Hallo,
Zoals de titel doet vermoeden, ben ik op zoek naar een andere achterdemper voor mijn Pyga. Er zit nog een Rock Shox Monarch rt3 in, maar dat ding blijft lekken, ondanks een paar keer loshalen en servicen. Ik ben nu wel een beetje klaar met die vette zooi steeds.
Misschien is het mooi tijd om eens wat nieuws te proberen. Op zich bevalt de demper me nu qua werking prima. Maar als we toch wat anders aan gaan schaffen...
Ik zit alleen wel met een inbouwmaat van 184x44. Bij mijn weten valt een dvo bijvoorbeeld dan al af. Wat zijn nog meer goede opties? En waar hebben jullie goede ervaringen mee? Ik heb ook al weer gekeken naar de rt3, en de rl. Volgens mij zijn de verschillen alleen maar dat de rl geen tussenstand heeft in de compressiedemping. En die gebruikte ik nooit, dus waarom geen rl?
Ik vind het trouwens wel handig om wat te kopen wat ik zelf kan servicen.
Mijn huidige demper is trouwens medium getuned, zowel de compressie als de luchtkamer.
Ik ben benieuwd naar jullie verhalen
Nieuwe achterdemper
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Tja, wat heb je nog meer?
X-fusion, Cane Creek, Suntour en uiteraard Fox. De Pivot heeft een Fox float DPS in toevallig dezelfde maat als jij
DT Swiss en Manitou zijn, voor zover ik kan zien, niet in die maat te verkrijgen.
Ik ben alleen met die fox bekend, ik weet ook niet of een medium tune tussen fabrikanten vergelijkbaar is.
X-fusion, Cane Creek, Suntour en uiteraard Fox. De Pivot heeft een Fox float DPS in toevallig dezelfde maat als jij
DT Swiss en Manitou zijn, voor zover ik kan zien, niet in die maat te verkrijgen.
Ik ben alleen met die fox bekend, ik weet ook niet of een medium tune tussen fabrikanten vergelijkbaar is.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7393
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Maar 184x44 is 190x50 die 6mm 'ingeveerd' is. Zullen toch wel bedrijven zijn die dat bij eenderwelk merk voor elkaar kunnen krijgen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Vast wel, al brengt dat natuurlijk weer extra kosten mee.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Pro Biker
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
- Mijn mountainbike: Yeti asr turq
En hoe bevalt die fox?TenZNL schreef: ↑ma 27 mei 2019, 22:25 Tja, wat heb je nog meer?
X-fusion, Cane Creek, Suntour en uiteraard Fox. De Pivot heeft een Fox float DPS in toevallig dezelfde maat als jij
DT Swiss en Manitou zijn, voor zover ik kan zien, niet in die maat te verkrijgen.
Ik ben alleen met die fox bekend, ik weet ook niet of een medium tune tussen fabrikanten vergelijkbaar is.
Cane creek had ik ook al gevonden, zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben?
Sneeuwmonster
-
- Extreme Biker
- Berichten: 589
- Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
- Mijn mountainbike: 29er only
Cane Creek dempers blinken niet uit in betrouwbaarheid, wel in instelbaarheid. Ook is onderhoud van deze dempers, wat ik gehoord heb, relatief prijzig en niet zelf uit te voeren.
Qua instelbaarheid is het natuurlijk helemaal top. Je moet er echter wel gevoel voor hebben en tijd aan spenderen om tot een goede setup te komen. Op de website van CC staan redelijk wat basis setups per frame, dus dit is een mooi startpunt. Je moet voor deze demper geen persoon zijn die van simpelheid houdt, dan zijn er betere alternatieven.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Icm met de DW-link van Pivot erg plush, tractie als een malle en comfortabel als een bankstel. Small bump sensitivity is erg goed en naar het einde toe wat progressiever, tot nu toe geen harde bottom outs gehad terwijl ik toch regelmatig de hele veerweg gebruik.
Maar goed, ik ben niet bekend genoeg met de verschillende achterveringen om te zeggen welk gedeelte van de veerkarakteristiek aan de demper of het veerconcept toe te schrijven is. En dan is er natuurlijk ook nog zoiets als personnel riding style (ik ben bv vrij lichtvoetig op de fiets ondanks 85kg)
Met de demper (Factory versie `17) zelf nog geen problemen gehad in bijna 26 maanden, na de zomer moet ie wel een beurt krijgen.
Maar goed, ik ben niet bekend genoeg met de verschillende achterveringen om te zeggen welk gedeelte van de veerkarakteristiek aan de demper of het veerconcept toe te schrijven is. En dan is er natuurlijk ook nog zoiets als personnel riding style (ik ben bv vrij lichtvoetig op de fiets ondanks 85kg)
Met de demper (Factory versie `17) zelf nog geen problemen gehad in bijna 26 maanden, na de zomer moet ie wel een beurt krijgen.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Nieuwe generatie is prima betrouwbaar. Hooguit inderdaad dat het onderhoud iets meer kost dan bij andere dempers. Maar afgezien van de (oude, inmiddels vervangen) Air Inline heb ik geen enkel probleem gehad met CC dempers en kun je het onderhoud dus best wat oprekken!Nordin schreef: ↑di 28 mei 2019, 17:24Cane Creek dempers blinken niet uit in betrouwbaarheid, wel in instelbaarheid. Ook is onderhoud van deze dempers, wat ik gehoord heb, relatief prijzig en niet zelf uit te voeren.
Qua instelbaarheid is het natuurlijk helemaal top. Je moet er echter wel gevoel voor hebben en tijd aan spenderen om tot een goede setup te komen. Op de website van CC staan redelijk wat basis setups per frame, dus dit is een mooi startpunt. Je moet voor deze demper geen persoon zijn die van simpelheid houdt, dan zijn er betere alternatieven.
Je hoeft ze op zich niet heel moeilijk in te stellen. Bij mij staan ze meestal volledig open en doe ik alleen wat met de LSR. Pas in het buitenland ga ik wat draaien aan de knoppen. Je moet het dan nog steeds bont maken wil de boel verklooien, maar verschillen kun je dan zeker merken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Pro Biker
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
- Mijn mountainbike: Yeti asr turq
Vind je het ten opzichte van een rt3 of fox dps ook noemenswaardig? Of zeg je het maakt allemaal niet zoveel uit?Lars TB schreef: ↑di 28 mei 2019, 21:57Nieuwe generatie is prima betrouwbaar. Hooguit inderdaad dat het onderhoud iets meer kost dan bij andere dempers. Maar afgezien van de (oude, inmiddels vervangen) Air Inline heb ik geen enkel probleem gehad met CC dempers en kun je het onderhoud dus best wat oprekken!Nordin schreef: ↑di 28 mei 2019, 17:24
Cane Creek dempers blinken niet uit in betrouwbaarheid, wel in instelbaarheid. Ook is onderhoud van deze dempers, wat ik gehoord heb, relatief prijzig en niet zelf uit te voeren.
Qua instelbaarheid is het natuurlijk helemaal top. Je moet er echter wel gevoel voor hebben en tijd aan spenderen om tot een goede setup te komen. Op de website van CC staan redelijk wat basis setups per frame, dus dit is een mooi startpunt. Je moet voor deze demper geen persoon zijn die van simpelheid houdt, dan zijn er betere alternatieven.
Je hoeft ze op zich niet heel moeilijk in te stellen. Bij mij staan ze meestal volledig open en doe ik alleen wat met de LSR. Pas in het buitenland ga ik wat draaien aan de knoppen. Je moet het dan nog steeds bont maken wil de boel verklooien, maar verschillen kun je dan zeker merken.
Sneeuwmonster
Je moet de CC Air IL wel vergelijken met de beste luchtdempers van RS en FOX, want onderling zit daar behoorlijk wat verschil in! Dus ja, de CC is wel een top demper waar je het verschil voelt (ten opzichte van ook die RT3 of DPS!). Vergeleken met andere top dempers is het verschil zeer klein en is het meer dat je de CC preciezer af kunt stellen. Dit is nuttig als je een afwijkend veersysteem hebt of als je onder zeer diverse omstandigheden optimale prestaties wilt.sama schreef: ↑wo 29 mei 2019, 09:45Vind je het ten opzichte van een rt3 of fox dps ook noemenswaardig? Of zeg je het maakt allemaal niet zoveel uit?Lars TB schreef: ↑di 28 mei 2019, 21:57
Nieuwe generatie is prima betrouwbaar. Hooguit inderdaad dat het onderhoud iets meer kost dan bij andere dempers. Maar afgezien van de (oude, inmiddels vervangen) Air Inline heb ik geen enkel probleem gehad met CC dempers en kun je het onderhoud dus best wat oprekken!
Je hoeft ze op zich niet heel moeilijk in te stellen. Bij mij staan ze meestal volledig open en doe ik alleen wat met de LSR. Pas in het buitenland ga ik wat draaien aan de knoppen. Je moet het dan nog steeds bont maken wil de boel verklooien, maar verschillen kun je dan zeker merken.
Maar als ik dan weer eerlijk ben, de DVO Topaz is een betere demper onder vrijwel alle omstandigheden (mits die bij het veersysteem past, wat voor 95% van de fietsen wel geldt).
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Pro Biker
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
- Mijn mountainbike: Yeti asr turq
Oke, als het zo weinig uitmaakt ga ik denk ik toch maar voor een rt3 of dps, even kijken waar een leuke deal is.
Mischien zelfs een rs rl, het enige verschil is toch dat de rt3 een tussenstand in de compressie heeft toch?
Mischien zelfs een rs rl, het enige verschil is toch dat de rt3 een tussenstand in de compressie heeft toch?
Sneeuwmonster
Hoewel dat inderdaad het enige verschil lijkt, heb ik in de praktijk toch het idee dat de RT3 anders is afgesteld en toch wat meer controle geeft....
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Als die inderdaad in te korten is, dan is dat een heel goede demper. En niet alleen voor het geld!!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"