Formula naven.. Ervaringen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Bikers!

Zoals de kop al luid.. Zijn er hier mensen met formula naven? Wat is jullie ervaring hiermee? Ik zoek voor mijn LTHT project een 29er wielset. Nu kom ik uit op SPANK 350 + formula naven. De naaf zou 78 (!) points of engagement hebben. Iets wat neer komt op 4,6 graden. Mooi cijfers, maar kan iemand me vertellen wat de kwaliteit hier van is?

Groetjes,
Johan
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ken ze alleen als matige oem cup conus naaf met 18 poe... Dus dit type zal vast beter zijn, maar aangezien een naaf niet makkelijk te vervangen is (omspaken is wat anders dan iets los en vast schroeven) zou ik kiezen voor bewezen materiaal, zoals hope of dt
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je zelf kunt spaken kan je de gok wagen om budget naafjes in je velg te spaken.
Ik zou dan al snel aan Deore of SLX denken(maar die hebben geen XD).
Ik heb van horen zeggen dat de Sram naven van Formula komen, dus als je budget XD wilt...

Anyway, als je iemand moet betalen om je wiel te bouwen (of om te bouwen) dan zou ik Hope of DT kiezen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Welk model?

Ik heb 4 Formula naven (2x Giant, 1x Cannondale, 1x Intense) en eigenlijk geen noemenswaardige problemen.

Keertje industrielagers vervangens na 3 jaar bij 1 set, maar die haal je ook voor een paar Euro online.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Bedankt voor jullie input.

Het gaat om het type DC-62481. Ik heb gevraagd aan de mensen van Commencal ( daar gaat het frame vandaag komen ) wat de kwaliteit hier van is maar ze zeggen dat ze nog nooit klachten hebben gehad over deze naaf. Maar ik zou mijn eigen handel ook niet afkeuren.. Dus vandaar.

Ik heb ook nog een bontrager line comp setje op het oog. Vooral omdat ik het tubeless systeem daarvan heel mooi vind. Zitten beide in dezelfde prijsklasse.
Omdraaien kan altijd nog!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tja, die naaf is natuurlijk niet terug te vinden op de Formula website. Aan de nummering te zien is het niet de goedkoopste versie, dus dan heeft Commençal waarschijnlijk gelijk: daar is niet veel mis mee. De nog goedkopere series van Formula gaan toch wel regelmatig kapot.

Goedkopere Bontrager sets hoor je ook net iets te veel problemen mee, wees daar ook voorzichtig mee!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Nee dat klopt. Dus het is puur op info van commencal.

Maar om dan in die prijsklasse te blijven.. beter DT swiss E1900 dan? Die heeft 15 graden engagement maat wel dt swiss kwaliteit. Rij nu ook met dt swiss. DT is voor mij wel een maatstaaf zegmaar..
Omdraaien kan altijd nog!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het goedkopere DT-Swiss spul is nu ook niet alles... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rijden met dat dranghek :wink: en dan naderhand een echte wielen upgrade.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

In de de Engelse mountainbike vonden ze de DT-E1900 juist top voor trail Enduro. Goedkoop en duurzaam.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie