Ik heb eind vorig jaar nieuwe wielen laten maken met een Tune naaf erin.
Nu zijn de lagers in de naaf al versleten, na minder dan een jaar!
Dat lijkt mij niet juist en heb de wielenmaker een mailtje gestuurd.
Die verteld mij nu dat de naaf producenten geen garantie geven:
"Dit heeft te maken met dat men nooit weet wat er met de lagers gebeurt en dat ook nooit is aan te tonen."
Heeft iemand hier eerder mee te maken gehad?
Is de naaf nog eventueel te reviseren?
Tune naaf lagers
-
- Extreme Biker
- Berichten: 858
- Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)
Hier hetzelfde gehad.
Nieuwe lagers erin is gemakkelijk te doen.
Instructies op de Tune site.
Nieuwe lagers erin is gemakkelijk te doen.
Instructies op de Tune site.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5246
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Bij mijn Tune King/Kong ook het geval, maar die waren een jaar of 6-7 oud voordat ik de lagers van het voorwiel verving omdat ze een beetje korrelig begonnen te lopen.
Zoals aangegeven is het gemakkelijk te doen. Mijne zijn dus wat ouder, en je kunt gemakkelijk met beleid de as eruit trekken/tikken en de lagers eruit tikken. Nieuwe lagers erin (kosten een paar euro's per stuk) en de as weer monteren.
Wel goed meten hoeveel mm aan spacertjes je weer nodig hebt. Het zou zomaar kunnen dat de slijtage zo snel is gegaan omdat er teveel druk op de lagers heeft gestaan (een spacer teveel).
Ernie is idd Tune dealer, en heeft bij een andere Tune set van mij (Kong Supersharf) een oplossing gevonden voor de steeds doorgesneden carbon as. Dus hij weet waarover hij praat.
Voor wat betreft je wielbouwer: ik vind het een beetje flauw dat hij zich achter Tune verschuilt. Je hebt de set bij hem gekocht dus hij is de partij om aan te spreken. Lagers vallen idd bijna overal buiten de garantie, maar ik zou dat als service voor m'n rekening nemen. Is een half uurtje werk en een tientje of zo aan lagers. Dat is zo'n 1% van de prijs van de wielset schat ik.
[edit] Inderdaad staan er op de Tune site duidelijke instructie video's.
Ciao
Jan
Zoals aangegeven is het gemakkelijk te doen. Mijne zijn dus wat ouder, en je kunt gemakkelijk met beleid de as eruit trekken/tikken en de lagers eruit tikken. Nieuwe lagers erin (kosten een paar euro's per stuk) en de as weer monteren.
Wel goed meten hoeveel mm aan spacertjes je weer nodig hebt. Het zou zomaar kunnen dat de slijtage zo snel is gegaan omdat er teveel druk op de lagers heeft gestaan (een spacer teveel).
Ernie is idd Tune dealer, en heeft bij een andere Tune set van mij (Kong Supersharf) een oplossing gevonden voor de steeds doorgesneden carbon as. Dus hij weet waarover hij praat.
Voor wat betreft je wielbouwer: ik vind het een beetje flauw dat hij zich achter Tune verschuilt. Je hebt de set bij hem gekocht dus hij is de partij om aan te spreken. Lagers vallen idd bijna overal buiten de garantie, maar ik zou dat als service voor m'n rekening nemen. Is een half uurtje werk en een tientje of zo aan lagers. Dat is zo'n 1% van de prijs van de wielset schat ik.
[edit] Inderdaad staan er op de Tune site duidelijke instructie video's.
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
- Arjan1
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2019
- Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
- Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2
Volgens de conformiteit principe zou hij de schade moeten repareren/vervangen.
Minder dan 1 jaar is niet volgens levens verwachting.
En hij kan zich niet achter Tune verschuilen, hij is zelf verantwoordelijk voor een ondeugdelijk product.
Minder dan 1 jaar is niet volgens levens verwachting.
En hij kan zich niet achter Tune verschuilen, hij is zelf verantwoordelijk voor een ondeugdelijk product.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4331
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Als de lagers zo snel weg zijn. Je zegt een jaar, maar dat zegt me weinig....
Hoeveel kilometers, hoeveel slecht weer, belasting etc.
En welke lagers zijn slecht? meestal is het de naaf lager aan de DS die het eerst slecht gaat lopen.
Het kan ook aan de passing van de naaf liggen in het frame. Tune is een van de weinige merken die de lagers per naaf uitshimt. Dat maakt dat ze licht lopen zonder druk op de lagers bij inklemmen.
Misschien is daar iets niet helemaal goed mee.
Bij R2 verkopen ze alle tune lagers en shims.
Mijn Tune lagers waren heel makkelijk te vervangen, maar het is nooit nodig geweest.
Ik heb het zelf nu met newmen naven. Twee setjes voor de racert en na 5K is er altijd wel 1 lagers niet helemaal lekker meer in een set. Ik vervang dan dat ene lager. Ze kosten 4 euro pst en ik doe er verder niet moeilijk over.
Of het langer mee zou moeten gaan, geen idee? Het is een relatief klein lagertje voor een hoge belasting in alle opzichten.
Hoeveel kilometers, hoeveel slecht weer, belasting etc.
En welke lagers zijn slecht? meestal is het de naaf lager aan de DS die het eerst slecht gaat lopen.
Het kan ook aan de passing van de naaf liggen in het frame. Tune is een van de weinige merken die de lagers per naaf uitshimt. Dat maakt dat ze licht lopen zonder druk op de lagers bij inklemmen.
Misschien is daar iets niet helemaal goed mee.
Bij R2 verkopen ze alle tune lagers en shims.
Mijn Tune lagers waren heel makkelijk te vervangen, maar het is nooit nodig geweest.
Ik heb het zelf nu met newmen naven. Twee setjes voor de racert en na 5K is er altijd wel 1 lagers niet helemaal lekker meer in een set. Ik vervang dan dat ene lager. Ze kosten 4 euro pst en ik doe er verder niet moeilijk over.
Of het langer mee zou moeten gaan, geen idee? Het is een relatief klein lagertje voor een hoge belasting in alle opzichten.
Advocaat van de duivel:
Lagers zijn aan slijtage onderhevig, bij slecht of ontbrekend onderhoud zijn ze eerder versleten. Wat heb jij aantoonbaar aan onderhoud gedaan om slijtage tegen te gaan?
De vraag is ook al gesteld in welke omstandigheden de naven gebruikt zijn. Dat is ook bepalend voor de mate van onderhoud.
Ik weet niet wat voor contact de bouwer met Tune heeft gehad dus daar laat ik me niet over uit. Een second opinion is natuurlijk toegestaan en dat valt prima als afwijzing te gebruiken.
Ik ben het wel eens dat een klein beetje service hem zou sieren. Maar verplicht vanuit het non-conformiteitsbeginsel zou ik niet zo stellig neerzetten.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja en Nee, bij veel poetsen (voor veel mensen geldt poetsen = onderhoud) zijn de lagers eerder versleten.
En hoe kan je echt onderhoud plegen aan een industrielager?
Seals open peuteren, uitspoelen en opnieuw smeren?
Santacruz heeft een praktijktest gedaan, staat nog ergens op de site, google maar eens.
Drie groepen, veelpoetsers, gem.poetsers en nooitpoetsers.
De lagers gingen het langst mee bij de nooitpoetsers en waren het eerst versleten bij de veelpoetsers.
Dus schoonmaken / poetsen is dus slecht voor je fiets.
Maar kom je met een ongepoetste fiets bij de fietsenmakert, dan krijg je het verwijt dat je geen onderhoud pleegt...
En hoe kan je echt onderhoud plegen aan een industrielager?
Seals open peuteren, uitspoelen en opnieuw smeren?
Santacruz heeft een praktijktest gedaan, staat nog ergens op de site, google maar eens.
Drie groepen, veelpoetsers, gem.poetsers en nooitpoetsers.
De lagers gingen het langst mee bij de nooitpoetsers en waren het eerst versleten bij de veelpoetsers.
Dus schoonmaken / poetsen is dus slecht voor je fiets.
Maar kom je met een ongepoetste fiets bij de fietsenmakert, dan krijg je het verwijt dat je geen onderhoud pleegt...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- All rounder
- Berichten: 146
- Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
- Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT
Ik weet niet of het design van Tune veranderd is maar ik trek die eindcaps er met de hand af, met de rubber hamer sla je de as eruit. Hoppa.
Nieuwe lagertjes erin en klaar is kees. Wel opletten bij de body, daar moet op 1 plek een volkogelgelagerd model in, zonder kooi dus, ivm de belasting.
Binnen een jaar lagers kapot zegt niets. Door de lichte bouw zijn de lagers eigenlijk niet afgeschermd, beetje vocht erbij => lager kaduuk....
Kan je je wielbouwer niet verwijten.... of althans, ik snap wel dat ze dat niet willen vergoeden...
Nieuwe lagertjes erin en klaar is kees. Wel opletten bij de body, daar moet op 1 plek een volkogelgelagerd model in, zonder kooi dus, ivm de belasting.
Binnen een jaar lagers kapot zegt niets. Door de lichte bouw zijn de lagers eigenlijk niet afgeschermd, beetje vocht erbij => lager kaduuk....
Kan je je wielbouwer niet verwijten.... of althans, ik snap wel dat ze dat niet willen vergoeden...
MTBArnhem
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5246
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Ik kon hem eraf tikken door een oude QR er doorheen te steken en tegen de zijkant de schuiven. Ik kwam dan weerstand tegen van de endcap. Links en rechts voorzichtig tikken en dan kwam hij vrij snel los. Als hij met wat vet vastgeduwd is kan hij een soort vacuum zuigen en trek je hem er niet zomaar af. Eventueel in de bankschroef zetten en eraf trekken.
Let wel op dat je de goede los probeert te halen. De andere zit muurvast aan de as.
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
- Arjan1
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2019
- Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
- Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2
QR had ik al geprobeerd, kom geen weerstand tegen.Jan the Man schreef: ↑zo 1 september 2019, 18:30Ik kon hem eraf tikken door een oude QR er doorheen te steken en tegen de zijkant de schuiven. Ik kwam dan weerstand tegen van de endcap. Links en rechts voorzichtig tikken en dan kwam hij vrij snel los. Als hij met wat vet vastgeduwd is kan hij een soort vacuum zuigen en trek je hem er niet zomaar af. Eventueel in de bankschroef zetten en eraf trekken.
Let wel op dat je de goede los probeert te halen. De andere zit muurvast aan de as.
Ciao,
Jan
De kant van de remschijf zit vast toch?
Had m ook al in de bankschroef gezet maar durfde uiteindelijk niet te hard te trekken..