Onderdelenlijst nieuwe MTB

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Oli4k schreef: do 13 juni 2019, 16:11 Dank je, @bokmaaa

Wat me eraan doet denken dat ik de stuurdoppen vergeten ben.
Stuurdoppen zitten vaak wel bij grips inbegrepen toch?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Klitse schreef: do 13 juni 2019, 16:21 Stuurdoppen zitten vaak wel bij grips inbegrepen toch?
Soms wel maar niet altijd. En de spoedeisende hulp stelt het erg op prijs als je ze gebruikt dus ik heb ze maar expliciet toegevoegd.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

suravida schreef: wo 12 juni 2019, 23:01
mtbertjes schreef: wo 12 juni 2019, 22:10

Jaa dat is wwat mij aanspreekt. Maar ik wil/doe nog meer dingen met mijn bike zoals free riden.
https://www.youtube.com/watch?v=jCj0YhHzAOo
https://www.youtube.com/watch?v=94X3zfZ9byI

Zo een soort dingen wat je ziet wil ik er ook mee kunnen doen.
In dat geval zou een oude stadsfiets ook prima moeten voldoen: https://www.youtube.com/watch?v=_2_nDekAyZY&t=43s
Euhh, die fiets ging toch meermaals kapot? :D De wielen iig. Die sneuvelen ook bijna altijd als eerst bij de "free bike challenge" van Sam Pilgrim (aanrader). In dat kader: gooi wat enduro wielen op een stadsbarrel en je bent helemaal het mannetje!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef: do 13 juni 2019, 15:26 Hier, een lijst.
Netjes gedaan :-q

Hier en daar moet het goedkoper kunnen. Frame komt zonder demper, dat compenseert dan weer wat. Toch voor iets meer gebruikte onderdelen gaan is de oplossing. Maar ook voor dit geld heb je al een mooiere fiets dan Canyon hem aanbiedt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

mtbertjes schreef: do 13 juni 2019, 15:29 4. In groepen fietsen of meedoen met een groep en dan ervaring op doen vind ik niet echt ervaring op doen. Ik val liever een paar keer en kan het dan dan ik andere moet zien vallen en dan weet hoe het moet. Ik ga met mijn vriend meestal mtben en maak zelf sprongen op gebieden waar dit is toegestaan.
Mijn devies zou zijn, ga toch maar eens met een groep fietsen die al (veel) langer in die omgeving fietst. Waarschijnlijk zitten er lui tussen die al veel langer fietsen en dus ook antwoord weten op je vraag: wat zijn goede merken, onderdelen e.d..

Ik snap dat de stap best groot is om met een onbekende groep mee te gaan, maar de Lets Ride groepen staan juist heel erg open voor nieuwelingen! Desnoods neem je die maat van je mee :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

StefvanH schreef: do 13 juni 2019, 17:39 Waarschijnlijk zitten er lui tussen die al veel langer fietsen en dus ook antwoord weten op je vraag: wat zijn goede merken, onderdelen e.d..
Schijnt dat er hier op het forum ook een paar van dat soort lui zitten...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Lars TB schreef: do 13 juni 2019, 17:37
Netjes gedaan :-q

Hier en daar moet het goedkoper kunnen. Frame komt zonder demper, dat compenseert dan weer wat. Toch voor iets meer gebruikte onderdelen gaan is de oplossing. Maar ook voor dit geld heb je al een mooiere fiets dan Canyon hem aanbiedt.
Dank je :-q

Ik dacht dat het frame met demper kwam, dat is jammer. Dempers komen weleens voordelig voorbij maar het aanbod hangt ook erg van de inbouwmaat af. Hoe langer hoe prijziger meestal. De rest van de opbouw is redelijk op lage prijs geselecteerd maar het zou zuiniger kunnen. Ik heb er snel wat ingezet wat ik zo uit mijn hoofd wist omdat ik het tijdens een zoektocht naar onderdelen voor de fiets van mijn vrouw tegen ben gekomen. Na een tijdje flink rondstruinen en vergelijken ken ik het aanbod van die shops wel een beetje.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dit is een zeer goede en ook zeer betaalbare demper:
Afbeelding

https://www.bike-components.de/en/Manit ... ck-p62670/

In 216x63 voor de Rune.


Gebruikte voorvorken komen regelmatig voorbij voor €200-€300. Daar zit genoeg goed spul tussen. Ik heb tot nu toe nog geen 'verrotte' Pike gezien, niet zoals een Reba of FOX na 5 jaar gewoon op kan zijn. Dus een 160 mm Pike van 4 jaar terug kun je bijna blind kopen! Scheelt meteen een hoop geld.

Tegen die RCZ prijzen van DT-wielen kun je bijna niet op, maar ook hier komen regelmatig mooie setjes langs voor rond de €200,-.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Inschrijven op de RCZ nieuwsbrief. Aanbieding du jour: Pike RC voor 279 euro, nieuw.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Veel goede tips, adviezen en een redelijk complete onderdelenlijst. Weinig reactie van TS.

:~
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Maar wel leuk om ad hand van jouw lijstje het verkoop topic eens door te lopen...kom je nog tot een leuke fiets voor een mooie prijs.

Groet, Jan
Plaats reactie