Advies gevraagd 2x10 versleten shifters

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Mr X-wing
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 11 november 2004, 22:32
Mijn mountainbike: Stumpjumper Marathon 29

Hallo,

Huidige set-up: sram XO gripshift met sram X0 achterderailleur 2x10 en sram x7 voorderailleur.
Omdat shifters versleten zijn en ik nog drie nieuwe 10 speed kettingen en 1 cassette heb liggen wil ik voorlopig op 2x10 blijven.
Iemand ervaring met de GX 2x10 speed shifters en of dat beetje werkt met X0? Deze bijvoorbeeld:

https://www.bikester.nl/sram-gx-shifter ... 04789.html
Specialized Stumpjumper Marathon 2015
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Gx zou gewoon moeten werken, de cablepull is hetzelfde.

Slechts voor de zekerheid:
Weet je zeker dat je shifter versleten is en niet de kabel?
In heel veel gevallen is de kabel (binnen en/of buiten) het probleem en niet de shifter.
Mr X-wing
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 11 november 2004, 22:32
Mijn mountainbike: Stumpjumper Marathon 29

Elvander schreef: vr 27 september 2019, 11:55 Gx zou gewoon moeten werken, de cablepull is hetzelfde.

Slechts voor de zekerheid:
Weet je zeker dat je shifter versleten is en niet de kabel?
In heel veel gevallen is de kabel (binnen en/of buiten) het probleem en niet de shifter.
Shifters zijn qua technische werking nog redelijk, gaat meer om de looks en feit dat ik over wil van gripshift naar trigger :D
Specialized Stumpjumper Marathon 2015
Mees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 9 januari 2008, 23:52
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1 / Cannondale F29 Carbon 2

Als ik even aan mag haken. Mijn linker X0 front triggershifter heeft de geest gegeven. Kabel zit niet vast, de shifter deed klik, krak en was toen lam. Dan vraag ik mij het enorme prijsverschil voor vervang af. Een 2x10 GX shifter zag ik al onder de €30, terwijl voor een 'oud' X0 model nog meer dan €100 neer gelegd moet worden. Hoe kan dat?
Haast u langzaam
Joppnl
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 18 september 2006, 08:04

Wat ik gehoord/geleze heb zou bij een 10 speed ook een Shimano shifter moeten werken, deze zouden dezelfde cable pull hebben als de Sram 10 spd.

Bij mij was de rechter X0 shifter defect en ik heb toen ook eengx of shimano overwogen, uiteindelijk op mp een 2e hands complete li re set kunnen overnemen.

Er zijn mede bikers die over gaan op een 1X systeem en dan deze shifters verkopen...
Mijn fiets is zo snel dat ik alleen nog maar hoef te trappen....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor zover ik weet zijn Shimano en Sram bij 10-speed anders.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mees schreef: vr 27 september 2019, 12:11 Als ik even aan mag haken. Mijn linker X0 front triggershifter heeft de geest gegeven. Kabel zit niet vast, de shifter deed klik, krak en was toen lam. Dan vraag ik mij het enorme prijsverschil voor vervang af. Een 2x10 GX shifter zag ik al onder de €30, terwijl voor een 'oud' X0 model nog meer dan €100 neer gelegd moet worden. Hoe kan dat?
Aan de voorkant is alles min of meer gelijk. Veel Shimano shifters kun je verstellen van 3x naar 2x, met een klein knopje op de shifter.

Die SRAM X0 blijven duur omdat ze ooit erg duur waren en webshops er blijkbaar niet op toe willen leggen en er zelfs dus nog vraag naar is!



Maar dus gewoon een GX of zo kopen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie