De ondergrond veranderd in NL, tijd voor andere banden? Marathon in aantocht!

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Nou zo droog is het hier niet. :-{
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Inderdaad! Na die zondvloed van gisteravond is mul zand voorlopig niet aan de orde hier.
Straten stonden blank, en mijn goten stroomden over en dat was in jaren niet meer gebeurd.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd of er nog een neerslagtekort is. Hier (regio R’dam) volgens mij niet meer.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

In juni is er altijd een neerslagtekort, dat loopt namelijk gedurende de zomer op en daarna weer af. Het neerslagtekort is landelijk nog wel boven de mediaan volgens de KNMI, maar een stuk lager dan vorig jaar rond deze tijd en ook niet meer zorgwekkend. Op zich goed nieuws dus. Verandert de ondergrond uberhaubt wel echt in Nederland, of is ons zanderige landje gewoon niet zo compatible met al die nieuwe draaien, keren, kombochtje hier-kombochtje daar routes?
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Giant-E schreef: di 11 juni 2019, 10:04 Inderdaad! Na die zondvloed van gisteravond is mul zand voorlopig niet aan de orde hier.
Straten stonden blank, en mijn goten stroomden over en dat was in jaren niet meer gebeurd.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd of er nog een neerslagtekort is. Hier (regio R’dam) volgens mij niet meer.
Ik zit daar ook (Z/meer Den Haag) en dit jaar is er volgens mij toch wel aardig wat gevallen de laatste maanden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MHJ5 schreef: di 11 juni 2019, 08:01 Mijn reactie was niet duidelijk genoeg; met een smal bandje bedoel ik een 2.0 geen race/cyclocrosser bandje :winkie: , het is hier ook een MTB-forum hè :wink:
Waar verwacht jij allemaal mul zand dan?
Het is wel zo dat een 2.3 minder rolweerstand heeft dan een 2.0!!



Ondanks alle regen van de laatste tijd zijn de verschillende (zand-) routes die ik gereden heb momenteel gewoon droog tot gortdroog te noemen. Afgelopen weekend bijvoorbeeld ook Sleen. Water verdwijnt daar ook gewoon binnen 2 dagen. En Amerongen was vorige week nog redelijk, maar ondanks wat regen begint het nu gewoon mul te worden.

Lijkt mij dat dit ook geldt voor heel veel andere routes.

Misschien hebben we dit jaar geen neerslag tekort, maar we missen nog 30 cm water van vorig jaar. En dat is aan de bodem echt wel te merken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Een dagje neerslag doet niks voor de staat van de routes en een paar hoosbuien lossen niet direct een neerslagtekort wat over een jaar is ontstaan op. Als er een flinke bui overheen valt is het misschien een dagje lekker maar als het daaronder gortdroog is door een jaar ondergemiddelde neerslag is dat een dag later doorgetrokken naar beneden.

Misschien komt Bert dit topic nog tegen, die kan het ontzettend goed uitleggen :-q
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

TS, n.a.v. de startpost: Ik rij sinds een aantal maanden met Ardents van Maxxis in de combi 2.25 achter en 2.4 voor (die band koos ik omdat het een vrij goeie allround band zou zijn en ik niet zo van het banden wisselen voor verschillende ondergronden hou) en ben daar op zich tot nu toe tevreden over... ik rij dan overwegend in droge condities, dat mag gezegd. :wink: Maar nou reed ik donderdag een rondje Leersum & Hoge Ginkel na de flinke regenval van woensdag en dat was toch best ff ploegen. De regen was wel weggezakt en mulle gedeeltes van de droge periode daarvoor (zo liet het zich althans aanzien) waren nu wel beter begaanbaar, maar nog steeds niet de snelste omstandigheden natuurlijk; op sommige gedeeltes heuvel op was het flink zompig. Wat mij echter ook opviel is dat het gedrag van de ardents in dergelijke condities met name in bochten toch wat onvoorspelbaarder wordt ... hier en daar brak het achterwiel toch uit en had ik niet echt goeie grip voor mijn gevoel. Nou is licht mulle en nog enigszins vochtige zandgrond waarschijnlijk ook een conditie waarbij het moeilijk is een goed profiel te vinden... maar of een ardent dan de juist keuze is, dat betwijfel ik naar aanleiding van deze ervaring.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Nat zand voelt sowieso altijd heel erg traag. Vorig najaar heb ik eens een dag na een zondvloed Zeist gereden. Het was toen al zo lang droog dat er geen plas meer lag maar ik heb het nog nooit zo zwaar gehad. 2 dagen later was het alweer een woestijn.
Waar woke is, is vuur
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Wiel-Maat schreef: di 11 juni 2019, 14:21 TS, n.a.v. de startpost: Ik rij sinds een aantal maanden met Ardents van Maxxis in de combi 2.25 achter en 2.4 voor (die band koos ik omdat het een vrij goeie allround band zou zijn en ik niet zo van het banden wisselen voor verschillende ondergronden hou) en ben daar op zich tot nu toe tevreden over... ik rij dan overwegend in droge condities, dat mag gezegd. :wink: Maar nou reed ik donderdag een rondje Leersum & Hoge Ginkel na de flinke regenval van woensdag en dat was toch best ff ploegen. De regen was wel weggezakt en mulle gedeeltes van de droge periode daarvoor (zo liet het zich althans aanzien) waren nu wel beter begaanbaar, maar nog steeds niet de snelste omstandigheden natuurlijk; op sommige gedeeltes heuvel op was het flink zompig. Wat mij echter ook opviel is dat het gedrag van de ardents in dergelijke condities met name in bochten toch wat onvoorspelbaarder wordt ... hier en daar brak het achterwiel toch uit en had ik niet echt goeie grip voor mijn gevoel. Nou is licht mulle en nog enigszins vochtige zandgrond waarschijnlijk ook een conditie waarbij het moeilijk is een goed profiel te vinden... maar of een ardent dan de juist keuze is, dat betwijfel ik naar aanleiding van deze ervaring.
Dit is ook mijn ervaring met de ardent, onvoorspelbaar in de bochten. Een ikon en de forekaster waarschuwen veel beter, en floepen niet ineens onderuit.
Sneeuwmonster
MHJ5
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 10:12
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

Lars TB schreef: di 11 juni 2019, 10:31
MHJ5 schreef: di 11 juni 2019, 08:01 Mijn reactie was niet duidelijk genoeg; met een smal bandje bedoel ik een 2.0 geen race/cyclocrosser bandje :winkie: , het is hier ook een MTB-forum hè :wink:
Waar verwacht jij allemaal mul zand dan?
Het is wel zo dat een 2.3 minder rolweerstand heeft dan een 2.0!!



Ondanks alle regen van de laatste tijd zijn de verschillende (zand-) routes die ik gereden heb momenteel gewoon droog tot gortdroog te noemen. Afgelopen weekend bijvoorbeeld ook Sleen. Water verdwijnt daar ook gewoon binnen 2 dagen. En Amerongen was vorige week nog redelijk, maar ondanks wat regen begint het nu gewoon mul te worden.

Lijkt mij dat dit ook geldt voor heel veel andere routes.

Misschien hebben we dit jaar geen neerslag tekort, maar we missen nog 30 cm water van vorig jaar. En dat is aan de bodem echt wel te merken!
Ik ben er vrijdag al en zal eens zien wat ik ga doen...ik heb nog niet veel gelezen over (echt) mul zand..(de Veluwe is niet veel anders dan Drenthe, ook zandgrond) ..ga overigens ook niet voor een topklassering.
TimoWH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 9 maart 2017, 21:32
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 4

sterke posts, dank!

Hoewel ik nog wat twijfel lees over de droogte op het Bartje verhaal, blijf ik me toch op die droogte richten gezien HoLa en Zeisterlitz mijn weekelijkse ritten huisvesten. Supervette tracks, maar dat ter zijde.

Ik zie gelukkig ook enthousiastme over de Ikon! Ik heb nog een als nieuwe 2.0 en een goed gebruikte 2.0 Ik overweeg n.a.v. jullie reacties idd naar een bredere te gaan aan de voorzijde. Da's dan wel direct 2.3 Dan zou ik goed uit te voeten moeten kunnen op zacht zand en ook een goede set-up voor marathons en zelfs single tracks zoals deze er nu bij liggen. Nog een paar nachtjes twijfelen!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TimoWH schreef: di 11 juni 2019, 19:45 Ik zie gelukkig ook enthousiastme over de Ikon! Ik heb nog een als nieuwe 2.0 en een goed gebruikte 2.0 Ik overweeg n.a.v. jullie reacties idd naar een bredere te gaan aan de voorzijde. Da's dan wel direct 2.3 Dan zou ik goed uit te voeten moeten kunnen op zacht zand en ook een goede set-up voor marathons en zelfs single tracks zoals deze er nu bij liggen.
Dat is een goed begin! Gewoon doen :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Lars TB schreef: di 11 juni 2019, 19:46
TimoWH schreef: di 11 juni 2019, 19:45 Ik zie gelukkig ook enthousiastme over de Ikon! Ik heb nog een als nieuwe 2.0 en een goed gebruikte 2.0 Ik overweeg n.a.v. jullie reacties idd naar een bredere te gaan aan de voorzijde. Da's dan wel direct 2.3 Dan zou ik goed uit te voeten moeten kunnen op zacht zand en ook een goede set-up voor marathons en zelfs single tracks zoals deze er nu bij liggen.
Dat is een goed begin! Gewoon doen :-q
Zeker weten :-q
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

V en A 2.35 met kleine nopjes.
Iets grotere nopjes V, iets kleinere nopjes A.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 10 juni 2019, 20:39 Je haalt wat dingen door elkaar.

Kijk naar de strandracers. Dikke, gladde banden. Rollen zowel op het zand als op hardere ondergrond zeer licht. Misschien is de druk die je gebruikt op het stand niet helemaal bruikbaar op een marathon, maar dat is een kwestie van een compromis vinden.

Maar het komt er dus op neer dat je maar heel weinig noppen nodig hebt en een zo breed mogelijke band.

Een 2.5 semislick zou een ideale allrounder zijn.

Noppen zijn leuk als die iets in de ondergrond kunnen prikken. En dat gaat dan eigenlijk alleen om de bochten en om het remmen. Maar met keiharde ondergrond met een heel dun laagje zand of gewoon mulle bochten heb je weinig aan noppen.
Strandbanden gebruiken zoals LarsTB zegt. Slicks zonder noppen achter en hooguit de kleinste noppen die je kunt vinden voor. De vergelijking met strand voor de huidige droogte snijdt zeker hout. Meer weten: google op 'huidig neerslagtekort'

In Egmond-Pier-Egmond heb ik leren strandrijden en die ervaring daarna gebruikt om op een paar crosstriatlons podium te rijden. Brede banden, weinig/geen noppen, lage druk. In een verslag van een klein evenement (#Hunebedden300: even alle hunebedden aantikken in 300km afraffelen) was dat de beste deal. Uitvallers vooral tussen de dunbanders
Laatst gewijzigd door bert l. op wo 12 juni 2019, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie