Nieuwe helm

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Ook maar even hier plaatsen dan enkel in m'n SYS. Ondertussen ben ik na 7 jaar ook wel toe aan een nieuwe helm.

De helm die ik nu draag is een XC model van Bell. Hij heeft degelijk zijn werk gedaan. Zou graag iets meer bescherming willen. En gezien de leeftijd zal deze zijn beste tijd wel gehad hebben. Heb wat gelezen over shelf life en invloeden als UV licht en zweet. En gewone slijtage uiteraard. Ben er gelukkig nooit op gevallen. En nieuwe dingen zijn leuk toch.

Vereisten:
- zo veilig mogelijk, je hebt maar 1 hoofd
- nieuwe MIPS norm? (heb gehoord dat er ook een "oude MIPS" is)
- heb m'n hoofd gemeten op de juiste plek en omtrek zou exact 60 cm zijn
- degelijke ventilatie (als het echt koud is draag ik een Buffje)
- comfortabel (is subjectief, ik weet het)
- mag meer bescherming bieden ook naar de zijkant en achterkant van het hoofd zoals de nieuwe "enduro-achtige" modellen
- zijn helmen met een verwijderbare chinguard wat? Zodat je deze kan ombouwen naar een "full face" en omgekeerd? Of is het nog vlees nog vis?
- ik rijd geen park of zware downhill maar wil wel mijn grenzen verleggen en soms wat meer (berekende) risico's nemen.

Iemand tips of ervaringen? Linkjes met aanbiedingen van mooie kanshebbers nu we in de koopjesperiode zitten?
roger.canisius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: di 24 april 2012, 12:23
Mijn mountainbike: CUBE 29er Stero 140 Super HPC/Focus JAM2 6.8 nine

Had/heb eerst de Giro Hex, heb nu de Met Roam. Ben hier zeer tevreden over!
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Ik heb sinds kort de Giro Chronicle Mips, bevalt erg goed. Heb ook een Giro Switchblade 2 in 1 helm. Maar die gaat voor "normale" ritten echt te warm zijn. Die gebruik ik ook echt alleen met dh.
⛧⛧⛧
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik heb sinds kort de specialized ambush met mips en angi. Ik moest in het begin even wennen aan het iets hogere gewicht dan mijn oude helm. Maar ik merk wel dat de helm veel beter qua pasvorm is en veel meer bescherming bied .
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Met Parabellum, hele lichte trail-georienteerde helm
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Hier tevreden met:

POC Tectal
Bell Super
Sweet Protection Bushwacker


Maar uiteraard gewoon zelf passen, ieder hoofd is anders
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Ik rijd met de IXS Trail RS Evo helm. Bied veel bescherming en ventileert goed. En niet onbelangrijk is dat het gewoon een mooi helmpie is 8)

Edit: o ja, rijd vnl XC km's in NL
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Bij mij een Met Lupo en een Smith Venture. Beide zitten goed, maar de Met heeft mijn voorkeur. Die merk ik na een tijdje niet meer, en het gelkussen aan de voorkant werkt perfect om zweet af te voeren naar de zijkant van je hoofd. Reguliere stoffen kussentjes zijn na een tijdje verzadigd.

Verder een full face 7 iDP M1, maar dat is voor jou nu niet relevant :)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik heb zelf 2x een Bell Super en de derde zal binnenkort ook wel besteld gaan worden. Ik heb nu 2x de Super en die bevallen mij SUPER.

1x met een verwijderbare kinprotectie. Bevalt goed, zeker ook op vakantie als je weet dat je de eerste 2 uur toch wel aan het klimmen bent, chinbar in je rugzak, boven even opklikken, 20 seconden werk ofzo. En je hebt een fully voor de DH.

Deze gebruik ik ook in de Bikeparken.

Echter wil ik voor de bikeparken de DH versie gaan proberen, maar ook weer met verwijderbare kinprotectie.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Een helm moet jou goed passen, wat iemand anders fijn vind hoeft niet voor jou te werken. Ga dus passen!
Plaats reactie