Rijden zonder rugzak: Zadeltas of strap?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik begrijp die aversie tegen zadeltasjes gewoon echt niet. Ik heb alle soorten tassen hier maar niks kan tegen een zadeltasje op. Ze schudden nooit.
Waar woke is, is vuur
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Kan je ook nog een extra bidon meenemen. :-D
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1uuTcMmzq ... g-Pack.jpg
RolfB
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 15 augustus 2012, 11:14

Ik gebruik een strap aan m'n frame om een binnenband en een paar bandenlichters bij me te hebben. Een co2 patroon zit in m'n OneUp pompje die weer bij m'n bidonhouder aan m'n frame zit.

M'n OneUp multitool en een patchkit met bacon strips heb ik in m'n stuurpen zitten. Heb daar laatst speciaal een OneUp stem voor gemonteerd maar het kan ook zonder. Dan moet je echter wel je stuurpen threaden en daar doen sommige voorvork fabrikanten moeilijk over als je een garantiegevalletje hebt.

Ik merk dat ik voor ritten langer dan een uur toch vaak al m'n rugzak met Camelbak meeneem want ik drink veel tijdens het rijden. Maar voor een lokaal rondje hier in Bergschenhoek hoef ik behalve m'n huissleutel niets mee te nemen.
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Hij is al langs gekomen als suggestie, een zadeltasje van ortlieb:
https://www.bike24.com/p2329186.html?q= ... saddle+bag
Ideaal, ik zocht er ook 1 die alleen aan het zadel en niet aan de pen vastzit ivm een dropper.
Zit lekker vast, klappert niet en ik heb er 2 biba (de groene latex) een multitool, een Leatherman en nog een quick link met een paar reserve schakels in. Moet zeggen dat dit wel puzzelen is, maar ik heb het erin gekregen.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

ReinierT schreef: do 30 mei 2019, 13:53
spiked schreef: wo 29 mei 2019, 16:33 Zadeltasje kan, maar ivm een dropper heb je er wel eentje nodig die niet om de stang vast zit.
Mijn zadeltasje zit met een klittebandje om de droppen post en schuift prima mee naar beneden. Laatste cm wordt ie iets platgedrukt, maar geen issue met de dropper. In NL gebruik ik dropper toch zelden. En in Buitenland gaat rugzakje mee, omdat tochten dan langer zijn. Zadeltasje dan eraf. Klappert ook minder.
Helaas is dit laatste toch fataal voor je dropper. De dropperstang raakt beschadigd waardoor je dropper lekt raakt. Handiger is inderdaad een tasje bovenop je liggende buis met daarin je tools. Er zijn overigens wel zadeltasjes die helemaal niet in de buurt van je dropperstang komen.
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Nogmaals dank voor alle input. Uiteindelijk heb ik ergens een Race Face tool wrap vandaan weten te halen (https://www.raceface.com/products/details/tool-wrap), die ga ik de komende tijd testen.

Het is uiteindelijk maar voor zo'n 10% van de ritten, de meeste zijn langer en dan gaat de rugzak mee. Wat ik belangrijk vind is dat het heel snel op je fiets te plakken is, want het moet er na de rit ook weer af.

Die EDC tool van OneUp is wel mega-gaaf, misschien dat zoiets ooit nog komt...
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

ak-77 schreef: wo 29 mei 2019, 21:50 Ik heb meestal niet zo'n problemen met een rugzak op, maar als het erg warm is of als ik iets wedstrijdachtigs rijd dan wil ik nog wel eens minimaal gaan. Ik heb op de bikemotion beurs een tweetal fixplus straps opgepikt
https://www.bikepackingshop.nl/shop/bik ... ile-strap/
Daar zit een binnenbandje goed mee vast. Niet duur, erg stevig, herbruikbaar en geen lijmresten zoals bij tape. Multitool zou er ook mee kunnen worden vastgezet eventueel (in hoesje tegen krassen) maar die doe ik gewoon in de achterzak. CO2 unit zit in zo'n houder die aan de bidonhouder vast zit. Eigenlijk nog even op zoek naar een goede quicklink bevestiging.
Ik heb op al mijn fietsen een quicklink met elektro tape aan mijn zadelrails (vooraan) vast gemaakt. Nooit vergeten, zit nooit in de weg en niet zichtbaar.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

floris500 schreef: vr 31 mei 2019, 16:29 Ik heb op al mijn fietsen een quicklink met elektro tape aan mijn zadelrails (vooraan) vast gemaakt. Nooit vergeten, zit nooit in de weg en niet zichtbaar.
Dat is een goede plek inderdaad. Ik heb volgens mij ooit op een internetsite een topcap gezien met een quicklink bevestiging erin maar ik weet niet meer waar.
Maar misschien komt er iets van een tasje aan zadel of frame binnenkort en dan is het allemaal niet meer nodig.
Give me little bits of / more than I can take
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Heb een pompje van One Up, daarin alle tools die je nodig hebt. Extra bandenlichtertje in de cannister van de pomp gedaan en klaar. Binnenband (ondanks tubeless) met klittenband (waarmee je kabels aan elkaar vastmaakt) onder het zadel zitten.
“Old, not obsolete”
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Er is ook zoiets als een Miles wide fork cork. Dat is een plug die je in de onderkant van je steerer tube klemt. Dan kun je daar van alles in proppen. Op een of andere manier vind ik dat wel een leuk hebbedingetje. Of het praktisch is kun je je afvragen.

Ik heb ook een framestrap met daarin een binnenband en co2 patroon. Ik heb echter sinds ik tubeless rijd ook nooit problemen met lekke banden. Wel met leeglopende banden of burpende banden en dan is een pompje wel handig. Die heb ik alleen mee als ik mijn rugtas mee heb. Multitool heb ik in mijn broekzak, of in de rugtas.

De EDC tools vind ik een hele mooie oplossing, zeker in combi met die nieuwe stem, maar dat is een duur geintje en maar voor 1 fiets.
De heuptas vind ik ook interessant, denk dat ik dat eens ga proberen. Uiteindelijk is een rugtas niet te verslaan als je spullen mee wilt nemen, maar voor korte ritjes wat overdreven.

/edit: En die quicklinks, die heb ik onder het luchtkapje van mijn Fox 34 met wat schuim zodat het niet rammelt. Past precies.
RolfB
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 15 augustus 2012, 11:14

Flow&Co schreef: vr 7 juni 2019, 12:02 /edit: En die quicklinks, die heb ik onder het luchtkapje van mijn Fox 34 met wat schuim zodat het niet rammelt. Past precies.
Handig!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Flow&Co schreef: vr 7 juni 2019, 12:02 /edit: En die quicklinks, die heb ik onder het luchtkapje van mijn Fox 34 met wat schuim zodat het niet rammelt. Past precies.
Die is echt slim!

Ik rij meestal met rugzak met mijn halve huisraad erin, maar heb voor rondjes vanuit huis zo,n racestrap besteld om eens te proberen en Biba, 2CO2-patronen met kopstuk erop in een ziplockzakje past prima.
Op mijn meest gebruikte fiets heb ik zo,n Toppeak bidonhouder met vakje erachter voor mijn multi tool, bij
Afbeelding
Paar tie-rips in mijn crankgat en dan kom ik een eind.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Hoewel ik voor 2 uurtjes niet zoveel mee neem, vindt ik zo'n heuptas ook perfect.
Zit bij mij ook een waterzak in, en de losse troep.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie