Opbouw strandfiets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Heb nog wel een Geax Tattoo 2.3 liggen en een racing ralph 2.4 met deels afgeknipte noppen. Er zit wel een scheurtje in de zijwand die geplakt is, zou deze band wel met binnenband gaan rijden en niet tubeless. Binnenband krijg je erbij.
Heb evt ook nog een zo goed als nieuwe Furious Fred (semi-slick) in 2.4 liggen.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

mtfuji schreef: do 24 oktober 2019, 16:33
Wat een onzin.
Voor de 29er reed iedereen met een 26er op het strand.
En ja een 29er zal beter rollen en sneller zijn maar nog steeds kun je ook met een 26er heerlijk op het strand fietsen en daar veel plezier aan beleven.

Afbeelding
Goed voor jullie, blijkbaar denken we er (heel) verschillend over.
Vroeger reed mn opa in een T Ford, en met veel plezier. Dat wil niet zeggen dat hij altijd T Ford is blijven rijden, of T Ford is blijven adviseren aan anderen.
Als je lol hebt op je 26", prima, maar als je blijft ontkennen dat juist op zand een 29" nauwelijks iets toevoegd, dan ben je niet eerlijk. Niet eerlijk tegen jezelf mag je helemaal zelf weten.
Niet eerlijk tegen anderen is niet netjes.

Als TS een 26" in z'n schuur heeft staan, dan moet hij daar lekker mee op het strand gaan rijden.
Gaat hij een fiets kopen voor op het strand, dan kan hij beter een 29" kopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Goed voor jullie, blijkbaar denken we er (heel) verschillend over.
Vroeger reed mn opa in een T Ford, en met veel plezier. Dat wil niet zeggen dat hij altijd T Ford is blijven rijden, of T Ford is blijven adviseren aan anderen.
Als je lol hebt op je 26", prima, maar als je blijft ontkennen dat juist op zand een 29" nauwelijks iets toevoegd, dan ben je niet eerlijk. Niet eerlijk tegen jezelf mag je helemaal zelf weten.
Niet eerlijk tegen anderen is niet netjes.

Als TS een 26" in z'n schuur heeft staan, dan moet hij daar lekker mee op het strand gaan rijden.
Gaat hij een fiets kopen voor op het strand, dan kan hij beter een 29" kopen.
Gezien je klaarblijkelijke kennis van zaken, neem ik aan dat je zelf veel met een 26er en 29er op het strand hebt gereden???
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, vond het trouwens mateloos interessant.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Zo door redenerend 26 leuk voor vroeger, 29 beter, 36 best? :~
https://www.instagram.com/p/Boasg9nBJiW ... nhwe6uodwo
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: do 24 oktober 2019, 20:20 Goed voor jullie, blijkbaar denken we er (heel) verschillend over.
Vroeger reed mn opa in een T Ford, en met veel plezier. Dat wil niet zeggen dat hij altijd T Ford is blijven rijden, of T Ford is blijven adviseren aan anderen.
Als je lol hebt op je 26", prima, maar als je blijft ontkennen dat juist op zand een 29" nauwelijks iets toevoegd, dan ben je niet eerlijk. Niet eerlijk tegen jezelf mag je helemaal zelf weten.
Niet eerlijk tegen anderen is niet netjes.

Als TS een 26" in z'n schuur heeft staan, dan moet hij daar lekker mee op het strand gaan rijden.
Gaat hij een fiets kopen voor op het strand, dan kan hij beter een 29" kopen.
Vering zie je als overdreven omdat de uitdaging weg is. En als iemand dan meer uitdaging op het stand wil, dan is dat onzin?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een Loekie fiets met stepwieltjes dan?
Gewoon omdat kleinere wielen meer plezier geven op het strand.
(de zijwieltjes mogen er af)
Afbeelding
:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 25 oktober 2019, 13:02Een Loekie fiets met stepwieltjes dan?
Als je toch andermans geld aan het uitgeven bent, zou ik die er gewoon lekker bíj kopen, joh!
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

wat een gezwats allemaal zeg.. als er in de startpost een budget van 200 euro voor een frame staat.. + geen lijstje beschikbare onderdelen waarom het een bepaald frame moet zijn... Dan snap ik TSTM wel.. 29" is een stuk sneller, efficiënter en comfortabeler op het strand. Als je 200 euro voor een frame uit wil geven, dan kan je je budget misschien ook anders indelen en toch een 29er kopen. Met de beperkte info is dat zeker het overwegen waard. Wordt het toch een 26, prima, even goede vrienden, maar dan wel met de juiste redenen hoop ik. En als je niet tegen kritische opmerkingen kan, dan moet je niet op een forum komen...

(overigens, geen idee of tiagra shifters/remmen met v-brakes werken, hebben die de juiste pull?)


https://nl.aliexpress.com/item/32980704852.html
+ van iemand een setje stock wielen overnemen, genoeg die van stock overstappen op een handgespaakte set. etc
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4654
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Misschien handig om aan te geven wat je totaal budget is? Voor €200 kan je echt wel een 29” frame op de kop tikken. Bijvoorbeeld via Engelse sites bijvoorbeeld de pinnacle of brand x. Genoeg opties om qua frame al onder de €200 te blijven.

Dus ik snap eigenlijk niet de focus op 26”. Het wordt allemaal minder makkelijk verkrijgbaar dus hoezo goedkoper?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies, nog een 29" argument, vanuit een heel ander optiek.
Zoals ik al schreef, als je een (redelijk goede) 26" werkeloos in de schuur hebt staan, dan is dat een voor de hand liggende keuze, maar als je gaat shoppen, dan ga je niet voor ongeschikt (of minder geschikt).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4654
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Bij bike discount diverse frames in de aanbieding voor zelfs onder de €100 :wink: geen enkele reden om niet een 29” frame te kopen. Zelfde frame van Thompson 26” of 29” is laatstgenoemde €30 goedkoper :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Prulleman schreef: vr 25 oktober 2019, 15:19
(overigens, geen idee of tiagra shifters/remmen met v-brakes werken, hebben die de juiste pull?)
Nee dat werkt niet inderdaad. V-brakes hebben meer kabeltrek nodig dan de Shimano STI levert. Gevenalle shifters kan of bar-end shifters bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door floris500 op ma 28 oktober 2019, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

:-q ofwel, beter gewoon een 29er disc frame kopen :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, en dan een paar mech BB7's in de Road uitvoering (korte kabeltrek)
Of een modern alternatief van Spyre ofzo.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie