Trail / XC 'sneaker' schoenen met vlakke zool, welke?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!

Moderator: jf

Plaats reactie
jupiler
Mtb fanaat
Mtb fanaat

wo 12 juni 2019, 21:05

In een test zie ik de Specialized 2FO schoenen, maar kan deze nauwelijks te koop vinden in NL. Wat zijn goede schoenen met een vlakke zool, met daardoor beter contact met een platformpedaal (ook geschikt om normaal op te lopen), zoas hieronder dus. Iemand goede ervaringen met een bepaald type / merk?

Afbeelding
vibemaker
Pro Biker
Pro Biker
Contacteer:

wo 12 juni 2019, 21:21

Five Ten.

Bijv. https://www.bikester.nl/five-ten-freeri ... gKzj_D_BwE

Ik heb zelf heel lang met de “spitfire” van hun gereden en dat zijn ook heerlijke wandelschoenen
Laatst gewijzigd door vibemaker op wo 12 juni 2019, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
| Pride And Joy: Orange Crush 29 - man on the silver mountain(bike) | Gewoon, omdat het kan: Project Bamboo | Voor het archief: Nukeproof Scout 29 - Dartmoor Primal 29 | Hoe het begon: 'Black-Bluety' |
Jurf
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Haarlem...en op de fietsen:) canyon Nerve29er uit 2015, Trek Remedy9.7 uit 2018

wo 12 juni 2019, 22:38

5ten,s zijn top. Ik heb freeriders, die zijn redelijk soepel maar dat vind ik fijner als zo,n knijterharde raceschoen.
Maatvoering is gelijk aan Adidas dus bij twijfel met bestellen zou je dat elders kunnen passen.
jupiler
Mtb fanaat
Mtb fanaat

wo 12 juni 2019, 22:55

sorry vergeten te melden, wel met de mogelijkheid om er plaatjes onder te schroeven..
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher Pinion
Contacteer:

wo 12 juni 2019, 23:53

Rij nu met de FiveTen Kestrel Boa en ben daar erg tevreden mee,

Afbeelding
Heckler40
Extreme Biker
Extreme Biker
Contacteer:

do 13 juni 2019, 11:19

Nog meer feedback over de Five Ten’s en de verschillen tussen de modellen.

Ik heb een paar Kestrel’s en een paar Freeriders. En niet geheel onlogisch, de zachtere Freeriders wandelen veel prettiger dan de Kestrels met de stijve tussenzool. De Kestrels zijn een echte fiets schoen met een stijf platform voor krachtoverdracht op klikpedalen. De Kestrel’s heb ik nooit aan buiten het biken, met Freeriders kun je ook naar de supermarkt en die schoen is er ook met plaatjes, (model (Hellcat?)

YMMV wat vind je belangrijk?

Enjoy!!
common sense was never common
kermit
Moderator
Moderator
Contacteer:

do 13 juni 2019, 12:00

Vraag 1 is of je met echte platformpedalen rijdt of met klikpedalen met een kooi?
Voor platformpedalen is Five Ten gewoon de benchmark schoen. Hun gebruikte "stealth" rubber is een klasse apart.

Rij je klikkers met kooi komen er imo veel meer schoenen in aanmerking. Eigenlijk lopen de meeste mtb-schoenen die niet puur racegericht zijn best goed. Je gaat er ook geen dagenlange bergwandelingen mee doen maar alleen wat lopen naast de fiets toch?

Dus de spd-schoenen met knalharde (carbon) zolen links laten liggen, maar meer naar toer/allmountain spd-schoenen kijken en gewoon kiezen welke jou goed passen.

Five Ten valt "normaal", ik kan tenminste altijd mijn gewone schoenmaat aanhouden. Ze zijn ook niet supersmal.
Bij Shimano moet ik een maat groter nemen (43 ipv 42) en die vallen meestal ook wat smaller dan FT.

En ter overweging: een schoen voor spd heeft nooit zoveel grip als een dedicated schoen op een flatpedal. Dus neem echt een schoen die bedoeld is voor het betreffende pedaal"systeem".
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

do 13 juni 2019, 12:25

Hier nog een +1 voor de Fiveten freerider. Hij draagt als een normale skateschoen, is dus ook niet mokerhard. De combinatie van het fantastische rubber met de pinnen op m'n pedalen levert bakken grip op.

Afbeelding
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

do 13 juni 2019, 12:39

Je kan de 2FO's toch gewoon online bestellen. Ik heb ze bij Cyclestore.co.uk besteld.
Ik vind het fijne schoenen, ook om mee te lopen.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Stanton / Soma / Santa Cruz

do 13 juni 2019, 14:42

https://www.bike24.com/search?searchTerm=2fo

Bike24 levert ook Specialized producten, geen probleem om de verkeerd bestelde maat weer terug te sturen.
Plaats reactie