg
Is dat zo??

30,5mm :) Niet zo breed als de jouwe inderdaad.

Om even de juiste cijfers te leveren ben ik naar de garage gelopen:
Barzo 29*2,35 G2 TNT op een 30,5mm velg: 61mm
Barzo 29*2,35 TNT op een 28mm velg: 57mm
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Nog "wat" zitten te lezen :wink: kwam deze mijns inziens best interesante gebruikers review tegen.

https://forums.mtbr.com/xc-racing-train ... 277-2.html

+1 On the Peyote on the Front, Was running Schwalbe Rocket Ron Snake Skin 2.25 Addix Speed Front and Maxxis Rekon Race 2.25on the Rear was my goto for most of the rear.

Then I went through the Vittoria line up all Tan wall XC Race Casing 2.25" 2.25 Barzo in the Front very similar to the RoRo, Mezcal Both Front and Rear, Terreno Rear I'm in Minnesota so here's what I ended up with;

Hard Pack/ Loose over Hard Pack Front 1. Mezcal(671 g/ 59mm) 2. Peyote (670g / 57mm) 3. Rocket Ron(623 g/ 57mm) 4. Barzo (684g/55mm)

Rear 1. Terreno (690g/58.5mm) 2. Rekon Race non exc (618g/57mm) 4. Mezcal if I needed more Braking Traction 5. S works
Rennegade(543g /58mm) 6. Michelin Jet X 2.25 (610g/60.5mm)


Looser / Sandy conditions Front 1. Peyote 2. Rocket Ron 3. Barzo 4, Mezcal
Rear 1 . Mezcal, 2. 2015 Rocket Ron 2.25 Pace Star Lite Skin(564g/57mm), Terreno and Rekon Race

I am 200# Top 10 Citizen Class, then moved to Sport Cyldesdale class, Not super fast but not real slow Mounted on Dt Swiss XR 391 ( same as used on XR 1501 wheel set) 25mm I or Stans Arch 26mm

So after all this my day in day out set up is know Peyote Front and if its dry Terreno , damp or Sandy Mezcal this is after years as a Schwalbe Guy.
Plaats reactie