Trail / XC 'sneaker' schoenen met vlakke zool, welke?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

markindealpen schreef: di 18 februari 2020, 13:39Ik kan me toch niet voorstellen dat je met een schoen met een beetje profiel extra wel grip hebt op een gruishelling, volgens mij heb je daar per definitie geen grip, met welke schoen dan ook:)...
Ik zou zeggen, rijd er eens een af met slicks en met een paar Maxxis Minions oid. En dan in andersom volgorde, want met die slicks overleef je het wellicht niet voor de poging met de Minions ;-)

Maar serieus, veel grip zul je inderdaad met geen enkele schoen hebben.
Maar ik hoop wel op net iets meer reserves met wat profiel op de goede plekken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kermit schreef: di 18 februari 2020, 14:17
markindealpen schreef: di 18 februari 2020, 13:39Ik kan me toch niet voorstellen dat je met een schoen met een beetje profiel extra wel grip hebt op een gruishelling, volgens mij heb je daar per definitie geen grip, met welke schoen dan ook:)...
Ik zou zeggen, rijd er eens een af met slicks en met een paar Maxxis Minions oid. En dan in andersom volgorde, want met die slicks overleef je het wellicht niet voor de poging met de Minions ;-)

Maar serieus, veel grip zul je inderdaad met geen enkele schoen hebben.
Maar ik hoop wel op net iets meer reserves met wat profiel op de goede plekken.
Kan je als klimmer vertellen dat het verschil tussen sneakers en lichte wandelschoenen op gruis vaak een wereld van verschil is. Vaak is het waar je uitglijdt een wat dunner laag gruis, waarbij het profiel van de wandelschoenen in de bodem eronder grijpt. Als het echt heel los en dik is glijd je niet weg op het gruis, maar zak je er in weg.
Ergo, reken maar op verschil in veel situaties.
roger.canisius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: di 24 april 2012, 12:23
Mijn mountainbike: CUBE 29er Stero 140 Super HPC/Focus JAM2 6.8 nine

debe schreef: vr 14 februari 2020, 16:41 Ik liep een tijdje met dezelfde vragen rond mbt tot trail/xc.

Onlangs deze Scott schoen aangeschaft. https://www.scott-sports.com/nz/en/prod ... -clip-shoe
Platte stevige zool en soepel genoeg voor hike-a-bike momenten.
Zool is stijver dan een dedicated flatpedal schoen.
Ga ze gebruiken icm met CB mallet DH op de fully tijdens lange alpentochten.
Plan is om deze ook met een lichtere shimanotrailpedal te gebruiken op m’n strandfiets tijdens de ItalyDivide. Veel loopstukken en tevens efficiënt trappen door de spd’s.
Tuurlijk zijn m’n hardcore carbon xc-schoenen stijver en efficiënter in het pedaleren. Toch denk/hoop ik dat deze schoen voor wat speelser rijgedrag (voornamelijk wat technischer terrein op de fully) kan zorgen gezien het allround karakter van de zool icm spd.

Heb hiervoor een northwave Spider Plus 2 gehad echter de zool vond ik te veel profiel hebben om uitgeklikt genoeg grip te hebben op een CB Mallet DH. Wel wat noppen afgeknipt maar denk dat de zool van de Scott AR Boa toch wat meer trailgericht is en beter geschikt voor de uitgeklikte momenten.
Hoe vallen de Scott's?
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

roger.canisius schreef: za 22 februari 2020, 21:28
debe schreef: vr 14 februari 2020, 16:41 Ik liep een tijdje met dezelfde vragen rond mbt tot trail/xc.

Onlangs deze Scott schoen aangeschaft. https://www.scott-sports.com/nz/en/prod ... -clip-shoe
Platte stevige zool en soepel genoeg voor hike-a-bike momenten.
Zool is stijver dan een dedicated flatpedal schoen.
Ga ze gebruiken icm met CB mallet DH op de fully tijdens lange alpentochten.
Plan is om deze ook met een lichtere shimanotrailpedal te gebruiken op m’n strandfiets tijdens de ItalyDivide. Veel loopstukken en tevens efficiënt trappen door de spd’s.
Tuurlijk zijn m’n hardcore carbon xc-schoenen stijver en efficiënter in het pedaleren. Toch denk/hoop ik dat deze schoen voor wat speelser rijgedrag (voornamelijk wat technischer terrein op de fully) kan zorgen gezien het allround karakter van de zool icm spd.

Heb hiervoor een northwave Spider Plus 2 gehad echter de zool vond ik te veel profiel hebben om uitgeklikt genoeg grip te hebben op een CB Mallet DH. Wel wat noppen afgeknipt maar denk dat de zool van de Scott AR Boa toch wat meer trailgericht is en beter geschikt voor de uitgeklikte momenten.
Hoe vallen de Scott's?
Ben d’r nog niet mee gevallen, gelukkig. 😃
Maar ik vind ze vrij ruim zitten bij de tenen.
Overal voelt de schoen (dus niet de zool) qua stevigheid aan tussen een xc en een flatpedal sneaker.
roger.canisius
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: di 24 april 2012, 12:23
Mijn mountainbike: CUBE 29er Stero 140 Super HPC/Focus JAM2 6.8 nine

debe schreef: za 22 februari 2020, 21:55
roger.canisius schreef: za 22 februari 2020, 21:28

Hoe vallen de Scott's?
Ben d’r nog niet mee gevallen, gelukkig. 😃
Maar ik vind ze vrij ruim zitten bij de tenen.
Overal voelt de schoen (dus niet de zool) qua stevigheid aan tussen een xc en een flatpedal sneaker.
Ok, is 42 ook 42 of moet men een maat groter nemen?
Djendemen
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: za 3 mei 2014, 22:15
Mijn mountainbike: Stevens Jura '19

Weet iemand waar je in de omgeving van Holten schoenen (5tens) kunt passen?
Mijn vriendin zoekt nog fijne flatpedalschoenen.
Gas op de trappers!
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

roger.canisius schreef: di 25 februari 2020, 22:39
debe schreef: za 22 februari 2020, 21:55
Ben d’r nog niet mee gevallen, gelukkig. 😃
Maar ik vind ze vrij ruim zitten bij de tenen.
Overal voelt de schoen (dus niet de zool) qua stevigheid aan tussen een xc en een flatpedal sneaker.
Ok, is 42 ook 42 of moet men een maat groter nemen?
Ik koop bijna standaard een maatje groter aangezien ik de standaard zooltjes vervang door betere/geprofileerde exemplaren en meer ruimte voor een dikkere sok.
Qua maat zou ik 42 moeten hebben dus de 43 voldoet voor mij prima. Geen heelslip of toe wibble.
Plaats reactie