Trail / XC 'sneaker' schoenen met vlakke zool, welke?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

In een test zie ik de Specialized 2FO schoenen, maar kan deze nauwelijks te koop vinden in NL. Wat zijn goede schoenen met een vlakke zool, met daardoor beter contact met een platformpedaal (ook geschikt om normaal op te lopen), zoas hieronder dus. Iemand goede ervaringen met een bepaald type / merk?

Afbeelding
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Five Ten.

Bijv. https://www.bikester.nl/five-ten-freeri ... gKzj_D_BwE

Ik heb zelf heel lang met de “spitfire” van hun gereden en dat zijn ook heerlijke wandelschoenen
Laatst gewijzigd door vibemaker op wo 12 juni 2019, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

5ten,s zijn top. Ik heb freeriders, die zijn redelijk soepel maar dat vind ik fijner als zo,n knijterharde raceschoen.
Maatvoering is gelijk aan Adidas dus bij twijfel met bestellen zou je dat elders kunnen passen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

sorry vergeten te melden, wel met de mogelijkheid om er plaatjes onder te schroeven..
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Rij nu met de FiveTen Kestrel Boa en ben daar erg tevreden mee,

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Nog meer feedback over de Five Ten’s en de verschillen tussen de modellen.

Ik heb een paar Kestrel’s en een paar Freeriders. En niet geheel onlogisch, de zachtere Freeriders wandelen veel prettiger dan de Kestrels met de stijve tussenzool. De Kestrels zijn een echte fiets schoen met een stijf platform voor krachtoverdracht op klikpedalen. De Kestrel’s heb ik nooit aan buiten het biken, met Freeriders kun je ook naar de supermarkt en die schoen is er ook met plaatjes, (model (Hellcat?)

YMMV wat vind je belangrijk?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vraag 1 is of je met echte platformpedalen rijdt of met klikpedalen met een kooi?
Voor platformpedalen is Five Ten gewoon de benchmark schoen. Hun gebruikte "stealth" rubber is een klasse apart.

Rij je klikkers met kooi komen er imo veel meer schoenen in aanmerking. Eigenlijk lopen de meeste mtb-schoenen die niet puur racegericht zijn best goed. Je gaat er ook geen dagenlange bergwandelingen mee doen maar alleen wat lopen naast de fiets toch?

Dus de spd-schoenen met knalharde (carbon) zolen links laten liggen, maar meer naar toer/allmountain spd-schoenen kijken en gewoon kiezen welke jou goed passen.

Five Ten valt "normaal", ik kan tenminste altijd mijn gewone schoenmaat aanhouden. Ze zijn ook niet supersmal.
Bij Shimano moet ik een maat groter nemen (43 ipv 42) en die vallen meestal ook wat smaller dan FT.

En ter overweging: een schoen voor spd heeft nooit zoveel grip als een dedicated schoen op een flatpedal. Dus neem echt een schoen die bedoeld is voor het betreffende pedaal"systeem".
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Hier nog een +1 voor de Fiveten freerider. Hij draagt als een normale skateschoen, is dus ook niet mokerhard. De combinatie van het fantastische rubber met de pinnen op m'n pedalen levert bakken grip op.

Afbeelding
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Je kan de 2FO's toch gewoon online bestellen. Ik heb ze bij Cyclestore.co.uk besteld.
Ik vind het fijne schoenen, ook om mee te lopen.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

https://www.bike24.com/search?searchTerm=2fo

Bike24 levert ook Specialized producten, geen probleem om de verkeerd bestelde maat weer terug te sturen.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Even een oud topic opduikelen, ik heb nu definitief de overstap gemaakt naar flatpedals. (van crankbrothers met kooi nu helemaal zonder klik). Ik rijd vooralsnog met mn oude vans, dat gaat prima, maar dit voelt toch wat kwetsbaar zodra er zich een scherp obstakel richting tenen beweegt. Zijn die Five Ten's aan de voorzijde steviger uitgevoerd dan een normale sneaker? Misschien zijn er nog andere goede opties?
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

vibemaker schreef: wo 12 juni 2019, 21:21 Five Ten.

Bijv. https://www.bikester.nl/five-ten-freeri ... gKzj_D_BwE

Ik heb zelf heel lang met de “spitfire” van hun gereden en dat zijn ook heerlijke wandelschoenen
Zijn die schoen niet vrij hard qua zool? Heb ze een tijdje terug bij mantel in m'n handen gehad en toen viel het me op dat ze niet heel erg veel buigen in de zool.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb deze ook ze zijn misschien iets stugger in de zool als een sneaker/skateschoen maar je merkt er weinig/niks van met wandelen. Als ik ga fietsen of heb gefietst dan draag ik ze verder meestal de rest van de dag.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1267
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

jupiler schreef: do 13 februari 2020, 15:39 Even een oud topic opduikelen, ik heb nu definitief de overstap gemaakt naar flatpedals. (van crankbrothers met kooi nu helemaal zonder klik). Ik rijd vooralsnog met mn oude vans, dat gaat prima, maar dit voelt toch wat kwetsbaar zodra er zich een scherp obstakel richting tenen beweegt. Zijn die Five Ten's aan de voorzijde steviger uitgevoerd dan een normale sneaker? Misschien zijn er nog andere goede opties?
De gewone skate stijl Freeriders niet, maar de Freerider Pro en de Impact range wel.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

thanks! en is die freerider pro vergelijkbaar qua draagcomfort, of heb je daar geen ervaring mee?
Plaats reactie