Tyre inserts ...

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ben even benieuwd naar ervaringen (positief en negatief) met diverse Tyre Inserts,

- Huck Norris
- Cush Core
- Tyre invader
- Pro-core
- etc etc

Ben opzoek naar iets eenvoudigs (geen pro-core waarschijnlijk) en lichts om iets minder druk te kunnen rijden in de Alpen.
Neig nu naar Tyre Invader omdat ik in principe alleen achter wil monteren (rij HT) en ik dan 1 setje kan opdelen in 27,5 en 29"en zo twee fietsen in één koop kan voorzien :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik lees even mee :D
Maar tegelijkertijd gooi ik ook even een balletje op om er iets van te leren ;)

De vorige eigenaar van mijn trialbike gaf aan dat hij een binnenband opengesneden had en deze tussen zijn buitenband en binnenband gelegd om snakebites te voorkomen.
Zelf heb ik de continental Der Kaiser met dubbelverstevigd karkas met 15psi gereden zonder snakebites of dat ie er af neigt te rollen.

Wat zijn dan precies jouw argumenten voor tyre inserts?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb cushcore, ik vind het eenvoudig. Veel horrorverhalen gehoord maar was zelf met paar minuten klaar, doe gewoon de handleiding volgen en gebruik een shitload dreft. Het is voor jou alleen veel te zwaar en het is duur, als hier geen nieuw setje voorbij kwam voor 6 tientjes had ik het nooit gedaan. Er schijnt nu wel een xc versie te zijn, misschien is dat wat. Het voordeel van cushcore is dat ik met 0 bar een singletrek afdaling durf te nemen, die velg raak je nooit.
Waar woke is, is vuur
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: ma 27 mei 2019, 16:03 Wat zijn dan precies jouw argumenten voor tyre inserts?
Mogelijkheid om lagere druk te rijden met een soepelere/lichtere band. Dus Snakeskin/Apex i.p.v. Super Gravity bij Schgwalbe

Der Kaiser is een fijne Trial/Downhill band maar niet echt mijn keuze voor lange tritten door de Bergen waar ik ook omhoog moet rijden ;)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Makkelijk schreef: ma 27 mei 2019, 16:17 Ik heb cushcore, ik vind het eenvoudig. Veel horrorverhalen gehoord maar was zelf met paar minuten klaar, doe gewoon de handleiding volgen en gebruik een shitload dreft. Het is voor jou alleen veel te zwaar en het is duur, als hier geen nieuw setje voorbij kwam voor 6 tientjes had ik het nooit gedaan. Er schijnt nu wel een xc versie te zijn, misschien is dat wat. Het voordeel van cushcore is dat ik met 0 bar een singletrek afdaling durf te nemen, die velg raak je nooit.
Montage maak ik me ook niet zo druk om, zal eens kijken of ik wat kan vinden over de XC versie.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik rij als het er toe doet met Procore, en dat is mij tot op heden goed bevallen. Montage is te doen, maar minder plug en play dan andere systemen lijkt mij.
Ik heb het idee dat het de band meer stijfheid geeft, bij lage drukken. Gisteren had ik een afloper bij een ritje in de Vogezen, en dat merkte ik alleen omdat ik het voelde stoten (op de Procore band, niet op de velg). De zij stabiliteit leek amper te veranderen, bleef goed in het spoor.

Met andere sytemen heb ik geen ervaring.
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Ik weet niet of je het gezien had, maar ij PlanetX zijn de Barbieri momenteel in de aanbieding:
https://www.planetx.co.uk/i/q/WSBARANA/ ... ion-system
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Huck norris in mijn achterband zorgde icm (te?) lang niet verversen van de latex voor een rommeltje rondom het ventiel, on trail oppompen lukte niet meer. Lek rijden deed het niet, wilde beetje bijpompen omdat de band wat te zacht uit de schuur was gekomen, en eindigde met een platte band :D

Nu dus een Maxxis double down achterband en niet meer lek gereden...
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

yo-eddy schreef: ma 27 mei 2019, 16:17 Mogelijkheid om lagere druk te rijden met een soepelere/lichtere band. Dus Snakeskin/Apex i.p.v. Super Gravity bij Schgwalbe

Der Kaiser is een fijne Trial/Downhill band maar niet echt mijn keuze voor lange tritten door de Bergen waar ik ook omhoog moet rijden ;)
Ok, duidelijk, thanks! :-q
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Heb er al vaker wat over gezegd maar ik heb in nagenoeg al m'n wielen standaard "Ghetto Norris" en "Procore" om achter bij gelegenheden te monteren.

Met Procore (achter) kan ik nog lager gaan omdat je er ook burping mee voorkomt. Maar het is alleen verre van onderhoudsvriendelijk op middellange termijn: de Procore band die verdraait door contact (en daarmee de doorvoer blokkeert), ventielen die op een gegeven moment verstopt raken, ... En vereist ook dat de velgen 8.5mm intern hebben, ofschoon aan de buitenzijde het 6.5 is. De DT Swiss FR570s hadden dat, de nieuwe FR560's niet meer (beide 6.5). Wat misschien wat over de support van zegt...

Naar beneden heb je geen tijd om je daarom te bekommeren maar als je op wortels e.d. omhoog op de Procore komt te zitten, vind ik het enigszins een gek gevoel (alsof je met een harde racefietsband over obstakels wilt rollen). Naast dat het zwaar en tamelijk prijzig is...


Daarnaast heb ik 10mm closed cell foam als standaard in nagenoeg al m'n wielsets, a la Chuck Norris maar dan zelf gemaakt. Materiaal kostte evenveel als Chuck Norris maar daaruit waren een ~10 sets te maken. Ik rijd over het algemeen reinforced, SuperGravity, DH casing, ... Voornaamste reden om de inserts te hebben is schade aan velgen te voorkomen verminderen wanneer je iets enthousiast over stenen en wortels gaat in plaats van de druk omhoog gooien waarmee je de velg niet aan de grond hebt zitten maar er wel overheen stuitert.

En daar doet het eigenlijk wat ik ervan verwacht, wat overigens wel tot verscheidene compleet afgeschreven inserts heeft geleid. Er ook 4km met 0 druk in een voorband (SuperGravity) mee gereden Enthousiast de bocht moet je er niet mee ingaan, de CdF DH route was vast ook niet goed geokmen, maar via de makkelijste route wel zonder problemen beneden gekomen. Insert was wel redelijk aan gort...

Niet moeilijker dan een normale DH band te monteren, je hebt er geen omkijken naar en het extra gewicht valt reuze mee (ca 50g per wiel). Geen problemen met sealant bij het ventiel, het meeste op termijn hecht aan de insert.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

@cheetah gebruik jijnog steeds polyethyleen schuim? Ik heb lang geleden een tijdje met het idee gespeeld, maar er nooit aan toe gekomen. Nu heb ik lichtere wielen en toch wilde plannen (voor mijn doen dan he). En vorige week heb ik toevallig voor heel iets anders een stukje EVA schuim van 5mm dik in de lasersnijder op mijn werk gelegd. Toen dacht ik: dat zou mooi spul zijn voor een Hack Norris. EVA schijnt veel schokbestendiger te zijn dan PE, het snijdt minder snel in. Het EVA schuim dat ik had weegt met 5mm dikte per m2 ongeveer zoiets als het huck Norris spul bij 10mm dus ik denk niet dat het dikker hoeft. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?
Met die lasersnijder is het super makkelijk om een handig vormpje aan te brengen zodat de latex makkelijk rond komt.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik had 1 'plaat' dus allemaal hetzelfde materiaal (PE). Begin er nu langzaam door te taken, maar ik heb waarschijnlijk bovengemmiddeld veel wielsets (3x 27.5, 2x 29).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

thx voor de input, ik heb net een setje Tyre Invaders besteld in maat "55" zal na een weekje trails en bikepark in Livigno mijn bevindingen hier posten :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ah, die tyre invaders zijn ook EVA schuim. Weet je heel toevallig hoe dik die zijn? Het ziet er uit als iets in de orde van 10mm. Wat ik heb is dunner, maar zwaarder per m2. Als ik gok dat die lettertjes 20% van het oppervlak innemen weegt dat spul van Effetto Mariposa ongeveer 770 gram per m2, dat van mij 900, bij 5 mm dikte. Ik heb dus iets dat meer kunststof bevat en minder lucht. Misschien wat minder demping dus maar wel minder snel een scheur erin. Ik ga het gewoon proberen denk ik.
Give me little bits of / more than I can take
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ak-77 schreef: di 28 mei 2019, 13:41 Ah, die tyre invaders zijn ook EVA schuim. Weet je heel toevallig hoe dik die zijn? Het ziet er uit als iets in de orde van 10mm. Wat ik heb is dunner, maar zwaarder per m2. Als ik gok dat die lettertjes 20% van het oppervlak innemen weegt dat spul van Effetto Mariposa ongeveer 770 gram per m2, dat van mij 900, bij 5 mm dikte. Ik heb dus iets dat meer kunststof bevat en minder lucht. Misschien wat minder demping dus maar wel minder snel een scheur erin. Ik ga het gewoon proberen denk ik.
morgenavond weet ik hoe dik ze zijn :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie