Lagers fully piekbelasting

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Patrick_V schreef: za 12 oktober 2019, 16:46 Ja dat van die lagers klopt misschien niet helemaal... bij nader inzien :oops:
Ik denk dat je er niet ver vanaf zit... :-D Voordat een lager in zijn pressing gaat draaien, dan hebben de bewegende/scharnierende delen behoorlijk onder druk gestaan en dan mss nog het belangrijkste van alles, is dat niet allen lagers gelijktijdig vast lopen....dus wringt het nog eens extra :-{ dan heb je ook nog QR sluiting de ene keer strakker vast dan de andere keer... Eind conclusie :-D ja, ik zie daar wel de/een oorzaak van scheur/breuk :(
De topic titel is piekbelasting.... ik denk zelf dat überhaupt de belasting altijd verdeeld moet worden, onder zware en niet zware belasting :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mario070 schreef: za 12 oktober 2019, 14:07 Dat zou het zijn :-q lagers zijn gemaakt om rond te draaien :-q
Dus eens in de zoveel tijd lagers eruit bv kwart slag verdraaien en weer monteren :-D dat zou inderdaad langere levensduur geven en het vast zitten te voorkomen omdat het rollen van het lager steeds weer op een ingevette deel komt :-q
Deze mag je mij uitleggen want zoals ik ernaar kijk maakt het geen donder uit als je het lager verdraaid.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dice Oldskool schreef: za 12 oktober 2019, 19:26
Mario070 schreef: za 12 oktober 2019, 14:07 Dat zou het zijn :-q lagers zijn gemaakt om rond te draaien :-q
Dus eens in de zoveel tijd lagers eruit bv kwart slag verdraaien en weer monteren :-D dat zou inderdaad langere levensduur geven en het vast zitten te voorkomen omdat het rollen van het lager steeds weer op een ingevette deel komt :-q
Deze mag je mij uitleggen want zoals ik ernaar kijk maakt het geen donder uit als je het lager verdraaid.
Mario doelt op die vierkante lagers! :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Kijk vaak is het juiste antwoord....dichterbij dan je zou denken :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Crapton schreef: za 12 oktober 2019, 15:43 Wat ook wel eens gebeurt bij een alu frame (bij mij iig wel) is dat de achtervork door vermoeiing gaat scheuren (dus niet door de lagers), meestal op een las. Er komen grote krachten op de horizontale vork aan de aandrijfkant door de ketting kracht. Dat is behoorlijk fors. De meeste ontwerpen zijn qua kracht doorvoer en geleiding eersteklas prutswerk, in een aantal gevallen gewoon slecht ontworpen en onvoldoende getest.
volgens mij zit hier veel waarheid is. Ik weet dat de achterbrug van mijn mtb een keer scheurt. Al voldoende foto’s van gezien. Breuk was altijd aan de kant van de ketting, op dezelfde plek. Net na de las ter hoogte van de tandjes van het kettingbak.. Enig wat ik niet weet ‘wanneer de achterbrug scheurt’.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Dice Oldskool schreef: za 12 oktober 2019, 19:26
Deze mag je mij uitleggen want zoals ik ernaar kijk maakt het geen donder uit als je het lager verdraaid.
Ligt er aan om welke as :bier:

Gewoon op tijd vervangen is het devies
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als een lager zo vast zit dat het niet meer draait maar in de perspassing (!) van de achterbrug (of linkage, of frame) gaat draaien ben je gewoon veeeeeel te laat met je onderhoud geweest.

Als je eens per jaar de bouten uit de draaipunten haalt en met je vinger voelt hoe het lager eraan toe is ben je vrijwel altijd op tijd met onderhoud of vervanging. Misschien als je alleen maar in de modder rijdt niet ;-)

Ik heb twee single pivot fully's met grote lagers gehad. Bij beiden na vijf jaar eens losgehaald, en bij beiden hetzelfde resultaat: een lager wat korrelig, maar nog wel licht genoeg draaiend, het andere perfect. Zonder enig preventief bijvullen met vet.

Mijn Mondraker met een soort VPP systeem, en vier kleine lagertjes op precies de verkeerde pek (pal voor de achterband) was gevoeliger, daar heb ik na twee seizoenen de lagers vervangen. Een lager liep al behoorlijk korrelig, met je vinger moeizaam te draaien (vast punt in de omwenteling).

Meer on-topic, ik geloof niet dat een achterbrug gaat scheuren als een lager wat stroever draait. Als de hele zwik volledig vastgerot is wellicht, maar dan ben je zelf gewoon nalatig geweest imo :-)

De keren dat ik lagers vervangen heb waren de oude prima los te kloppen. En met de nieuwe lagers een nachtje in de vriezer en even de föhn op de passing waar ze in moesten was ook het monteren geen enkel probleem (hamer en dop methode, en natuurlijk enig beleid).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben het eens met Kermit.
Een HT zou je kunnen zien als een FS met vast gelaste lagers.
Toch scheuren die minder vaak dan fullies.
Ik denk dat het vooral in ontwerp fouten zit, krachten die niet worden afgevangen, vernuftige bochtjes om alles zo compact mogelijk te houden en te weinig materiaal, omdat het anders te zwaar wordt tov een vergelijkbare HT.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Als dat zo was zouden dempers met lockout niet bestaan.

Hoewel, mijn Sugar 1 van heel vroeger mocht geen lockout omdat de carbon achterbrug dat niet zou aankunnen 🤨
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ook dat idd....en de lockout houd alles vast (beide kanten van de achterbrug en alle scharnierpunten)
Vast gelopen lagers houden niet alles altijd en even gelijk vast..., denk ik :-D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik doelde op opmerking over de constructie. Maar wat betreft een stroef lopend lager vraag ik me ook af of dat meer ongelijke belasting zal geven dan je normaal al hebt. En daar moet een achterbrug toch tegen kunnen zou je zeggen. Een plotseling vastgelopen lager lijkt me mogelijk wel redelijk desastreus.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Afbeelding
Dat een lager hier veel invloed gaat hebben op de constructie bij de rem lijkt me behoorlijk vergezocht (lettelijk)...

Voor die tijd zou ik eerst nog denken aan:
1. Het is een FRO
2. Het is een FRO
3. Het was precies in de HAZ waar de rem zit (als ik het me goed herinner)...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Laat mij erbuiten :lol:
Ik heb al toegegeven :)
Plaats reactie