Mede naar aanleiding van het reparatie verslag van Patrick ben ik benieuwd naar de meningen over onderstaand ‘probleem’.
Lagers in de achterbrug van een fully (scharnierpunten) zijn wmb best snel ‘versleten’ of Iig niet zo soepel meer. Zou dit kunnen leiden tot grotere piekbelasting op de achterbrug en dus mogelijk voor piekbelasting die de norm overschrijdt met als gevolg breuken in je frame? Betekent dit dus vroegtijdige vervanging van deze lagers? Of zal een lager hoe vast die ook zit altijd nog wel draaien onder belasting?
Lagers fully piekbelasting
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4698
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
-
- Extreme Biker
- Berichten: 847
- Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
- Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...
Sowieso is het handig om even te kijken of er genoeg vet in je lagers zit. Ook bij nieuwe lagers. Ik heb mijn lagers
van mijn nieuwe Cube Ams voorzien van extra vet. Cube Store monteur vertelde mij dat zij dat altijd doen aangezien er(te) weinig vet in zit bij levering.
Met een mesje/schroevendraaiertje de seal verwijderen, vet erin en seal weer terug drukken. Kleine moeite.
van mijn nieuwe Cube Ams voorzien van extra vet. Cube Store monteur vertelde mij dat zij dat altijd doen aangezien er(te) weinig vet in zit bij levering.
Met een mesje/schroevendraaiertje de seal verwijderen, vet erin en seal weer terug drukken. Kleine moeite.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Patrick zijn conclusie dat versleten lagers zijn frame hebben laten scheuren leek mij ook wat ver gezocht.
Maar bij vastzittende lagers zal je vooral hebben dat de as gaat draaien in het lager, en dus daar wel voor versnelde slijtage gaat zorgen aan de as. En dat zorgt dan vaak weer voor speling en/Of het uitlubberen van de lagerscups in je frame. Maar dat hangt ook af van wat er waar precies mis gaat.
Maar bij vastzittende lagers zal je vooral hebben dat de as gaat draaien in het lager, en dus daar wel voor versnelde slijtage gaat zorgen aan de as. En dat zorgt dan vaak weer voor speling en/Of het uitlubberen van de lagerscups in je frame. Maar dat hangt ook af van wat er waar precies mis gaat.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2488
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
hanjovdberg schreef: ↑za 12 oktober 2019, 12:39 Mede naar aanleiding van het reparatie verslag van Patrick ben ik benieuwd naar de meningen over onderstaand ‘probleem’.
Lagers in de achterbrug van een fully (scharnierpunten) zijn wmb best snel ‘versleten’ of Iig niet zo soepel meer. Zou dit kunnen leiden tot grotere piekbelasting op de achterbrug en dus mogelijk voor piekbelasting die de norm overschrijdt met als gevolg breuken in je frame? Betekent dit dus vroegtijdige vervanging van deze lagers? Of zal een lager hoe vast die ook zit altijd nog wel draaien onder belasting?
Zoals gezegd het probleem van Patrick zit hem in de ontwikkelde remkrachten , en belasting .
Bij de Trek heb ik 1x in de 3 jaar de lagers vervangen , preventief , twee lagers liepen wat stroever dan de andere, maar niet noemenswaardig . Ook zal de kwaliteit en merk verschillen in levensduur , netzoals OH .
De lagers van de YT zijn van mindere kwaliteit als die van de Trek , het "vullen" van de lagers zoals bij een bv een cube heb ik nog nooit gedaan , De cube gebruikt in het algemeen mindere kwaliteit lagers als bv een Trek (eigen ervaring).
Ik bestel de lagers wel bij de plaatselijke lagerboer , en heb nu Koyo lagers overal in zitten op advies van de specialist .
Als een lager inwendig vastloopt . zal deze eerder aan de buitenzijde gaan draaien en zodoende alles uitslijten.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8040
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
De reden dat er in lagers standaard minder vet zit is het feit dat lagers gemaakt zijn om volledig rond te draaien. Zit er meer vet in dan wordt dit er uitgedrukt -> de seal wijkt dan dus einde seal.
Navullen van een fully lager kan geen kwaad, de korte slag die ze maken levert geen problemen op.
Navullen van een fully lager kan geen kwaad, de korte slag die ze maken levert geen problemen op.
Dat zou het zijn lagers zijn gemaakt om rond te draaien
Dus eens in de zoveel tijd lagers eruit bv kwart slag verdraaien en weer monteren dat zou inderdaad langere levensduur geven en het vast zitten te voorkomen omdat het rollen van het lager steeds weer op een ingevette deel komt
Dus eens in de zoveel tijd lagers eruit bv kwart slag verdraaien en weer monteren dat zou inderdaad langere levensduur geven en het vast zitten te voorkomen omdat het rollen van het lager steeds weer op een ingevette deel komt
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4698
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Goed idee voor de natte grijze dagen
Gebruiken jullie een lagerpers daarvoor of een passende dop uit de doppenset?
Gebruiken jullie een lagerpers daarvoor of een passende dop uit de doppenset?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2981
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Lagers zitten aan de buitenring met een perspassing in het frame. Dat zit behoorlijk strak, maar ik denk dat ze idd over de buitenkooi gaan draaien ipv dat het frame breekt.Snelle Buffer schreef: ↑za 12 oktober 2019, 13:22 Als een lager inwendig vastloopt . zal deze eerder aan de buitenzijde gaan draaien en zodoende alles uitslijten.
Wat ook wel eens gebeurt bij een alu frame (bij mij iig wel) is dat de achtervork door vermoeiing gaat scheuren (dus niet door de lagers), meestal op een las. Er komen grote krachten op de horizontale vork aan de aandrijfkant door de ketting kracht. Dat is behoorlijk fors. De meeste ontwerpen zijn qua kracht doorvoer en geleiding eersteklas prutswerk, in een aantal gevallen gewoon slecht ontworpen en onvoldoende getest.
Je moet een groot en robuust lager hebben aan aandrijfkant, zo dicht mogelijk bij het kettingblad. Dat mag een kogellager zijn, maar een nasmeerbaar glijlager is eigenlijk beter. Veel robuuster, kan veel grotere krachten aan. Ik meen dat er een merk is die deze filosofie aanhoudt, Rocky Mntn of Santa Cruz oid?
Als laatste: er bestaan Enduro Max lagers die geen lagerkooi hebben en daardoor meer kogeltjes. Belastbaarheid is dus een 20-40% naar hun zeggen meer dan de std lagers. Klinkt wat mij betreft goed en zou ik zeker overwegen bij een lagerwissel, evt extra vet er in.
Wisselen van de lagers zie div filmpjes op Youtube. Goed gereedschap is het halve werk en zeer belangrijk voor schadevrije wissel.Je kan evt de nieuwe lagers in de diepvries leggen en de achtervork iets warm maken, bij snel monteren zou dit iets makkelijker moeten gaan.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4698
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Dat laatste is mij bekend en heb ik al regelmatig bij andere lagers toegepast. Dit is mijn eerste fully dus ook voor het eerst dat ik lagers in de achterbrug moet gaan vervangen/smeren.
Officiële lagerpers kost al gauw richting €300. Beetje duur voor de 1-2x nieuwe lagere moeten persen
Officiële lagerpers kost al gauw richting €300. Beetje duur voor de 1-2x nieuwe lagere moeten persen
Ik heb ook een paar keer mijn lagers vervangen van de draaipunten in mijn fully, ik zit er toch aan te denken om een goede lagerpers aan te schaffen omdat ik bij mijn Kona de passingen in de rockerarm waarschijnlijk door iets schuin te persen met een dop en bankschroef te ruim heb gemaakt waardoor de lagers niet meer klemmen.
Ik heb toen een nieuwe rockerarm besteld, overigens schijnen er wel speciale lagers te zijn voor de draaipunten. Enduro bearings levert o.a. de zgn LLU Maxx lagers die zouden beter zijn dan de gewone ABEC3 lagers. Verdere merken weet ik zo niet....
Tegenwoordig haal ik de rubberringen er af en toe uit en druk weer nieuw vet in de lagers, dan houden ze het ook langer vol.
Ik heb toen een nieuwe rockerarm besteld, overigens schijnen er wel speciale lagers te zijn voor de draaipunten. Enduro bearings levert o.a. de zgn LLU Maxx lagers die zouden beter zijn dan de gewone ABEC3 lagers. Verdere merken weet ik zo niet....
Tegenwoordig haal ik de rubberringen er af en toe uit en druk weer nieuw vet in de lagers, dan houden ze het ook langer vol.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2488
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
ja officiële , er is genoeg aftermarket spul waarmee het prima gaat , of de "dop" methode werkt ook goed , maar goed gereedschap is het halve werk, en straks krijg je weer dat met "iets verwarmen" en lagers uit de vrieskist weer andere problemen ......hanjovdberg schreef: ↑za 12 oktober 2019, 15:50
Officiële lagerpers kost al gauw richting €300. Beetje duur voor de 1-2x nieuwe lagere moeten persen
nee dan maar iets meer uitgeven.....
Die Enduro lagers zijn al veel beter dan die van SKF , Nmb ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4698
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Geeft niks. Interessant discussie is ook goed