spd pedalen die je ook met je normale schoenen kunt berijden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Zoals de titel al zegt, ik zoek spd/crankbrothers pedalen, maar wel dusdanig dat je er fatsoenlijk mee op je badslippers mee naar de markt kan fietsen, bij wijze van... Wat is jullie ervaring hiermee, bijvoorbeeld de Shimano Saint PD-M820 ? Of zit het clipless systeem dusdanig in de weg dat dit alsnog niet gaat werken... Alternatieven?

Afbeelding
TimoWH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 9 maart 2017, 21:32
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 4

Ik heb nog een setje van de crankbrothers liggen?! Zijn ideaal, en precies zoals je zegt.

https://www.futurumshop.nl/crankbrother ... _uEALw_wcB

Zijn nog in erg goede staat. Voor €40 mag je ze hebben?
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Maar deze zijn slechts aan één kant te gebruiken als clipless, dat is ook niet ideaal
TimoWH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 9 maart 2017, 21:32
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 4

uhm... excuus! dacht juist dat dat de bedoeling was. Ik had ze op mijn gravelbike om op werkschoenen naar het werk te gaan en met de clicks te toeren. Net wat je fijn vindt :tong
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

No problem, ik zoek iets met aan beide kanten een kliksysteem voor in het bos. Het pedaal moet vlak genoeg zijn om met je normale schoenen een stukje door de stad te trappen, dus vandaar het voorbeeld
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Jupiler, je hebt pm :wink:
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik heb de Crankbrothers Mallet DH nog liggen, als nieuw.
Werkt prima om een rondje mee te rijden (daar hebi k ze ook mede voor gekocht)..

https://www.crankbrothers.com/products/mallet-dh

Ik heb er zelfs een set (als) nieuwe schoenen bij als je wilt ;)
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ik rijd zelf met de goedkoopste shimano's met kooi (pd-m424). Doet het perfect met klikkers, maar ook redelijk te fietsen op gewone schoenen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij Shimano SPD steekt het klik mechanisme altijd uit boven het platform, dus dat is met slippers behelpen.

Voor spd heb je wel (plastic :-{ ) opzet stukken die er een (plastic) platform pedaal van maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 12 juni 2019, 12:05 Bij Shimano SPD steekt het klik mechanisme altijd uit boven het platform, dus dat is met slippers behelpen.

Voor spd heb je wel (plastic :-{ ) opzet stukken die er een (plastic) platform pedaal van maken.
Die heb je ook in alu: https://www.amazon.com/Corki-15-Cliples ... B01JM5SYGK
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

jupiler schreef: di 11 juni 2019, 23:09 No problem, ik zoek iets met aan beide kanten een kliksysteem voor in het bos. Het pedaal moet vlak genoeg zijn om met je normale schoenen een stukje door de stad te trappen, dus vandaar het voorbeeld
Als je op een spd-pedaal met gewone schoenen fietst zul je altijd het kliksysteem door je zolen voelen drukken. Voor een kort stukje is daarmee te leven maar als je wat verder moet zou ik dat niet willen. Op een fiets die je afwisselend met gewone en klikschoenen gebruikt denk ik dat je toch het beste af bent met een half-half pedaal, ook al is dat in het terrein niet ideaal.

De 324 is aardig, maar de grip van het platformgedeelte is niet geweldig (eigen ervaring). Dan is een pedaal met pinnetjes aan die kant een betere keuze, zoiets als de XT PD-T8000 (de reflectoren kunnen eraf ;-)).

Afbeelding

Maar is het voor niet meer dan af en toe een kilometertje met gewone schoenen en rijd je de rest van de tijd in het bos, dan zou ik toch voor een dubbelzijdig spd-pedaal met kooi kiezen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

voor de mensen die mopperen op half normaal/hal spd pedalen.. hoelang heb je er zelf mee gereden? Ik heb ze op mijn vorige fiets gehad (ong 25 jaar lang) en pas overgestapt op dubbele SPD met mijn nieuwe MTB, omdat ik die echt alleen gebruik waar ie voor bedoeld is.

die halve pedalen hangen altijd in dezelfde (schuine) positie, waardoor (na een periode van aanpassen en wennen) je eigenlijk altijd goed in klikt of de ander kant pakt. Als je van achterlangs je voet op je pedaal zet, zit je altijd op de SPD kant. En we rijden ook niet allemaal enduro he.. bedenk ook even hoevaak je eigenlijk uitklikt, als dit gemiddeld per route 0 keer is, dan hoef je ook alleen maar de eerste x in te klikken en ben je klaar.

Er komen altijd argumenten voorbij dat je opnieuw starten bij een klim of juist afdaling te lang moet zoeken.. maar opnieuw opstarten op een steile klim is altijd lastig, ook met dubbele spd. Maar als je een beetje balans hebt, dan klik je in voor je echt kracht gaat zetten.

Persoonlijk zou ik ze nu niet meer gebruiken, simpelweg omdat ik de platte kant niet nodig heb, maar op een camping fiets waar je ook afstanden mee gaat rijden kan het prima.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Het worden de Mallet E pedalen van Crankbrothers. Eea steekt wel uit, maar dat moet dan maar (of een paar gaten maken in de zool :D
Plaats reactie