Remmen stress

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Beste mede bikers,

Ik heb dit topic al voor 50% voorbij zien komen maar heb daar helaas niet mijn antwoordt gevonden.

Ik rij een Santa cruz blur die standaard geleverd is met sram level tl remmen. In het begin was ik er best lyrisch over maar na mate ik er mee rijdt des te meer ik me erger.

Het voelt erg sponsig aan en tijdens nat weer en modder verlies ik enorm veel remkracht waardoor ik al menig afdaling billenknijpen heb door gebracht 🤣

Nou zit het zo dat ik via het werk " bedrijf brandweer" elke 3 jaar een vergoeding krijg van een x bedrag wat ik kan besteden aan sport of sport gerelateerd materiaal dus ook onderdelen en had dus bedacht dat ik voor deze periode een nieuwe remmen set wil.

Geld speelt absoluut geen rol. Ik zelf zat in twijfel tussen de sram level ultimate, Shimano xtr m9020 of wellicht toch hope?

Graag verneem ik jullie ervaringen!

Ik ben een technische rijder die geregeld een aftocht maakt richting de ardennen.

Alvast bedankt!

Stephan
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ik heb een set TRP G-Spec Quadiem op m'n Hightower en zou deze het liefst ook op m'n andere fietsen kopen.
Ik houd ook niet van het sponzige gevoel, deze remmen zijn lekker direct, grijpen snel en stevig aan.
Heb ze dit jaar uitvoering getest in Wales en Tjechie en werkelijk perfect ( voor mij ).

https://reviews.mtbr.com/trp-g-spec-qua ... kes-review

https://www.pinkbike.com/news/trp-g-spe ... -2017.html
Laatst gewijzigd door Jefro98 op vr 12 juli 2019, 07:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Met beide kun je niet fout gaan volgens mij. Ik heb een SC Tallboy en daar hope E4 op gezet. Heel erg tevreden qua looks en rem prestaties. Zowel het gevoel als de remkracht. Maar heb ze nog maar een maand dus kan geen N=1 gegevens over duurzaamheid geven. Al heb ik daar nu geen enkele twijfel over.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Als je nu problemen hebt met je SRAM Level TL remmen (welkom bij de club, ik heb ze gewisseld voor Shimano SLX), waarom zou je dan weer naar SRAM remmen kijken? Ik zou overstappen op iets betrouwbaars. Shimano. Of aangezien geld toch geen rol speelt, Hope.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat weeg je en hoe groot zijn nu je remschijven?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Jefro98 schreef: vr 12 juli 2019, 07:14 Ik heb een set TRP G-Spec Quadiem op m'n Hightower en zou deze het liefst ook op m'n andere fietsen kopen.
Ik houd ook niet van het sponzige gevoel, deze remmen zijn lekker direct, grijpen snel en stevig aan.
Heb ze dit jaar uitvoering getest in Wales en Tjechie en werkelijk perfect ( voor mij ).

https://reviews.mtbr.com/trp-g-spec-qua ... kes-review

Te agressieve remmen lijkt me dan ook weer niks ik was zelf eigenlijk op zoek naar een gulden middenweg als die bestaat. Ik zal me eens gaan verdiepen in jou merk ben benieuwd! Ook onder natte conditie behoudt jij je remkracht?
https://www.pinkbike.com/news/trp-g-spe ... -2017.html
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Ramonn schreef: vr 12 juli 2019, 07:16 Met beide kun je niet fout gaan volgens mij. Ik heb een SC Tallboy en daar hope E4 op gezet. Heel erg tevreden qua looks en rem prestaties. Zowel het gevoel als de remkracht. Maar heb ze nog maar een maand dus kan geen N=1 gegevens over duurzaamheid geven. Al heb ik daar nu geen enkele twijfel over.
HI ramonn,

Ah tof man ook een sc rijder 🤩 de e4 is deze niet wat meer gericht op Enduro? Het zou absoluut wel passen maar overkill in remkracht is ook niet m'n bedoeling als je snap wat ik bedoel.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Klitse schreef: vr 12 juli 2019, 07:19 Als je nu problemen hebt met je SRAM Level TL remmen (welkom bij de club, ik heb ze gewisseld voor Shimano SLX), waarom zou je dan weer naar SRAM remmen kijken? Ik zou overstappen op iets betrouwbaars. Shimano. Of aangezien geld toch geen rol speelt, Hope.
Ik was meer op zoek naar ervaringen voor dit type model. Duurkoop is niet altijd goed maar het kon zijn dat het rem vermogen van de level ultimate wel uitzonderlijk beter was als de tl. Het enige wat mij enorm steekt is dat onder natte weer omstandigheden ik niet op de level tl kan rekenen. Het doseren van de remkracht vindt ik ondanks dat de remmen sponzig aanvoelen wel prettig. Hoe remt hope? Direct en agressief of is dit enigszins te doseren?
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

aurelius schreef: vr 12 juli 2019, 07:29 Wat weeg je en hoe groot zijn nu je remschijven?
Ik weeg 85kg momenteel rijdt ik met 160
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

HI ramonn,

Ah tof man ook een sc rijder 🤩 de e4 is deze niet wat meer gericht op Enduro? Het zou absoluut wel passen maar overkill in remkracht is ook niet m'n bedoeling als je snap wat ik bedoel.
[/quote]

Volgens mij niet. Dat is de V4 denk ik. Overigens is het gevoel en de instelbaarheid zo goed dat overkill nooit een probleem is.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

diaseti schreef: vr 12 juli 2019, 07:45
aurelius schreef: vr 12 juli 2019, 07:29 Wat weeg je en hoe groot zijn nu je remschijven?
Ik weeg 85kg momenteel rijdt ik met 160
Ik 75 met 180, dus je ziet dat het met overkill dus wel mee valt van de E4, ik heb er iig geen last van
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

diaseti schreef: vr 12 juli 2019, 07:45
aurelius schreef: vr 12 juli 2019, 07:29 Wat weeg je en hoe groot zijn nu je remschijven?
Ik weeg 85kg momenteel rijdt ik met 160
Ik zou om te beginnen eerst maar eens 'gewoon' met 180-160mm schijven gaan rijden (minimaal). Dat scheelt al heel veel qua kracht en doseerbaarheid.

SRAM Guide RSC is krachtiger en beter te doseren dan de Levels, de Levels zijn meer race/marathon gericht, de Guides zijn meer trailgericht.
Maar ook Shimano SLX en XT zijn al prima. Die zijn relatief ietsje 'harder' qua drukpunt, als dat meer je smaak is, tikje krachtiger ook, dan de Srams. Maar de Guides doseren wat fijngevoeliger dan XT's. Ik heb ze beiden en ze bevallen beiden erg goed.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Setje Formula Cura nemen. Veel remkracht en goed doseerbaar
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Ik was meer op zoek naar ervaringen voor dit type model. Duurkoop is niet altijd goed maar het kon zijn dat het rem vermogen van de level ultimate wel uitzonderlijk beter was als de tl. Het enige wat mij enorm steekt is dat onder natte weer omstandigheden ik niet op de level tl kan rekenen. Het doseren van de remkracht vindt ik ondanks dat de remmen sponzig aanvoelen wel prettig. Hoe remt hope? Direct en agressief of is dit enigszins te doseren?
[/quote]

Hope staat bekend om het goede doseren. Daardoor lijken ze soms minder krachtig, maar dat zijn ze zeker niet.

Ik heb ervaring met XT, goed, degelijk en niet duur. Maar wel een beetje aan/uit gevoel. Maar meer is echt niet nodig.
Magura MT5, remt goed, goed te doseren maar wat minder degelijk gemaakt.
En dus Hope E4, perfect te doseren en enorme remkracht als je harder knijpt. En prachtig gemaakt, bijna kunst. Maar wel kostbaar.
O, heb ook nog Hope V2 op mijn 'gewone' fiets.

Als je alleen al kijkt naar het ontluchtingsetje van Shimano vergeleken met Hope. Shimano is goed, gemaakt van plastic en werkt perfect. Hope heeft er een kunstwerkje van gemaakt met een mooi aluminum cupje, gefreesde onderdeeltjes. Duidelijk met liefde gemaakt. Nergens voor nodig. Maar als je van mooie spulletjes houd en geld geen rol speelt wist ik het wel. Dat is in ieder geval wat ik gedaan heb.
Laatst gewijzigd door Ramonn op vr 12 juli 2019, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Als geld echt geen issue is: Trickstuff. https://trickstuff.de/piccola/
Wel ff 850,- voor een complete set :-{ , maar dan heb je ook een superlichte set die nog echt goed remt ook.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie