Onderdelenlijst nieuwe MTB

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Jan Willem schreef: wo 12 juni 2019, 09:44 Houd eens een spiegel voor je neus. Worden er hier nog niet genoeg enthousiaste medebikers van het forum af geknuppeld? Zo jammer dit :-{ .
Afbeelding

Het enige wat mij verbaasd is dat er uberhaubt mensen reageren. Zo'n ontzettend behulpzaam forum dit.. ik ken geen andere plek op interwebs waar zo'n buitengewoon laks topic überhaupt respons ontvangt.
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jan Willem schreef: wo 12 juni 2019, 09:44 Echt weer typisch zo'n topic met reacties waar me de broek compleet van afzakt :o
...
OK, het klopt dat vrijwel alles ontbreekt om een goed antwoord te kunnen geven:
Precies. Domme vragen bestaan wel.

Goed, topicstarter kan misschien niet inschatten dat wij hier extreem bereid zijn te helpen en in dat opzicht is jouw reactie aanmatigend, want jij weet het wel. Je bent dus niet beter erger bezig dan de mensen die je beschuldigd!


Maar als je even verlangt of wij al het werk gaan doen zonder ook maar een richting aan te geven, dan kun je ook luie antwoorden verwachten.

Misschien hebben we hier met een TS te maken die zich juist andersom niet kan inleven en schatten wij hem compleet verkeerd in. Hij houdt echter vol en wil dus blijkbaar echt geholpen worden. Dus krijgt hij wat voorzetjes.

Aan TS nu de volgende stap. Zoals hem hopelijk duidelijk zal zijn... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik kijk naar de toon in een startpost en de daarop volgende reacties. De inhoud doet er hier even niet toe.
Die toon is bij de startpost in dit topic keurig netjes dus verdient TS gewoon een fatsoenlijk antwoord.
Het gaat vanzelf blijken of TS wel of niet gemakzuchtig is, daar kan dan ook als zodanig op gereageerd worden.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik mis nog wel even, of ik lees er overheen, of die €2500,- inclusief het frame is.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jan Willem schreef: wo 12 juni 2019, 11:15 Ik kijk naar de toon in een startpost en de daarop volgende reacties. De inhoud doet er hier even niet toe.
Die toon is bij de startpost in dit topic keurig netjes dus verdient TS gewoon een fatsoenlijk antwoord.
Het gaat vanzelf blijken of TS wel of niet gemakzuchtig is, daar kan dan ook als zodanig op gereageerd worden.
Dat komt van twee kanten. Zijn toon kan netjes zijn, zijn vraag ... is niet eens een vraag. Moeten we hier dan ook mensen op gaan voeden hoe ze vragen moeten stellen? Je zou ook kunnen zeggen dat het getuigd van minachting voor degenen die de vraag moeten beantwoorden. En nee, zo bedoeld hij het vast niet bewust, maar zo komt het wel een soort van over.

Dan kun je inderdaad een aantal acties ondernemen. Netjes uitleggen dat hij de vraag toch echt completer moet stellen. Bot uitleggen dat hij de vraag een stuk completer moet stellen. Gewoon bot reageren. Helemaal niet reageren. Het is internet en je krijgt hier een mix van die reacties.

Ja, na twee, drie van die kortaf antwoorden is het misschien wel genoeg. Maar blijkbaar ergeren er zich een stuk meer mensen aan de eerste post van de starter. En voelen ze ook de noodzaak te reageren. Dus daar zit zeker iets fout.

En ja, meestal reageer ik overdreven netjes, maar heel af en toe ben ik zoveel ... onzin ... een beetje zat. Dan reageer ik iets minder netjes. Maar ik geef hem in ieder geval een hint om zijn vraagstelling te verbeteren. En later nog een tweede, iets duidelijkere uitleg wat hij moet doen.

In dat opzicht neem ik jouw sneer jou wel kwalijk. Ik begrijp je intentie, maar jij bent gewoon ronduit grof en aanmatigend op een nette manier. Richting mij en nog een paar die regelmatig zeer uitgebreid antwoorden geven. En ook in dit geval zullen die forummers (ook ik!) de TS uitgebreid helpen op het moment dat de vraag duidelijker wordt gesteld! Jouw toon lijkt netjes, maar is gewoon een schop onder de gordel. Omdat jij beter moet weten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoe ging het spreekwoord ook alweer?
Een dwaas kan meer vragen dan 1000 wijzen kunnen antwoorden.

Dit, of TS is te lui om zelf iets te doen.
Hoe dan ook, blijkbaar verwacht hij 100 uitgewerkte "offertes" waarvan hij er (misschien) 1 uitkiest.
Zoals hij zegt, hij hoort het graag.
Wij horen het ook graag, dus als de TS nu eens de showroom en het internet induikt, dan kan hij aangeven welke bike hem aanspreekt, dwz welke hij daadwerkelijk zou kopen, zou zijn keuze op de aanschaf van een complete fiets zijn gevallen.

Tot die tijd, veel succes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: wo 12 juni 2019, 11:29 Ik mis nog wel even, of ik lees er overheen, of die €2500,- inclusief het frame is.
Mocht dit het geval zijn, dan is er mogelijk niet heel veel over voor de rest.
Kan de TS even aangeven hoeveel hij voor het frame kwijt is? en of dit dus deel uitmaakt van die €2500,-???

Mocht je een enduro willen:
remschijven minimaal 180 of >
remmen, voorkeur 4 zuigers
Stuur 750-800mm
stuurpen 32mm - 50mm
zadelpen dropper, liefst zoveel mogelijk drop als mogelijk
wielen, binnenmaat 30 of meer
banden 2.5 of meer en goede kwaliteit
groepset 1x12 crank veelal 170mm boost
zadel, bij voorkeur niet te breed aan de achterkant uitlopend ivm achter het zadel op steile stukken
voorvork niet dunnen vorkpoten ivm te veel flex, dus iets van RS Yari, Pike of Lyrik of Fox 36
mtbertjes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 16:41

Bedankt voor alle reacties. Toen ik allemaal posts zag van alleen wat plaatjes dat ik ook bij me zelf, reageer met een antwoord op mijn topicstart of gewoon niet? je verspilt toch je eigen tijd?

Bedankt voor mensen die tijd erin willen stoppen om mij te helpen. Ik weet niet of ik een enduro wil. Ik wil gaan mountainbiken in de bossen in omgeving aken etc. Je kunt het niet echt downhill noemen, maar wel veel obstakels en ''Snel'' fietsen. Misschien dat er voor dit een andere benaming bestaat qua fiets? ...

Helaas kan ik denk ik het frame niet goedkoper krijgen. Ik schrok me eerlijk gezegd al een hoedje toen ik de prijzen zag van bijv. Specialized frame van meer dan 3000 euro, maar goed, er zullen ook vast betere en goedkopere zijn voor die prijs. Dus ik maak er 3000 euro van mét frame. Het belangrijkste vind ik de voorvork en suspension in het midden van het frame, een rockshox?

Hopelijk is het nu wat duidelijker en ik hoor graag van jullie!

Nogmaals; Verspil je tijd gewoon niet om domme plaatjes te posten waar niemand wat aan heeft, inclusief jezelf.

EDIT1: Sorry voor mijn onduidelijkheid, maar wat zijn goede merken bij elk onderdeel? Wat ik weet: Voorvork en dempers: sram rockshox, fox. Derallieur: Shimano
Laatst gewijzigd door mtbertjes op wo 12 juni 2019, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

mtbertjes schreef: wo 12 juni 2019, 14:36 Bedankt voor alle reacties. Toen ik allemaal posts zag van alleen wat plaatjes dat ik ook bij me zelf, reageer met een antwoord op mijn topicstart of gewoon niet? je verspilt toch je eigen tijd?

Bedankt voor mensen die tijd erin willen stoppen om mij te helpen. Ik weet niet of ik een enduro wil. Ik wil gaan mountainbiken in de bossen in omgeving aken etc. Je kunt het niet echt downhill noemen, maar wel veel obstakels en ''Snel'' fietsen. Misschien dat er voor dit een andere benaming bestaat qua fiets? ...

Helaas kan ik denk ik het frame niet goedkoper krijgen. Ik schrok me eerlijk gezegd al een hoedje toen ik de prijzen zag van bijv. Specialized frame van meer dan 3000 euro, maar goed, er zullen ook vast betere en goedkopere zijn voor die prijs. Dus ik maak er 3000 euro van mét frame. Het belangrijkste vind ik de voorvork en suspension in het midden van het frame, een rockshox?

Hopelijk is het nu wat duidelijker en ik hoor graag van jullie!

Nogmaals; Verspil je tijd gewoon niet om domme plaatjes te posten waar niemand wat aan heeft, inclusief jezelf.
Als ik jouw zo hoor heb je een frame nodig met ongeveer 120 mm veerweg, een beetje een alleskunner zeg maar. Fietst nog prima omhoog, maar als het terrein uitdagender wordt komt ie helemaal tot zijn recht.

Ik weet niet hoe lang en hoe zwaar je ben, ik zou als je niet echt klein bent wel voor een 29er gaan.
Sneeuwmonster
mtbertjes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 16:41

sama schreef: wo 12 juni 2019, 14:43
mtbertjes schreef: wo 12 juni 2019, 14:36 Bedankt voor alle reacties. Toen ik allemaal posts zag van alleen wat plaatjes dat ik ook bij me zelf, reageer met een antwoord op mijn topicstart of gewoon niet? je verspilt toch je eigen tijd?

Bedankt voor mensen die tijd erin willen stoppen om mij te helpen. Ik weet niet of ik een enduro wil. Ik wil gaan mountainbiken in de bossen in omgeving aken etc. Je kunt het niet echt downhill noemen, maar wel veel obstakels en ''Snel'' fietsen. Misschien dat er voor dit een andere benaming bestaat qua fiets? ...

Helaas kan ik denk ik het frame niet goedkoper krijgen. Ik schrok me eerlijk gezegd al een hoedje toen ik de prijzen zag van bijv. Specialized frame van meer dan 3000 euro, maar goed, er zullen ook vast betere en goedkopere zijn voor die prijs. Dus ik maak er 3000 euro van mét frame. Het belangrijkste vind ik de voorvork en suspension in het midden van het frame, een rockshox?

Hopelijk is het nu wat duidelijker en ik hoor graag van jullie!

Nogmaals; Verspil je tijd gewoon niet om domme plaatjes te posten waar niemand wat aan heeft, inclusief jezelf.
Als ik jouw zo hoor heb je een frame nodig met ongeveer 120 mm veerweg, een beetje een alleskunner zeg maar. Fietst nog prima omhoog, maar als het terrein uitdagender wordt komt ie helemaal tot zijn recht.

Ik weet niet hoe lang en hoe zwaar je ben, ik zou als je niet echt klein bent wel voor een 29er gaan.
Staat in begin post, 1,74M Weeg 75 kilo en zit nog in de groei!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mtbertjes schreef: wo 12 juni 2019, 14:36 Bedankt voor alle reacties. Toen ik allemaal posts zag van alleen wat plaatjes dat ik ook bij me zelf, reageer met een antwoord op mijn topicstart of gewoon niet? je verspilt toch je eigen tijd?
Uhm, nee, je zit onze tijd te verspillen. We willen helpen, maar hebben geen houvast om een start te maken... :roll:

Maar goed, er komt meer duidelijkheid, kunnen we eindelijk beginnen.
mtbertjes schreef: wo 12 juni 2019, 14:36 Bedankt voor mensen die tijd erin willen stoppen om mij te helpen. Ik weet niet of ik een enduro wil. Ik wil gaan mountainbiken in de bossen in omgeving aken etc. Je kunt het niet echt downhill noemen, maar wel veel obstakels en ''Snel'' fietsen. Misschien dat er voor dit een andere benaming bestaat qua fiets? ...

Helaas kan ik denk ik het frame niet goedkoper krijgen. Ik schrok me eerlijk gezegd al een hoedje toen ik de prijzen zag van bijv. Specialized frame van meer dan 3000 euro, maar goed, er zullen ook vast betere en goedkopere zijn voor die prijs. Dus ik maak er 3000 euro van mét frame. Het belangrijkste vind ik de voorvork en suspension in het midden van het frame, een rockshox?

Hopelijk is het nu wat duidelijker en ik hoor graag van jullie!

EDIT1: Sorry voor mijn onduidelijkheid, maar wat zijn goede merken bij elk onderdeel? Wat ik weet: Voorvork en dempers: sram rockshox, fox. Derallieur: Shimano
mtbertjes schreef: wo 12 juni 2019, 14:50 Staat in begin post, 1,74M Weeg 75 kilo en zit nog in de groei!
Staat momenteel een leuk frame te koop voor heel weinig:

viewtopic.php?f=20&t=141921

Ligt er aan hoeveel je nog door denkt te groeien, maar tot iets over de 180 cm is dit een goede keuze.


En daarmee dus ook meteen het segment een naam gegeven: dat is inderdaad/toch enduro. Fietsen waarmee je (prima) omhoog kunt fietsen, maar die juist naar beneden extra goed zijn. Gemaakt om mee te springen en te raggen. Zo een Banshee is 1 van de onverwoestbaardere types. Doet niet onder voor een Specialized, alleen in reputatie. En daar betaal je voor bij Specialized.

Dan heb je nog leuk geld over voor de rest. Gezien je gebrek aan ervaring zou ik het niet al te fancy of moeilijk maken, het zit er dik in dat je over een paar maanden opeens andere voorkeuren hebt.

Op gerichte vragen heb je nog steeds geen antwoord gegeven ( :roll: ), dus we weten nog niet wat je goedkoop kunt krijgen. Ga je spullen nieuw kopen of probeer je gebruikt te scoren? Er komt regelmatig leuk spul langs hier.

Denk voor de vering aan Rockshox. betaalbaar, goed in te stellen en ook het 'gemiddelde' spul is om mee te beginnen meer dan goed genoeg. Als voorvork een Pike, Yari, Lyric. Als demper meer kijken wat er gebruikt langs komt.

Wielen gewoon wat stevigs nemen. Ook daar staat het 1 en ander te koop hier op het forum.

Voor schakelspul maakt het niet zo heel veel uit. Je zult zelf moeten kiezen of je voor 11 of 12 sp gaat. Kun je bakken met geld in kwijt, het goedkopere spul werkt bijna even goed, is alleen zwaarder. Shimano of SRAM maakt weinig uit.

Remmen. Gewoon Shimano's wat mij betreft. Voor een grote schijf, 203 mm, achter ook, of een maatje kleiner: 180 mm. SLX voldoet aardig, ga je meer naar downhill dan bijvoorbeeld ZEE.


Jouw beurt weer.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Omdat je toch nog niet precies weet wat je zoekt, zou ik persoonlijk voor een leuke 2e handse gaan, voor pak m beet de helft van je budget, en dan de rest gebruiken om evt. te upgraden.
Of mocht je bike helemaal niet bevallen, een ander te kopen zonder al te veel verlies.

Hoewel erg zwart-wit (er zijn nog tussenstappen, en zelfs long travel hard tails) geeft dit vrij goed weer wat het verschil tussen de verschillende types zijn:

https://www.fietsenwinkel.nl/mountainbike-keuzehulp

Ik hou persoonlijk van meer veerweg, maar dat heeft ook zn nadelen...
Maar ik ben ook begonnen met een 29er met 100mm travel, en heb sindsdien vanalles gehad, en ben nu redelijk stabiel met een 180mm/160mm travel freeride bike, een starre trialsbike en een 100mm travel dirtjumper.
Maar smaken verschillen ;)

EDIT, zie net de post van Lars.
Dat is dus mijn frame (voorheen van Lars geweest) . Super frame met 160mm veerweg en geschikt voor tot 180mm veerweg voor.
Heb ik de normale rondjes zoals Dorst e.d. mee gereden, maar kan ook prima een bikepark aan.
Ik heb nu z'n zwaardere broertje, de Darkside. ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sama schreef: wo 12 juni 2019, 14:43
mtbertjes schreef: wo 12 juni 2019, 14:36 Ik weet niet of ik een enduro wil. Ik wil gaan mountainbiken in de bossen in omgeving aken etc. Je kunt het niet echt downhill noemen, maar wel veel obstakels en ''Snel'' fietsen. Misschien dat er voor dit een andere benaming bestaat qua fiets? ...
Als ik jouw zo hoor heb je een frame nodig met ongeveer 120 mm veerweg, een beetje een alleskunner zeg maar. Fietst nog prima omhoog, maar als het terrein uitdagender wordt komt ie helemaal tot zijn recht.

Ik weet niet hoe lang en hoe zwaar je ben, ik zou als je niet echt klein bent wel voor een 29er gaan.
Ik lees er dus duidelijk iets anders uit. Ik denk dat hij met "snel" eerder bedoelt 'volle bak naar beneden'!

En 'obstakels' combineer ik eerder met speels en dan dus net zo goed of beter 27,5"!


Maar goed, misschien kunnen we ook hier nog wat verduidelijking van TS krijgen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik weet niet hoeveel haast je hebt, maar ik wil je toch meegeven vooral jezelf goed in te lezen in de techniek. Hier, op dit forum, vind je echt heel veel goede informatie. De vraagstelling neigt een beetje naar een bepaald MTB-praat-gehalte, wat ook leidt tot nietszeggende antwoorden. Als dat je stijl is, prima, maar heel efficiënt is het m.i. niet.

Je zegt trouwens dat je onderdelen heel goedkoop kunt krijgen, maar om dat te kunnen zeggen moet je toch ook al wel een beetje een idee hebben welk onderdelen dat dan zijn?

Dus, als je weet waarover je praat en wat de belangrijke verschillen zijn, maakt dat de boel wel een stuk eenvoudiger. Maar ja, dat kost even he.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

@mtbertjes: aangezien je nog niet precies weet wat je nu wil, lijkt het mij inderdaad verstandiger om eerst eens een 2e hands fiets te scoren of eventueel verschillende soorten fietsen te huren om te zien wat nu echt bij jou past. Voordat je een uitgave van € 3000 doet, lijkt het mij goed om dat eerst te bepalen en dan pas op zoek te gaan naar een fiets (al dan niet zelf opgebouwd).
Plaats reactie