Boutjes voor plaatjes aan schoenen trillen los

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Help! Voor nu de tweede keer in korte tijd is een tweede boutje waarmee het plaatje aan mijn MTB schoen vast zit los getrild :(

Zijn er meer mensen met deze klachten? Ik vind graag de oorzaak. Voortaan zal ik ze vastzetten met loctite.

Dan kom ik bij mijn tweede vraag, waar vind ik in vredesnaam (met spoed) zo'n boutje? Ik wil niet een heel nieuw plaatje kopen, enkel zo'n boutje is genoeg!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Kun je het andere boutje niet gewoon meenemen naar de winkel (praxis, hornbach) en daar een vergelijkbaar boutje halen?

Ik heb er vast nog wel liggen, maar geen idee waar je vandaan komt.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zeker vreemd. Je hoort vaker dat je ze niet los krijgt ipv vast. Met die platte kop en zo kort denk ik niet dat je bij de Praxis zult slagen. Beter even een goede speciaalzaak opzoeken.

Even opsturen in een envelopje kan natuurlijk ook. Weet niet of ik er eentje heb maar ik vervang binnenkort mijn plaatjes. Nieuwe liggen al klaar.

Woon in Ede.

En dan even beetje locktite er tussen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

Bij BikeComponents zijn ze evt. los te bestellen: https://www.bike-components.de/en/Shima ... at-p40900/

Wel belangrijk om de boutjes met het juiste moment aan te draaien. Bij mij zijn ze in ieder geval nog nooit los gekomen. Voor de zekerheid Loctite toepassen kan natuurlijk geen kwaad. :-q
depadenop
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: di 3 augustus 2004, 22:25

Ik ben al twee keer vervelend gevallen omdat ik niet los kon komen van mijn pedaal.
Allebei de keren bleek een schoenplaatje los te zitten.

Ik heb het probleem opgelost door met flats te gaan rijden.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dan lijkt de afstelling ook te strak te staan. Zelf met beetje loszittende plaatjes moet uitklikken mogelijk zijn.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Loctite gebruiken? De middel sterke versie, want ooit wil je ze wel vervangen denk ik.

edit; zag boven loctite in je bericht staat. Waarom, geen idee? Verkeerde aandraai moment? Ik heb er zelf geen last van.

Wat vervangen bouten betreft; lief een mede MTB'er aankijken? Anders even langs zo een kleine doe-het-zelf zaak gaan waar je nog losse boutjes kan vinden.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Beetje kopervet erop doen en vast genoeg aandraaien.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

Geen vet gebruiken. Alles boutjes even goed ontvetten en een schroefdraad borging gebruiken. Zoals een loctite 243 of bison loc bond. Er vast nog wel meer merken die het ook goed doen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Een beetje vet gebruik ik ook bij het vastzetten van de boutjes. Uiteindelijk zet je ze dan iets vaster omdat het soepeler aandraait. Bij mij zijn ze ook nog nooit los gelopen. Wel heb ik een keer gehad dat ik ze niet los kon krijgen dus vandaar ook een beetje vet.
"This species has amused itself to death"
depadenop
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: di 3 augustus 2004, 22:25

hanjovdberg schreef: wo 5 juni 2019, 12:35 Dan lijkt de afstelling ook te strak te staan. Zelf met beetje loszittende plaatjes moet uitklikken mogelijk zijn.
Onzin, als je plaatje echt loszit kom je er niet uit als het erop aankomt
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ach wat is onzin .. ze moeten echt wel heel los zitten als je helemaal niet meer los kunt komen .. maar blijkbaar heb jij meer kennis en mag je zeggen dat ik onzin schrijf fijn voor je :bier:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

hanjovdberg schreef: vr 7 juni 2019, 23:56 Ach wat is onzin .. ze moeten echt wel heel los zitten als je helemaal niet meer los kunt komen .. maar blijkbaar heb jij meer kennis en mag je zeggen dat ik onzin schrijf fijn voor je :bier:
Als je plaatje met nog maar een boutje vastzit en dus kan draaien, is in-uit klikken vrijwel onmogelijk
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar als je ingeklikt bent, dan kan het schroefje er niet uit.

Zo kunnen we nog wel ff doorgaan.

Ik ben voor (koper)vet en heel strak aandraaien.
Rij al 25 jaar met die dingen en nog nooit losgelopen.
Wel een paar keer een setje boutjes dat niet meer los wilde, dus uitboren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Als het om SPD pedalen gaat heb ik nog een hagelnieuw setje met Boutjes, ovale klemplaat , inbussleuteltje liggen van Sidi , mag je zo hebben , enkel de porto kosten zijn voor jouw.

Afbeelding
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie