Remupgrade voor bikeparks

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

cheeta schreef: do 1 augustus 2019, 05:27 Nu over remmen het meeste wel zo'n beetje gezegd is... Dikke 4-piston remmen op 200mm schijven maken een Canyon Neuron natuurlijk nog geen bikepark monster.

@MVMVML: al een keer over N+1 nagedacht voor het bikepark nu je zo vaak gaat waar die remmen standaard al opzitten?
:lol:
Ja als ik eerlijk ben wel, maar volgens mij kan de Neuron alle tracks op Winterberg best aan. Alleen de remmen kwamen gewoon echt te kort, dus dat ga ik eerst wel even upgraden.

Die TREK Downhill fiets komt dan wel als ik het vrouwke wat voor heb bereid met verhalen dat het echt levensgevaarlijk is dat op een Neuron te doen :bier:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Kabookie schreef: do 1 augustus 2019, 13:03 Rotors die geschikt zijn voor metallic/sintered pads, zijn ook geschikt voor resin pads.
Bij Shimano zijn de goedkoopste de RT66 (SLX), of een stapje duurder RT76 (XT). (6 bolt)

Mocht je voor de MT520's gaan, dan zou ik 2x Shimano pad retaining bolts meebestellen, dat werkt wat prettiger dan de splitpen die er standaard bij zit.
Ja die MT520s zijn waar ik het meeste over na denk nu. Met 200 dia schijven.

En dan kan ik in NL gewoon met rasin rijden en metal als ik bikeparks of de alpen bezoek.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Prima als een reden zoekt om weer wat nieuw speelgoed aan te schaffen, maar ik zou eerst alleen eens die grotere (203 voor en 180 achter) schijven proberen..... :kiss:

Nou ben ik nog nooit in Winterberg geweest, dus wellicht is dat zoveel heftiger dan de bikeparks in Alpen dat ik er naast zit. Zoniet > dan zouden een paar grotere schijven je voorlopig prima helpen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Denk je echt dat 23mm meer voor het verschil maakt? Hij heeft al 180/180.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Voor mij was de stap van 180/160 naar 203/180 zeer goed merkbaar. En je kan na het plaatsen van een grotere schijf natuurlijk prima alsnog je remmen upgraden zonder dat je geld weggooit...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ja, punt is alleen dat ik dat dan pas kan testen als ik weer in Winterberg ben. En als het dan niet werkt, dan zit ik alsnog met die kloteremmen daar.

Dus ik denk dat ik het maar gelijk goed doe. Zo onwijs duur is het nou ook weer niet.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Die TREK Downhill fiets komt dan wel als ik het vrouwke wat voor heb bereid met verhalen dat het echt levensgevaarlijk is dat op een Neuron te doen :bier:
Goeie reden :D :lol: :tong
Sneeuwmonster
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Makkelijk schreef: wo 31 juli 2019, 22:26 Nee hoor, hij rijdt met 180
MVMVML schreef: wo 31 juli 2019, 09:50 Als ik me niet vergis zitten er nu zowel voor als achter 160 mm schijven op.
Dat andere bericht had ik overheen gelezen :winkie:


Maar ook die laatste 23 mm maken een zeer groot verschil. Niet alleen in remkracht, maar ook in de hoeveelheid materiaal en daarmee de koeling. Dat laatste is in de praktijk regelmatig het verschil tussen oververhitten en niets aan de hand!

En die remkracht ga je inderdaad niet echt merken bij 25 km/u naar beneden, dan is 180 mm meer dan groot genoeg. Maar dat verschil voel je echt wel als je met 50 km/u in je remmen knijpt, dan heb je gewoon veel sneller veel meer remkracht tot je beschikking.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

yo-eddy schreef: do 1 augustus 2019, 09:46 Ik heb deze, dus ik heb de grootste.

Nu weet ik dus waar de term freestroke vandaan komt :winkie:
Ja, doei !
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Zonder eewings is het niks waard
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Makkelijk schreef: do 1 augustus 2019, 15:39 Denk je echt dat 23mm meer voor het verschil maakt? Hij heeft al 180/180.
Ja, dat maakt een flink verschil.
Zouden die 23 mm geen verschil maken, dan kan je dus ook terug naar 160mm :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Maakt inderdaad veel verschil. Trickstuff had het over (ik geloof) 23% meer Nm remkracht.
Ben met de Magura's achter van 180 naar 203 gegaan, je merkt het goed.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Makkelijk schreef: do 1 augustus 2019, 19:14 Zonder eewings is het niks waard
eewings passen niet op een Pinion bak ...... helaas 8)
Joepie de schreef: do 1 augustus 2019, 19:05
yo-eddy schreef: do 1 augustus 2019, 09:46 Ik heb deze, dus ik heb de grootste.
Nu weet ik dus waar de term freestroke vandaan komt :winkie:
Rij al 10 jaar naar volle tevredenheid met Hope, hou gewoon van duurzaam spul, vandaar ook Rohloff en Pinion.
De jongens van Trickstuff twee jaar terug gesproken op Eurobike en een test set gekregen. Als je er nooit mee gereden hebt kun je er niets over zeggen, de prijs is zeer hoog maar aangezien ik wel iets weet van R&D en CNC werk in kleine oplages is het ook weer niet zo extreem. Je hebt met Shimano altijd een betere prijs kwaliteit maar soms doe je eens gek. Mij elke Euro waard i.i.g.

.... en verder is bij mij met 1.98m en 100+ kg alles groot, daar hoef ik geen remmetjes voor aan te schaffen :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Net als TS heb ik een tijdje terug ook voor de keus gestaan mijn remmen te upgraden.
Mijn 2 cents:
Shimano remmen: heb ik niet aan kunnen wennen. Op de een of andere manier zat bij elke set (na de M785 serie) het bijtpunt elke keer ergens anders. Dat is best irritant remmen ;)
Zowel bij SLX, XT als ZEE remmen hetzelfde probleem. Dat kan aan mijn remtechniek liggen (soms rem ik meerdere keren kort achter elkaar, dan is het probleem het ergst), maar fijn is anders.
Ik ben ook een keer naar Pila geweest met SRAM guide R's. Dat was ook geen succes. Aan het eind van de tweede run remde ik met drie vingers per hendel :roll:

Nu met SRAM code, omdat ik de doseerbaarheid van SRAM wel erg fijn vind.
Het verschil met Guide is zo groot (op mijn hardtail zitten nog guides) dat ik altijd even moet aanpassen als ik weer op de fully stap :bier:

Ik heb nog gekeken naar magura, maar vond de pad clearance en het "plastic fantastic" verhaal niet helemaal je van het.
Ook nog gereden met hope remmen op de fiets van een maatje van me (Tech hendels met E4 klauwen) en ervaren dat je toch wel hard moet knijpen om er een beetje kracht uit te krijgen.
Omdat ik dus wel te spreken was over de karakteristiek van de guides, gekozen voor codes. Volgens veel reviews zouden dat "guides on steroids" moeten zijn, wat ook wel klopt :-q

Edit: wel alle boven genoemde remmen met 203/180 schijven natuurlijk
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie