Remupgrade voor bikeparks

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Deze zou dan kunnen lijkt mij:

Afbeelding


De tweedelige Shimano remschijven met aluminium Spider zien er niet alleen sterk uit, maar bieden ook duidelijke technische voordelen ten opzichte van eendelige remschijven. Ze voeren warmte beter af, onderdrukken trillingen en zijn beter bestand tegen vervorming.

Aanvullende gegevens

2-delige constructie, voor een hogere stijfheid en een lager gewicht
Zelfreinigende vorm, verlengt de levensduur van de schijf en voering
Materiaal adapter: aluminium
Rotormateriaal: Roestvast staal

https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... 05680.html


Alleen of je zowel raisin als metaal mag gebruiken staat er dan niet bij.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: di 6 augustus 2019, 10:08 Alleen of je zowel raisin als metaal mag gebruiken staat er dan niet bij.
Rozijnen zou ik niet doen! Niet dat ik het ooit geprobeerd heb, maar iedere serieuze downhiller zou toch van te voren bedenken moeten hebben :winkie: :kiss:


De overige voordelen zijn helaas ook zeer beperkt. Die warmteafvoer is juist andersom: een massieve schijf neemt meer warmte op en zal het in de praktijk ook meer afvoeren!

Stijfheid kan een thema zijn, maar gaat als argument tegenwoordig ook niet meer op omdat er geen problemen meer mee zijn.

In veel gevallen zijn de 'massieve' (geheel) stalen velgen lichter dan degene met een alu spider.


Een hoop ouderwets marketing geblaat dus. Maar verder is er niet veel mis met dit schijfje hoor, kun je gewoon kopen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De XT is i.i.g. in 203mm goedkoper, haal die lekker:
https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... 26092.html
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

MVMVML schreef: di 6 augustus 2019, 10:08 Deze zou dan kunnen lijkt mij:

Afbeelding
Let op, dit is 6 bout, en jouw naven zijn centerlock, dus deze past niet.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Makkelijk schreef: di 6 augustus 2019, 10:36
De XT is i.i.g. in 203mm goedkoper, haal die lekker:
https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... 26092.html
Die XT is duurder € 34,99 vs € 26,99

Wel ICE-Technoligy 8)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

De overige voordelen zijn helaas ook zeer beperkt. Die warmteafvoer is juist andersom: een massieve schijf neemt meer warmte op en zal het in de praktijk ook meer afvoeren!
Aluminium geleid vele malen beter dan rvs, waardoor deze schijf zeker wel beter warmte afvoert. Rem maar eens met een massieve schijf, en een ice tech schijf. De ice tech schijf is voelbaar sneller afgekoeld.

Raisin blokjes kun je op zich wel gebruiken op deze schijven, voor NL zou ik dat zeker doen, maar sintered is natuurlijk beter als je ze echt gaat belasten.
Sneeuwmonster
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zullen we het nu weer gewoon "resin" noemen? Betekent "hars".

Carry on :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Heb je dat nodig wanneer de goedkoopste stalen 203mm schijf al probleemloos 46 runs in 6.5h doorstaat in Winterberg (icm M820s)?
Idem voor IceTech blokken...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Voor deze schijven kun je resin/organic en sintered/metallic gebruiken. De vinnetjes op de blokken hebben naar mijn idee alleen nut bij de sintered/metallic blokken. Resin blokken zijn hars met organisch materiaal erdoorheen. Dat is warmte isolerend en zal veel minder de hitte doorgeven aan de achterkant van de blokken, dus aan de vinnen. Sintered blokken zijn metallic blokken en die geleiden de warmte dus meer. Gevolg is dat er bij Resin blokken sowieso meer warmte de schijf in trekt.

Wat de sandwich constructie van de schijven betreft. Ik geloof ook niet dat het aluminium veel helpt met temperatuur afgeven aan de omgeving. Het oppervlakte is uiteindelijk gelijk aan een massieve schijf. Maar waar het wel bij helpt is het verdelen van de warmte over de schijf. Dus ipv dat de hitte relatief lokaal in de schijf trekt en dan langzaam naar de rest trekt, kan de hitte door het aluminium sneller verdelen. Dit kan ervoor zorgen dat de temperatuur lokaal onder blokken minder snel oploopt en je dus minder snel last van fading hebt. Als je de hitte ook nog sneller wilt afgeven aan de omgeving, dan moet je het oppervlak vergroten, zoals ze met die nieuwe schijven hebben gedaan.

Maar goed, dat zijn allemaal marginal gains en je ziet het eigenlijk vooral bij Shimano. Andere merken die massieve schijven en blokken zonder koelvinnen gebruiken zijn net net zo goed of beter.

Ik zeg, stap 1: grotere schijf voorop, met sintered blokken v/a op een goed ontlucht systeem.
Stap 2 zou dan eventueel een andere remset kunnen zijn als je nog niet tevreden bent.
Stap 3 is N+1. Mijn ervaring met mijn Neuron op het bikeparkje in Spaarnwoude is dat hij er niet blij van wordt als je het gas open trekt. Flowtrail gaat prima, jump line gaat ook als je het netjes houd, maar het gas open trekken gaat meestal gepaard met wat lompheid. De Neuron is lomp voor een XC fiets, maar in een bikepark ben je gewoon aan het babysitten.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Flow&Co schreef: di 6 augustus 2019, 11:42 Ik zeg, stap 1: grotere schijf voorop, met sintered blokken v/a op een goed ontlucht systeem.
Stap 2 zou dan eventueel een andere remset kunnen zijn als je nog niet tevreden bent.
Stap 3 is N+1. Mijn ervaring met mijn Neuron op het bikeparkje in Spaarnwoude is dat hij er niet blij van wordt als je het gas open trekt. Flowtrail gaat prima, jump line gaat ook als je het netjes houd, maar het gas open trekken gaat meestal gepaard met wat lompheid. De Neuron is lomp voor een XC fiets, maar in een bikepark ben je gewoon aan het babysitten.
de neuron (het gaat hier om een 2017/2018 model?) is een prima do it all bike, babysitten in een bikepark op een neuron? mehh, we hebben het hier (nog) niet over Finale ofzo toch? Ik snap de constatering dat je wat remkracht tekort komt, maar juist een neuron is een bike die je koopt zodat je zowel in NL als af en toe een bikepark 100% fun kan hebben.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Flow&Co schreef: di 6 augustus 2019, 11:42 Voor deze schijven kun je resin/organic en sintered/metallic gebruiken. De vinnetjes op de blokken hebben naar mijn idee alleen nut bij de sintered/metallic blokken. Resin blokken zijn hars met organisch materiaal erdoorheen. Dat is warmte isolerend en zal veel minder de hitte doorgeven aan de achterkant van de blokken, dus aan de vinnen. Sintered blokken zijn metallic blokken en die geleiden de warmte dus meer. Gevolg is dat er bij Resin blokken sowieso meer warmte de schijf in trekt.

Wat de sandwich constructie van de schijven betreft. Ik geloof ook niet dat het aluminium veel helpt met temperatuur afgeven aan de omgeving. Het oppervlakte is uiteindelijk gelijk aan een massieve schijf. Maar waar het wel bij helpt is het verdelen van de warmte over de schijf. Dus ipv dat de hitte relatief lokaal in de schijf trekt en dan langzaam naar de rest trekt, kan de hitte door het aluminium sneller verdelen. Dit kan ervoor zorgen dat de temperatuur lokaal onder blokken minder snel oploopt en je dus minder snel last van fading hebt. Als je de hitte ook nog sneller wilt afgeven aan de omgeving, dan moet je het oppervlak vergroten, zoals ze met die nieuwe schijven hebben gedaan.

Maar goed, dat zijn allemaal marginal gains en je ziet het eigenlijk vooral bij Shimano. Andere merken die massieve schijven en blokken zonder koelvinnen gebruiken zijn net net zo goed of beter.

Ik zeg, stap 1: grotere schijf voorop, met sintered blokken v/a op een goed ontlucht systeem.
Stap 2 zou dan eventueel een andere remset kunnen zijn als je nog niet tevreden bent.
Stap 3 is N+1. Mijn ervaring met mijn Neuron op het bikeparkje in Spaarnwoude is dat hij er niet blij van wordt als je het gas open trekt. Flowtrail gaat prima, jump line gaat ook als je het netjes houd, maar het gas open trekken gaat meestal gepaard met wat lompheid. De Neuron is lomp voor een XC fiets, maar in een bikepark ben je gewoon aan het babysitten.
Achter heeft dus de facto niet zo heel veel nut om die ook gelijk te vervangen?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Bram87 schreef: di 6 augustus 2019, 11:51
Flow&Co schreef: di 6 augustus 2019, 11:42 Ik zeg, stap 1: grotere schijf voorop, met sintered blokken v/a op een goed ontlucht systeem.
Stap 2 zou dan eventueel een andere remset kunnen zijn als je nog niet tevreden bent.
Stap 3 is N+1. Mijn ervaring met mijn Neuron op het bikeparkje in Spaarnwoude is dat hij er niet blij van wordt als je het gas open trekt. Flowtrail gaat prima, jump line gaat ook als je het netjes houd, maar het gas open trekken gaat meestal gepaard met wat lompheid. De Neuron is lomp voor een XC fiets, maar in een bikepark ben je gewoon aan het babysitten.
de neuron (het gaat hier om een 2017/2018 model?) is een prima do it all bike, babysitten in een bikepark op een neuron? mehh, we hebben het hier (nog) niet over Finale ofzo toch? Ik snap de constatering dat je wat remkracht tekort komt, maar juist een neuron is een bike die je koopt zodat je zowel in NL als af en toe een bikepark 100% fun kan hebben.
Ja dit is een 2017/2018 model. En hij kan prima beide hebben, maar inderdaad alleen de remkracht vond ik echt te kort komen. Vorige keer ging ik nog bij lange na niet zo hard en vaak achter elkaar, deze keer wel en dan merk je gewoon dat de boel te heet wordt waardoor het nog slechter gaat remmen, waardoor je NOG eerder en slepender gaat remmen waardoor het NOG slechter wordt etc.
Dat wil ik voorkomen volgende keer.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

MVMVML schreef: di 6 augustus 2019, 11:52 Achter heeft dus de facto niet zo heel veel nut om die ook gelijk te vervangen?
180mm achter is prima, je zou een ander remblokje kunnen proberen (sowieso verstandig om wat op voorraad te hebben).
Als je schijf aan de voorzijde er wezenlijk anders uitziet dan die aan de achterzijde, kan dat esthetische problemen opleveren, maar ik weet niet of je daar gevoelig voor bent :tong (ik vind het persoonlijk niet mooi)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

MVMVML schreef: di 6 augustus 2019, 11:11
Makkelijk schreef: di 6 augustus 2019, 10:36

De XT is i.i.g. in 203mm goedkoper, haal die lekker:
https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... 26092.html
Die XT is duurder € 34,99 vs € 26,99

Wel ICE-Technoligy 8)
Ah, ik keek verkeerd..

Je hebt achter nu wel een 5 euro schijf denk ik, als je sintered blokjes wilt zou ik ze vervangen. Ik heb het weleens geprobeerd niet te doen en was heen fijn geluid.

Vergeet trouwens niet dat als je na de volgende tocht besluit je hele rem te vervangen de investering in de blokjes wel kwijt is...
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie