Interne kabelgeleiding: voor wie?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Naar aanleiding van een compleet ontspoort topic en iemand die kennelijk wél interne kabelgeleiding eist vroeg ik me toch af... voor wie maken ze het nou eigenlijk? Mijn beeld is dat niemand hier er op zit te wachten bijvoorbeeld...

1. Wat zijn de voordelen van interne kabelgeleiding?
2. Wat zijn de nadelen van interne kabelgeleiding?
3. Op wat voor een soort fietsen zou je interne kabelgeleiding willen zien?
4. Is de toekomst een oplossing zoals die van Canyon?
5. Hoe moet interne kabelgeleiding uitgevoerd worden?

Zelf zie ik het liever helemaal niet. Onderhoudbaarheid is een duidelijk en groot nadeel. Ik kan me voorstellen dat het niet kunnen blijven haken van kabels een voordeel kan zijn maar heb geen idee hoeveel dat in de praktijk nou voorkomt. Op de racefiets is er een aerovoordeel maar ik kan me niet voorstellen dat dat echt bij mountainbike speelt. Vooruit, XC racers mogen dan intern. Of zou het bij de downhillers ook meespelen? Maken ze interne kabelgeleiding dan misschien alleen voor de pro's? De oplossing om interne kabelgeleiding achter 1 grote downtube protector te stoppen zoals Canyon doet zie ik in elk geval wel zitten.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Makkelijk schreef: ma 27 mei 2019, 06:331. Wat zijn de voordelen van interne kabelgeleiding?
* Het ziet er 'mooi opgeruimd' uit, wat zelfs in reviews af en toe wordt aangeprezen.
Makkelijk schreef: ma 27 mei 2019, 06:332. Wat zijn de nadelen van interne kabelgeleiding?
Er zijn natuurlijke verschillende uitvoeringen, alleen de binnenkabel, binnen en buiten, maar...
* Je kunt achterrem en shifter derailleur gewoon niet verwijderen zonder dat je het loshaalt en dus extra werk hebt met:
a. doorvoer van de leiding/kabel (en zelfs als je er tools of handigheden voor hebt, blijft dat toch een gepruts),
b. ontluchten / afstellen
... waardoor die dingen uiteindelijk uit het frame blijven bungelen met onderhoud (handig is het niet als je de hele achterbrug eraf wilt hebben en het eigenlijk ondoenlijk maakt om even snel een reserve rem te monteren (normaal <5min) of een andere shifter/derailleur combinatie.
In het slechtste geval moet knelring en insert ook van de leiding af, wat het helemaal irritant maakt...
* Het rammelt in sommige gevallen als een malle in een onderbuis.
4. Is de toekomst een oplossing zoals die van Canyon?
Dat zag er wel chique uit en bereikt ongeveer hetzelfde. er was ook een merkt die ze bijzonder netjes op de onderbuis had liggen.
5. Hoe moet interne kabelgeleiding uitgevoerd worden?
Niet.
Maken ze interne kabelgeleiding dan misschien alleen voor de pro's?
Volgens mij moet je niet heel lang zoeken voor race mechanics die er absoluut niet enthousiast van zijn (je kunt niet reserveremmen of shifter/derailleur compleet geprepareerd klaar hebben liggen en er zo 'opgooien') of het zelfs gewoon met kabelbinders buitenlangs halen (DH).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Er is maar één uitzondering: de stealth dropper. Maar daar is het de hardware die eisen stelt aan het frame. Bij remmen en derailleurs is dat niet zo, als het de kabel of leiding betreft.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Op de racer hebben ze zelfs de complete kabel binnendoor. Vanaf het stuur tot aan de rem zie je nergens meer een kabel. Dat is toch wel heel erg netjes! Ik zie dat op de (XC) MTB ook nog wel gebeuren.

Voor de rest heb ik er niet zoveel problemen mee en vind ik het er wel mooi uit zien.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Remmen buitenom begrijp ik nog wel. Je wilt niet dat DOT 4 of 5.1 remvloeistof lekt in je frame of op de lak. En aangezien de meeste (alle?) remmen compleet gemonteerd en ontlucht geleverd worden wordt het al snel een bende ook al haal je de vloeistof eruit :)

Rear derailleur en dropper binnendoor is prima. Maar dan wel bij een goed doordacht frame. Bij mijn frame zit gewoon een interne geleider in het carbon gelamineerd voor dropper en rear derailler. Werkt prima :) Het laatste stukje vanaf bracket naar derailleur is dan weer lekker buitenom :)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik heb nu 3 fietsen gehad met 3 verschillende soorten interne kabelgeleiding en de enige die het goed voor elkaar had en makkelijk te gebruiken was, is Pivot (grote gaten met afdekplaatje die de buitenkabel gelijk vastklemt). Het hangt dus af van de uitvoering maar, hoewel geen must, kan ik een goed systeem wel waarderen. Het is cleaner en er blijft minder rotzooi aan/achter hangen.
Laatst gewijzigd door TenZNL op ma 27 mei 2019, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als ik Pivot zie, dan is dat super goed doordacht. Grote gaten, onderaan een enorme opening. Dat lijkt me prima acceptabel. Ik kijk nu echt op om dingen met kabels aan mijn fietsen te doen omdat zowel de Orbea als de Orange het kut geregeld hebben. Gelukkig wel allebei de buitenkabel door het frame ipv. alleen de binnenkabels, dat laatste vind ik nog kwalijker. Ik heb nu een park tool die het makkelijker maakt maar bijvoorbeeld de dropper kabel is een ramp. Aangezien stealth droppers wel een echte functie hebben zie ik toch nog wel waarde in interne routing, mits zo uitgevoerd dat alle nadelen weg zijn. Ik vermoed dat dat voor Pivot en Canyon wel geldt.

Wat cheeta zegt vind ik wel interessant, dat in het pro circuit er weleens extern wordt geroute. In dat geval vraag ik me écht af waarom fabrikanten blijven volhouden Trail, Enduro en zelfs DH bikes te maken met slechte interne routing.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Toevallig weet ik dat onze zelfbouwer Herman de Biker bij de fietsen waar hij interne kabelgeleiding heeft daar buisjes helemaal door het frame heeft liggen, die bij de in-/uitgang vastgesoldeerd zijn. Doorvoeren van kabels is dan geen punt, je schuift ze er zo doorheen. Ook klappert het niet.

Afbeelding

Afbeelding

Ondanks dat dit erg fraai uitgevoerd is heb ik er bij mijn Snowdon voor gekozen alles extern te laten lopen, behalve de dropperkabel. Gewoon onderhoudsvriendelijker...
De kabels/leidingen die ik altijd zal gebruiken (achterderailleur en -rem) lopen via de bekende aangesoldeerde nokjes met tieraps. De kabels die misschien ook weleens weggelaten worden (dropper en voorderailleur) lopen via afschroefbare klemmetjes.

Mijn idee over interne kabels: puur optisch. Nou ja, heel eerlijk: het poetst ook iets makkelijker ;-)
Als het dan toch moet, dan door een geleider die door het hele frame loopt en zodanig gemaakt is dat ook klapperen voorkomen wordt. En de achterremleiding nooit intern!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Die interne geleiding weerhoud mij er tot nu toe van een Brand-x ascend dropper te kopen. Onderaan de buis waar hij in moet zit wel zo'n rubber dopje in het gat waar de kabel uit moet komen, maar daar vlak voor zit de achtervering van mijn cube fully. Ik heb geen idee hoe ik die kabel uit dat gat krijg. Met een soort van haakpen misschien?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Edit: Wat kermit zegt.

Dit werkt trouwens wel goed voor probleem-frames: https://www.mantel.com/park-tool-ir-12- ... lgeleiders.
Evt. bij mij te leen.
Laatst gewijzigd door Makkelijk op ma 27 mei 2019, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je steekt de kabel door dat gat in de zitbuis, en monteert hem dan pas aan de dropper. Dus je hoeft hem niet uit dat kleine gaatje te vissen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

kermit schreef: ma 27 mei 2019, 09:23 Je steekt de kabel door dat gat in de zitbuis, en monteert hem dan pas aan de dropper. Dus je hoeft hem niet uit dat kleine gaatje te vissen ;-)
Inderdaad, als het gat van nature "naar boven" loopt is dat eigenlijk de makkelijkste. Bij mijn Orange moet je helaas de dropper helemaal binnendoor routen en moet je dus per definitie je vingers in het frame krijgen om hem over de bottom bracket heen te wurmen en dan een rare bocht de onderbuis in te laten maken.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

janvangastel schreef: ma 27 mei 2019, 09:18 Die interne geleiding weerhoud mij er tot nu toe van een Brand-x ascend dropper te kopen. Onderaan de buis waar hij in moet zit wel zo'n rubber dopje in het gat waar de kabel uit moet komen, maar daar vlak voor zit de achtervering van mijn cube fully. Ik heb geen idee hoe ik die kabel uit dat gat krijg. Met een soort van haakpen misschien?
Handige tip die ik weer van Mud Mate heb gekregen: Tierap in grote lus door het gat duwen, dan kabel in het frame ver genoeg steken dat hij door de lus komt en dan trek je hem met de tierap zo uit je frame.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

kermit schreef: ma 27 mei 2019, 09:23 Je steekt de kabel door dat gat in de zitbuis, en monteert hem dan pas aan de dropper. Dus je hoeft hem niet uit dat kleine gaatje te vissen ;-)
en voor de zitbuis dit :winkie: :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik vind interne kabels een nadeel. Ziet er netjes uit, maar verder alleen maar nadelen.
Dus voor mij hoeft het niet, is voor mij bij de aanschaf van een frame eerder een minpunt dan een pluspunt.

Nadelen zijn hierboven al beschreven.

Hierboven werd als voordeel genoemd dat de kabels minder snel ergens achter blijven haken.
Dat voordeel zie ik ook niet.
De kabels van stuur naar frame lopen de meeste kans om ergens achter te blijven hangen. Als dat gebeurd bij een carbon frame met interne kabels, dan trekt de kabel je hele frame open.
Bij externe kabels trek je alleen een tiewrapje of een C-clip los.

Noem mij maar ouderwets, maar niet iedere vernieuwing is een vooruitgang.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie