Welke banden voor 25mm velg

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
MerelH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 2 november 2014, 17:00

Hoi,

Misschien een hele domme vraag hoor...

Omdat ik niet zo tevreden ben over de banden die op mijn nieuwe mtb zitten (2.30 Fast Trak (Specialized)), wilde ik de banden die op mijn oude mtb zitten gaan gebruiken.
Alleen blijkt de velg van mijn oude mtb 21mm te zijn en die van de nieuwe mtb 25mm. Mijn Racing Ralph 2.25 passen niet. Ipv dat de band mooi aansluit op de velg komt er een rand van 3mm te voorschijn. Wat gek is omdat volgens verschillende tabellen 2.25 zou moeten passen op een 25mm velg. Bij de 21mm velg gebeurt dit niet, daar sluit de band mooi aan op de velg.

Voor mijn gevoel komt de band nu te veel uit de velg en is het niet verstandig om daar mee te mountainbiken. Heb er wel een stukje op het asfalt mee gereden en het voelde ook wel gek. Ook leek er in in mijn wielen een soort van slag te zitten. Wat niet het geval is. Ook zitten de wielen recht in het frame (zowel voor als achter zitten boost naven).

Kan het kwaad om mijn oude banden te gebruiken? Of toch maar nieuwe aanschaffen? In het geval van nieuwe: welk merk en welke breedte?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kan geen kwaad, moet gewoon werken.
Gebeuik anders tijdelijk een binnenband, zodat de band zich kan zetten naar de (iets) bredere velg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MerelH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 2 november 2014, 17:00

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 14 juli 2019, 20:20 Kan geen kwaad, moet gewoon werken.
Gebeuik anders tijdelijk een binnenband, zodat de band zich kan zetten naar de (iets) bredere velg.
Dit is met binnenband.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Die rand van 3mm moet je over de hele band zien aan beide zijden dan zit ie juist om de velg. een beetje extra druk in de band helpt vaak om 'm er in te "ploppen".Gaat dat niet dan een klein beetje zeepsop op de rand vd band/velg bij het omleggen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

yo-eddy schreef: zo 14 juli 2019, 20:42 Die rand van 3mm moet je over de hele band zien aan beide zijden dan zit ie juist om de velg. een beetje extra druk in de band helpt vaak om 'm er in te "ploppen".Gaat dat niet dan een klein beetje zeepsop op de rand vd band/velg bij het omleggen.
+1, 2.25 moet passen. Zie plaatje:
Afbeelding
Dat 1e randje wat je onder het Maxxis-logo ziet moet dus aan beide zijden evenwijdig boven de velg te zien zijn. Zo niet dan zit de band niet goed.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu zijn veel bredere velgen volgens het tubeless-principe gebouwd. Niet volgens de officiële normen (ETRTO), maar volgens moderne inzichten. De bodem van die velgen ligt iets hoger en de randen zijn iets lager. Daardoor zie je opeens een rand van je band verschijnen die je bij traditionele velgen niet ziet.
Je band kan er niet af knallen, over de rand heen, want hij ligt rondom strak op de bodem vast!

Maar die rand moet wel goed op zijn plaats ploppen. Dat doe je door de band tot pakweg 3 bar op te pompen. En voor die tijd hoor je meestal al 2-3 harde knallen ten teken dat de band zich goed zet. Niet hoger gaan dan 3 bar, daar kunnen de velgen niet echt tegen. Als je bij die 3 bar de band nog niet helemaal goed hebt liggen (die rand is niet overal zichtbaar) dan kun je ook wat gaan kneden, flink wringen aan de band zodat de rand op zijn plek schiet. Overigens heb ik zelden meer dan 2 bar nodig om de band op zijn plek te krijgen, dus hoe verder je weg blijft van die 3 bar, hoe beter.


Wat breedte betreft is 2.25 de perfecte match met 25 mm velgen (intern!).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MerelH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 2 november 2014, 17:00

TenZNL schreef: zo 14 juli 2019, 20:59
yo-eddy schreef: zo 14 juli 2019, 20:42 Die rand van 3mm moet je over de hele band zien aan beide zijden dan zit ie juist om de velg. een beetje extra druk in de band helpt vaak om 'm er in te "ploppen".Gaat dat niet dan een klein beetje zeepsop op de rand vd band/velg bij het omleggen.
+1, 2.25 moet passen. Zie plaatje:
Afbeelding
Dat 1e randje wat je onder het Maxxis-logo ziet moet dus aan beide zijden evenwijdig boven de velg te zien zijn. Zo niet dan zit de band niet goed.
Dat 1e randje zie ik inderdaad bij mijn oude velg (21mm), bij de nieuwe (25mm) zie je veel meer. De diverse randjes zijn zelfs voelbaar.
Hoe harder de band (tot max toegestaan) hoe groter de rand wordt. Alsof de binnenband de buitenband uit de velg drukt zeg maar. Maar dan weer niet overal. Op de meeste plekken aan beide zijde van de band, op sommige plekken echter maar aan 1 kant.
Geen idee hoe ik een zelf gemaakte foto toe kan voegen, dus kan niet laten zien wat ik bedoel.
De band van de nieuwe velg afkrijgen is overigens een drama, dus ben niet bang dat de band van de velg komt als ik ga fietsen. Maar het voelt en ziet er instabiel uit.

Ik wissel overigens regelmatig banden (zowel race als mtb), dus het is niet dat ik niet weet hoe dat moet (stuurpennen wisselen, cranck wisselen, casette wisselen, derailleur racefiets afstellen enz ;ukt mij ook (nadat ik het soms eerst volledig verkloot heb... haha).
MerelH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 2 november 2014, 17:00

Lars TB schreef: zo 14 juli 2019, 21:11 Nu zijn veel bredere velgen volgens het tubeless-principe gebouwd. Niet volgens de officiële normen (ETRTO), maar volgens moderne inzichten. De bodem van die velgen ligt iets hoger en de randen zijn iets lager. Daardoor zie je opeens een rand van je band verschijnen die je bij traditionele velgen niet ziet.
Je band kan er niet af knallen, over de rand heen, want hij ligt rondom strak op de bodem vast!

Maar die rand moet wel goed op zijn plaats ploppen. Dat doe je door de band tot pakweg 3 bar op te pompen. En voor die tijd hoor je meestal al 2-3 harde knallen ten teken dat de band zich goed zet. Niet hoger gaan dan 3 bar, daar kunnen de velgen niet echt tegen. Als je bij die 3 bar de band nog niet helemaal goed hebt liggen (die rand is niet overal zichtbaar) dan kun je ook wat gaan kneden, flink wringen aan de band zodat de rand op zijn plek schiet. Overigens heb ik zelden meer dan 2 bar nodig om de band op zijn plek te krijgen, dus hoe verder je weg blijft van die 3 bar, hoe beter.


Wat breedte betreft is 2.25 de perfecte match met 25 mm velgen (intern!).
Wat betreft die knallen weet ik wat je bedoeld. Maar niet gehoord.
Die rand is zelfs bij 3 bar niet overal zichtbaar. Heb inmiddels meerdere pogingen gedaan (band weer bijna helemaal leeg laten lopen en inderdaad goed wringen), maar dat helpt niet. De band wil gewoon niet gelijkmatig om de velg.

Dat ie er niet zomaar af kan knallen heb ik door. Het was een drama om de band er weer af te krijgen toen ik helemaal een nieuwe poging ging doen.
Het fietst alleen niet fijn (op asfalt) en het lijkt dus alsof er een slag in mijn wiel zit.....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat insoppen ook al geprobeerd?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Er zijn ook banden die echt tubeless bedoeld zijn. Die passen minder lekker met binnenband. Dus dat zou je ook kunnen proberen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ramonn schreef: ma 15 juli 2019, 08:36 Er zijn ook banden die echt tubeless bedoeld zijn. Die passen minder lekker met binnenband. Dus dat zou je ook kunnen proberen.
Ga nog eens nieuwe onduidelijkheden verspreiden... :roll:


Dat is dus niet zo. Passing van de banden is gelijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

[/quote]

Ga nog eens nieuwe onduidelijkheden verspreiden... :roll:


Dat is dus niet zo. Passing van de banden is gelijk.
[/quote]

Je hebt waarschijnlijk, of zeker, gelijk. Maar in mijn ervaring lukt het tubeless makkelijker. En dat hoor ik van meer mensen. Misschien omdat de tubeless vloeistof er voor zorgt dat de band beter op zijn plek glijd.

(overigens zit er een groot verschil tussen hoe ik verschillende banden op een velg krijg, van heel makkelijk tot bijna onmogelijk. Dus of alle banden dezelfde passing hebben vraag ik me dan af.)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Dat klopt, niet alle band-velgcombi's zijn even makkelijk.
@TS: op een 25 mm velg moet een 2.25" band gewoon mooi kunnen vallen. Ik heb een RaRa op het achterwiel liggen met 25 mm (interne) breedte, en heb juist voor die velgbreedte gekozen omdat ik in Nederland graag met 2.25 banden rij. Plaats eens een foto'tje inderdaad
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ramonn schreef: ma 15 juli 2019, 13:17
Ga nog eens nieuwe onduidelijkheden verspreiden... :roll:


Dat is dus niet zo. Passing van de banden is gelijk.
Je hebt waarschijnlijk, of zeker, gelijk. Maar in mijn ervaring lukt het tubeless makkelijker. En dat hoor ik van meer mensen. Misschien omdat de tubeless vloeistof er voor zorgt dat de band beter op zijn plek glijd.

(overigens zit er een groot verschil tussen hoe ik verschillende banden op een velg krijg, van heel makkelijk tot bijna onmogelijk. Dus of alle banden dezelfde passing hebben vraag ik me dan af.)
Dat laatste heb je zeker een punt, de passing tussen banden kan heel erg verschillen. Zelfs binnen 1 merk en 1 type! Verschillende productie-tijdstippen is dan het verschil.

Het is wel zo dat bandenfabrikanten inmiddels door hebben dat tubeless om een zeer precieze passing vraagt, precieser dan de norm aan geeft. En dat ze iets nauwkeuriger produceren dan een paar jaar terug.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie