Vragen over onderdelen op mijn nieuwe 2ehands Specialized Epic Comp FSR

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

Afbeelding

Hoi allen,

Onder andere dankzij de reacties op dit forum heb ik vorige week een 2e hands Specialized Epic Comp FSR (26") gekocht. Ik heb €600 voor de fiets betaald. Afgelopen weekend gelijk 100km trail gereden in omgeving Borger. In vergelijking met mijn vorige fiets, een 10 jaar oude Cube Acid 26", een openbaring. Wat een heerlijke fiets! Licht, wendbaar en boezemt erg veel vertrouwen in. Drops, jumps, afdalingen, alles gaat 10x beter op deze fiets.

Ik heb wat vragen over een aantal onderdelen op deze fiets. Komen ze:
- De crank en kettingbladen is 3x10 en afkomstig van Truvativ (zie foto)
- De naven zijn van Hope (zie foto)
- De velgen zijn tubeless en van Mavic (zie foto)

Crank & kettingbladen:
Afbeelding

Naven:
Afbeelding

Ik ben nog niet heel into de merken, maar ben inmiddels zover dat Truvativ een onderdeel van Sram is toch? Zijn dit standaard onderdelen, of later door iemand op de fiets gezet? Ik heb via Google niet kunnen vinden dat deze onderdelen standaard op de fiets zaten. Als ze later zijn gemonteerd, is de fiets er dan beter van geworden? Nieuwe ketting en kettingbladen zijn trouwens besteld.

Daarnaast: de vorige eigenaar calimde dat de fiets uit 2014 is. Ik heb dit maar ter info aangenomen. Wat kunnen jullie hierover zeggen? Is dit ergens terug te vinden?

En voordat de opmerkingen komen: de Brain is van 2017 en functioneert op dit moment perfect. Zie foto:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Hier heb je de specs zoals hij origineel kwam:

https://www.specialized.com/jp/en/epic-comp/p/34974
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

Klitse schreef: di 24 september 2019, 11:34 Hier heb je de specs zoals hij origineel kwam:

https://www.specialized.com/jp/en/epic-comp/p/34974
Bedankt voor je hulp. Als ik echter bij het archief op specialized.com kijk, vind ik de fiets niet. Waar moet ik kijken?
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Jan-Albert schreef: di 24 september 2019, 11:53
Klitse schreef: di 24 september 2019, 11:34 Hier heb je de specs zoals hij origineel kwam:

https://www.specialized.com/jp/en/epic-comp/p/34974
Bedankt voor je hulp. Als ik echter bij het archief op specialized.com kijk, vind ik de fiets niet. Waar moet ik kijken?
Weet ik veel. Dit kwam via Google. Waarom zou je nog verder willen zoeken? Is dit m niet?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

Klitse schreef: di 24 september 2019, 11:57
Jan-Albert schreef: di 24 september 2019, 11:53
Bedankt voor je hulp. Als ik echter bij het archief op specialized.com kijk, vind ik de fiets niet. Waar moet ik kijken?
Weet ik veel. Dit kwam via Google. Waarom zou je nog verder willen zoeken? Is dit m niet?
Zodat ik het de volgende keer niet weer hoef te vragen. :wink: En omdat het bike archief op specialized.com tot 2014 gaat en mijn fiets daar niet bij staat, ik dacht dat mijn fiets van dat jaar was maar dat kennelijk dus niet is. Ik ben er inmiddels achter dat hij van 2012 is.

De velgen, naven en crank zijn duidelijk niet origineel. Waarom zou iemand ze vervangen? Mag ik aannemen dat de onderdelen op mijn fiets dan een upgrade zijn?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De wielen zijn een upgrade.
Hope Naven behoren tot de beste naven. Deze zijn Pro2, da's het vorige model. De meningen over Mavic velgen zijn verdeeld, maar ik vind ze goed. Wel zullen ook deze ouderwets (smal) zijn. Inmiddels zijn wij (en Mavic) bij 25 tot 30mm binnenmaat voor een fiets als deze.

Truvativ cranks vind ik een pita.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

ThaSingleTrackMastah schreef: di 24 september 2019, 12:23 De wielen zijn een upgrade.
Hope Naven behoren tot de beste naven. Deze zijn Pro2, da's het vorige model. De meningen over Mavic velgen zijn verdeeld, maar ik vind ze goed. Wel zullen ook deze ouderwets (smal) zijn. Inmiddels zijn wij (en Mavic) bij 25 tot 30mm binnenmaat voor een fiets als deze.

Truvativ cranks vind ik een pita.
Thanks. Waarom vind je die cranks niks?

Kun je de maat van mijn mavics afleiden uit deze foto?

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die 717's zijn 17mm binnenbreedte, wat voor huidige begrippen erg smal is. Ze zijn wel licht, en voor hun gewicht relatief sterk. Was in die tijd wel een van de betere velgen in het xc/trail-light segment. Ik heb er zelf iig jarenlang probleemloos mee gereden, al zegt dat betrekkelijk weinig met mijn gewicht van (toen nog) onder de 70kg :)
Overigens zijn ze niet tubeless, al kan het wel zijn dat er tubeless banden gemonteerd zijn (met binnenbanden, of met latex en een afdichtend velglint).

Waarom vervangen mensen onderdelen, meestal om een van de volgende twee redenen: iets is versleten, en/of men wil iets beters (en beter kan lichter zijn, sterker, andere maatvoering, dus is een subjectief begrip. Want wat beter is hangt helemaal van het inzetgebied af).

Zoals gezegd zijn de Hope naven meer dan goed, gewoon topmateriaal. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat deze in topstaat zijn, lagers en freewheelbody zijn nu eenmaal slijtagedelen en hoe dat er aan toe is kunnen we vanaf hier niet beoordelen.
De velgen zijn in principe goed, maar dus vrij smal. Je kunt tot 2.4 banden monteren (als dat in het frame past) maar je kunt niet met hele lage drukken rijden omdat een smalle velg de band minder goed ondersteund dan een brede (ik reed toen met 2.4 Nobby Nics, op ongeveer 1.8 bar).
En de crank, met name de lagers van Truvativ waren destijds niet optimaal (snel slijten). Met de crank zelf is niet veel mis, sowieso zit er veel minder verschil in de kwaliteit van cranks dan veel mensen denken.

Wat me wel opvalt op de foto is dat de fiets opgebouwd lijkt te zijn voor iemand die een te klein frame heeft. De zadelpen steekt erg ver uit en heeft setback, en de stuurpen is (voor moderne begrippen) erg lang. Zadel dus erg hoog voor iemand met lange benen, en met de setback en stuurpenlengte is geprobeerd lengte in de fiets te winnen.
Dat kan natuurlijk, maar met name die zadelpen geeft grote belastingen op het frame door de hefboomwerking. Als dit de afstelling voor jezelf is: let erop dat je een voldoende lange pen hebt, die ook nog een behoorlijk stuk het frame in steekt. Zo'n grote hefboom combineren met een geringe insteekdiepte is een beproefd recept voor scheuren van de zitbuis...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

kermit schreef: di 24 september 2019, 13:44 Die 717's zijn 17mm binnenbreedte, wat voor huidige begrippen erg smal is. Ze zijn wel licht, en voor hun gewicht relatief sterk. Was in die tijd wel een van de betere velgen in het xc/trail-light segment. Ik heb er zelf iig jarenlang probleemloos mee gereden, al zegt dat betrekkelijk weinig met mijn gewicht van (toen nog) onder de 70kg :)
Overigens zijn ze niet tubeless, al kan het wel zijn dat er tubeless banden gemonteerd zijn (met binnenbanden, of met latex en een afdichtend velglint).

Waarom vervangen mensen onderdelen, meestal om een van de volgende twee redenen: iets is versleten, en/of men wil iets beters (en beter kan lichter zijn, sterker, andere maatvoering, dus is een subjectief begrip. Want wat beter is hangt helemaal van het inzetgebied af).

Zoals gezegd zijn de Hope naven meer dan goed, gewoon topmateriaal. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat deze in topstaat zijn, lagers en freewheelbody zijn nu eenmaal slijtagedelen en hoe dat er aan toe is kunnen we vanaf hier niet beoordelen.
De velgen zijn in principe goed, maar dus vrij smal. Je kunt tot 2.4 banden monteren (als dat in het frame past) maar je kunt niet met hele lage drukken rijden omdat een smalle velg de band minder goed ondersteund dan een brede (ik reed toen met 2.4 Nobby Nics, op ongeveer 1.8 bar).
En de crank, met name de lagers van Truvativ waren destijds niet optimaal (snel slijten). Met de crank zelf is niet veel mis, sowieso zit er veel minder verschil in de kwaliteit van cranks dan veel mensen denken.

Wat me wel opvalt op de foto is dat de fiets opgebouwd lijkt te zijn voor iemand die een te klein frame heeft. De zadelpen steekt erg ver uit en heeft setback, en de stuurpen is (voor moderne begrippen) erg lang. Zadel dus erg hoog voor iemand met lange benen, en met de setback en stuurpenlengte is geprobeerd lengte in de fiets te winnen.
Dat kan natuurlijk, maar met name die zadelpen geeft grote belastingen op het frame door de hefboomwerking. Als dit de afstelling voor jezelf is: let erop dat je een voldoende lange pen hebt, die ook nog een behoorlijk stuk het frame in steekt. Zo'n grote hefboom combineren met een geringe insteekdiepte is een beproefd recept voor scheuren van de zitbuis...
Superbedankt voor je uitgebreide antwoord, heb ik veel aan! De zadelpen staat op z'n hoogste nog toegestane stand aangegeven op de pen zelf. Voor mijn lengte van 1,83 is dat zo precies goed (benen bijna gestrekt in onderste positie), al had ik hem op technische stukken een stukje lager. Wat bedoeo je met setback?

De stuurpen is van Specialized dus het zal misschien zelfs nog de originele zijn. Ik heb deze in ieder geval niet zelf vervangen. Wat mij betreft kan die binnenkort ook wel een stukje korter. Dat alles gezegd hebbende, is het frame inderdaad nét groot genoeg. Maar goed, ik had 2 dagen om iets nieuws te halen en ben er denk ik nog heel goed vanaf gekomen. Fiets is sowieso een grote stap vooruit en ik kan sowieso eventjes vooruit zolang ik doorspaar voor een goede 2e hands trailbike.

Bedankt voor de info mbt de velgen. Er zitten idd tubeless banden op (Racing Ralph & Rocket Ron), maar die hebben hun beste tijd gehad. Ik zet zeer binnenkort de zo goed als nieuwe 2.4 brede Nobby Nicks van de oude Cube eronder. Die zijn trouwens niet tubeless. Is het dan het beste ze gewoon met binnenband te monteren of kunnen die ook tubeless?...
lost_traveller
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 16:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon SL 2005

Setback is een hoek in de zadelpen of een offset bij zadel bevestiging om het zadel iets verder naar achter te positioneren.

Ik vind het wel meevallen met de zadelpen en lange stuurpen. Veel 26" epics hadden een relatief ver uitstekende zadelpen met setback en een langere stuurpen (bij mij staat de zadelpen ook op de max).
Die 717 velgen heb ik prima ervaring mee (maar ben dan ook licht, <65kg), ze hebben aardig wat meegemaakt zonder problemen, maar dat hangt van zoveel zaken af, dit is slechts 1 ervaring.
Ik deel de ervaring van Kermit, veel lager dan 1.8 bar (tubeless) kan ik niet rijden (met 2.1 / 2.3" banden) anders voel ik de fiets "zwabberen", probeer het rustig uit met tubeless banden wat voor jouw prettig rijd.

Als de NN niet tubeless zijn kun je even binnenbandjes erin leggen. Afhankelijk hoe de huidige banden tubeless gemaakt zijn (velglint / rim strip / tape en losse ventielen) even kijken of je niet iets moet verwijderen om de binnenband en buitenband goed op de velg de krijgen.
Een simpel velglint of tape volstaat met binnenbanden.

Verder veel fijne km's ermee :-q :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De streep op de zadelpen is enkel en alleen bedoeld voor de zadelpen zelf.
Het frame ziet graag een zadelpen die onder de kruising van zitbuis en bovenbuis blijft.
Dus kijk even hoe diep de pen IN het frame steekt.
De pen moet ONDER de onderste lasnaad vd bovenbuis blijven.

Over de Brain, je zegt dat die goed werkt. Wat bedoel je daarmee?

Bij Truvativ vind ik de bevestiging vd linker crank op de as waardeloos. Er zijn eigenlijk maar twee opties.
Het loopt los, of het gaat nooit meer los.

Begrijp me niet verkeerd, voor 600 is het zo te zien geen slechte deal, maar er zijn wel wat puntjes van aandacht.

Nu ik er over nadenk, volgens mij zijn de Mavic xc717's van voor 2012. Dus ouder dan de fiets?
Ze zijn iig niet van zichzelf tubeless, dus er moet een rubber strip in zitten (of een binnenband ;))
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dit ben jij?
Dan ben ik bang dat deze Spec niet helemaal de juiste keuze is.
Jan-Albert schreef: wo 18 september 2019, 15:39 Lang verhaal kort: onverwachts vanochtend mijn fiets totall loss gereden. Ik kan waarschijnlijk aan een Specialized Epic Comp FSR komen. Dit is een XC fiets (toch?). Ik zoek meer en meer de uitdaging op in jumps, drop-offs etc. Op trails waar de gemiddelde biker over de heuveltjes heen rolt, spring ik ze bijvoorbeeld. De fiets krijg ervan langs zeg maar. Dit is ook de reden dat mijn huidige is overleden (voorvering geploft).

In hoeverre is een Specialized Epic Comp FSR tegen dit geweld opgewassen? De veerweg vóór is dezelfde als mijn huidige. Is dat wel voldoende? Iemand ervaringen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: di 24 september 2019, 22:00 Dit ben jij?
Dan ben ik bang dat deze Spec niet helemaal de juiste keuze is.
Jan-Albert schreef: wo 18 september 2019, 15:39 Lang verhaal kort: onverwachts vanochtend mijn fiets totall loss gereden. Ik kan waarschijnlijk aan een Specialized Epic Comp FSR komen. Dit is een XC fiets (toch?). Ik zoek meer en meer de uitdaging op in jumps, drop-offs etc. Op trails waar de gemiddelde biker over de heuveltjes heen rolt, spring ik ze bijvoorbeeld. De fiets krijg ervan langs zeg maar. Dit is ook de reden dat mijn huidige is overleden (voorvering geploft).

In hoeverre is een Specialized Epic Comp FSR tegen dit geweld opgewassen? De veerweg vóór is dezelfde als mijn huidige. Is dat wel voldoende? Iemand ervaringen?
Daar waren we al geweest... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Was mij niet duidelijk dat de koper en de jumper dezelfde persoon waren...

Hoe dan ook, de koop heeft plaatsgevonden.
Fingers crossed
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

lost_traveller schreef: di 24 september 2019, 18:29 Setback is een hoek in de zadelpen of een offset bij zadel bevestiging om het zadel iets verder naar achter te positioneren.

Ik vind het wel meevallen met de zadelpen en lange stuurpen. Veel 26" epics hadden een relatief ver uitstekende zadelpen met setback en een langere stuurpen (bij mij staat de zadelpen ook op de max).
Die 717 velgen heb ik prima ervaring mee (maar ben dan ook licht, <65kg), ze hebben aardig wat meegemaakt zonder problemen, maar dat hangt van zoveel zaken af, dit is slechts 1 ervaring.
Ik deel de ervaring van Kermit, veel lager dan 1.8 bar (tubeless) kan ik niet rijden (met 2.1 / 2.3" banden) anders voel ik de fiets "zwabberen", probeer het rustig uit met tubeless banden wat voor jouw prettig rijd.

Als de NN niet tubeless zijn kun je even binnenbandjes erin leggen. Afhankelijk hoe de huidige banden tubeless gemaakt zijn (velglint / rim strip / tape en losse ventielen) even kijken of je niet iets moet verwijderen om de binnenband en buitenband goed op de velg de krijgen.
Een simpel velglint of tape volstaat met binnenbanden.

Verder veel fijne km's ermee :-q :D
Dankjewel! Ik ga er mee aan de gang zodra ik de spullen van Bikester.nl binnen heb. :-q
Plaats reactie