Tyre inserts ...

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ak-77 schreef: di 28 mei 2019, 13:41 Ah, die tyre invaders zijn ook EVA schuim. Weet je heel toevallig hoe dik die zijn? Het ziet er uit als iets in de orde van 10mm. Wat ik heb is dunner, maar zwaarder per m2. Als ik gok dat die lettertjes 20% van het oppervlak innemen weegt dat spul van Effetto Mariposa ongeveer 770 gram per m2, dat van mij 900, bij 5 mm dikte. Ik heb dus iets dat meer kunststof bevat en minder lucht. Misschien wat minder demping dus maar wel minder snel een scheur erin. Ik ga het gewoon proberen denk ik.
10mm dik inderdaad ..... zijn gemonteerd (eitje) ...... ben benieuwd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Makkelijk schreef: ma 27 mei 2019, 16:17 Ik heb cushcore, ik vind het eenvoudig. Veel horrorverhalen gehoord maar was zelf met paar minuten klaar, doe gewoon de handleiding volgen en gebruik een shitload dreft. Het is voor jou alleen veel te zwaar en het is duur, als hier geen nieuw setje voorbij kwam voor 6 tientjes had ik het nooit gedaan. Er schijnt nu wel een xc versie te zijn, misschien is dat wat. Het voordeel van cushcore is dat ik met 0 bar een singletrek afdaling durf te nemen, die velg raak je nooit.
Mijn ervaring ook
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

graduzzi schreef: zo 2 juni 2019, 11:52
Makkelijk schreef: ma 27 mei 2019, 16:17 Ik heb cushcore, ik vind het eenvoudig. Veel horrorverhalen gehoord maar was zelf met paar minuten klaar, doe gewoon de handleiding volgen en gebruik een shitload dreft. Het is voor jou alleen veel te zwaar en het is duur, als hier geen nieuw setje voorbij kwam voor 6 tientjes had ik het nooit gedaan. Er schijnt nu wel een xc versie te zijn, misschien is dat wat. Het voordeel van cushcore is dat ik met 0 bar een singletrek afdaling durf te nemen, die velg raak je nooit.
Mijn ervaring ook
Ga nu de Tyre Invaders testen, maar begrijp wel dat Cush Core " the real deal is" ..... maat van me reed gister zijn carbon velg aan barrels in een bike parkje in Almere ... had beter ook ff setje kunnen monteren :-{
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Bevallen die invaders? Ik heb net mijn zelfgekluste inserts gemonteerd. Leuk om mee bezig te zijn. Ik heb ze uit vier stukken gemaakt. Deels ivm beperkingvan de lasersnijder maar het betekent ook dat als er een beschadiging in komt, dat je dan maar één deel hoeft te vervangen ipv het hele ding.
Afbeelding
Met een soort puzzelverbinding, versterkt door twee kleine zipties.
Afbeelding
De zijkanten hebben dunne flexibele punten om zich aan te passen aan verschillende breedtes
Totaal gewicht per band is 80 gram.
Afbeelding
Monteren was super simpel, ik moest iets meer moeite doen om de band op de velg te leggen maar daarna ging het oppompen weer makkelijker dus dat was niet erg.

Ik ben heel benieuwd of het wat uithaalt. Materiaal is misschien aan de dunne kant maar het voelt behoorlijk stevig. Zeg maar het soort spul waar ze teenslippers van maken.
Ik twijfel een beetje over die zipties. Misschien dat je je band juist kunt beschadigen als je die hard tussen de band en de velg drukt. In de 0.2 versie ga ik misschien voor klittenband. Materiaalkosten waren 2,50 per band zo'n beetje. Maar die lasersnijder hoef ik niet te betalen :lol:
Give me little bits of / more than I can take
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Super mooi gemaakt :-q
Die inserts op de markt zijn peperduur. Mooie oplossing zo.
Sneeuwmonster
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ak-77 schreef: vr 14 juni 2019, 00:12 Bevallen die invaders? Ik heb net mijn zelfgekluste inserts gemonteerd. Leuk om mee bezig te zijn. Ik heb ze uit vier stukken gemaakt. Deels ivm beperkingvan de lasersnijder maar het betekent ook dat als er een beschadiging in komt, dat je dan maar één deel hoeft te vervangen ipv het hele ding.
Afbeelding
Met een soort puzzelverbinding, versterkt door twee kleine zipties.
Afbeelding
De zijkanten hebben dunne flexibele punten om zich aan te passen aan verschillende breedtes
Totaal gewicht per band is 80 gram.
Afbeelding
Monteren was super simpel, ik moest iets meer moeite doen om de band op de velg te leggen maar daarna ging het oppompen weer makkelijker dus dat was niet erg.

Ik ben heel benieuwd of het wat uithaalt. Materiaal is misschien aan de dunne kant maar het voelt behoorlijk stevig. Zeg maar het soort spul waar ze teenslippers van maken.
Ik twijfel een beetje over die zipties. Misschien dat je je band juist kunt beschadigen als je die hard tussen de band en de velg drukt. In de 0.2 versie ga ik misschien voor klittenband. Materiaalkosten waren 2,50 per band zo'n beetje. Maar die lasersnijder hoef ik niet te betalen :lol:
Ik rij morgen naar Livigno, eind vd week weet ik meer :wink:

Jouw setje ziet er mooi uit, zitten vast wel wat uurtjes in :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Valt wel mee met die uurtjes. Een beetje klooien in een tekenprogramma kostte niet super veel tijd.
Ik heb het ontwerp wel gelijk ook geschikt gemaakt voor 26 en 27.5 inch, dat was een klein beetje vogelen maar geen uren. Het snijden zelf gaat behoorlijk snel, enige probleem was dat ik de verkeerde onderplaat had waardoor een afgesneden stukje bleef hangen achter de lens en halverwege de hele plaat verschoof. Toen moest ik met kunst en vliegwerk de boel weer uitlijnen.
Maar vooral leuk om te doen, en lekker goedkoop . Ik snap overigens best dat als je zoiets op de markt brengt en je moet investeren in apparatuur en er de huur van betalen, dat het dan heel duur wordt. Ik zat een beetje met de gedachte te spelen maar ik heb wel wat beters te doen met mijn tijd.
Give me little bits of / more than I can take
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Grappig, jouw zelfgemaakte inserts hebben wel wat weg van de cSixx inserts die ik heb gemonteerd. Ik wilde een niet al te dure en makkelijk te plaatsen insert en kwam op deze uit.

Afbeelding
modder zuigt!
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Mark-xt schreef: zo 16 juni 2019, 10:19 Grappig, jouw zelfgemaakte inserts hebben wel wat weg van de cSixx inserts die ik heb gemonteerd. Ik wilde een niet al te dure en makkelijk te plaatsen insert en kwam op deze uit.

Afbeelding
Ik rijd ook met die cSixx op mijn achterwiel van me +HT, heb ze toen mee besteld ( waren in de aanbieding ) met een NN 3.0 voor de HT.
Vorig jaar met Oostenrijk biketrip, zero platte banden en geen wiel schade gehad op DH tracks, ik reed met binnenband, druk op 1.1 / 1.25 bar, dus zonder Biba minder druk en meer grip.
Ietwat late reactie voor TS ( have fun in Livigno, klein beetje jaloerz haha )
Gebruikersavatar
Chemini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 20:05
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM HT

ak-77 schreef: vr 14 juni 2019, 00:12 Bevallen die invaders? Ik heb net mijn zelfgekluste inserts gemonteerd. Leuk om mee bezig te zijn. Ik heb ze uit vier stukken gemaakt. Deels ivm beperkingvan de lasersnijder maar het betekent ook dat als er een beschadiging in komt, dat je dan maar één deel hoeft te vervangen ipv het hele ding.

Monteren was super simpel, ik moest iets meer moeite doen om de band op de velg te leggen maar daarna ging het oppompen weer makkelijker dus dat was niet erg.

Ik ben heel benieuwd of het wat uithaalt. Materiaal is misschien aan de dunne kant maar het voelt behoorlijk stevig. Zeg maar het soort spul waar ze teenslippers van maken.
Ik twijfel een beetje over die zipties. Misschien dat je je band juist kunt beschadigen als je die hard tussen de band en de velg drukt. In de 0.2 versie ga ik misschien voor klittenband. Materiaalkosten waren 2,50 per band zo'n beetje. Maar die lasersnijder hoef ik niet te betalen :lol:
Vorig jaar op de hardtail in Saalbach ook mijn achtervelg gesloopt dus nu zit ik er aan te denken om zelf ook een paar tire inserts te maken.
Welk materiaal hebben jullie hier precies voor gebruikt? Ik zag al 10 mm PE en EVA (?) schuim voorbij komen, welke dichtheden gebruiken jullie?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Heeft iemand een adres voor een rol EVA schuim 10mm?
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

:-q
Hoeveel breder dan de velg is de ideale breedte?
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Goeie vraag. Als je ze breder maakt moet je qua lengte er ook rekening mee houden, zodat ze in het bredere deel van de band kunnen vallen. Je wilt wat marge houden voor als je de bocht door gaat en de band wordt wat scheef getrokken. Die van mij had ik op 55 ontworpen maar door snijverlies (de laser is smal maar het smelt en krimpt wat kwam ik achter, die smalle puntjes zijn daardoor korter dan bedoeld) is dat 52 geworden. Dat past prima in 2.4 band op 25mm velg, maar ik zou eerst een partij moeten rondcrossen met te lage druk voordat ik weet of het echt goed is zo. Dat doe ik dan liever met een oud wiel....
Give me little bits of / more than I can take
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Leuk topic :) Ik ben begonnen met een doorgesneden pool noodle van 2 euro van de Big Bazar :lol: Twee helften aan elkaar gesmolten met het strijkijzer, tegen het opzuigen van sealant ook nog met een stuk bakpapier ertussen over de snijvlakken gegaan, die smolten mooi dicht. Daarna met een heet gestookte koperbuis een gat er in gestoken voor het ventiel. Insert viel lekker strak om de velg en door het halfronde profiel sloot het ook nog eens mooi aan van de velgrand langs de band. Klinkt perfect voor 2 euro en een half uurtje huisvlijt zou je zeggen, behalve dat het ding verdraaide in de band en daarmee het ventiel volledig afsloot.
Na een paar keer kloten heb ik mijn eigen creatie verruild voor een cSixx Foamo, aangezien de keuze voor in een 2.8 band wat beperkt is en dit gewoon ook de goedkoopste was :P
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Plaats reactie