Welk tandwiel voor Duitse marathons?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Ik rijd met de GX Eagle en heb er voor een 36 tands op liggen. Daar kom ik hier op de UHR etc goed mee weg, hoef zelden naar de 50 achter te schakelen.
Nu heb ik vaker Duitse marathons gereden maar niet met de 12 speed. Vandaar een vraagje, ik ga eind juni de Rursee marathon fietsen..... zou ik dat redden met een 36 tands? Ben ook nog een 32er nieuw liggen maar lijkt mij zo klein en licht fietsen.
Eventueel wil ik ook wel eens een ovaal proberen, wat zou dan een goede optie zijn?
Alles zit op een 2018 Epic.
Thanks.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Als je ze vaker gereden heb, dan weet je toch ook welk verzet je nodig hebt? Dan is het een kwestie van rekenen om te zien wat voor voorblad je nodig hebt om met iets vergelijkbaars uit te komen als je achter een 50 hebt..
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

WIJ kunnen niet zeggen wat voor JOU goed is.

IK rij met m'n 36 oval overal, het is mogelijk, of jij het kan weet alleen jij.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dat dus... Je hebt zelf eigenlijk alle data in handen om een betrouwbaardere inschatting (berekening) te maken dan iemand anders kan geven die jouw fysieke gesteldheid niet kent.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Oké duidelijk.... alleen weet ik niet op welk verzet ik toen omhoog reed.
Hoopte op een reactie van iemand die ook zonder problemen de UHR met een 36 rond rijdt en tevens Duitse marathons rijdt.
Kan natuurlijk de 32 er onder zetten maar als dat ten koste gaat van snelheid op het vlakke en de afdalingen zou het zonde zijn indien het niet nodig is.

Dat zaken persoonlijk zijn snap ik, en als ik wist waar ik in het verleden mee omhoog reed had ik dat inderdaad kunnen berekenen.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Maar je weet toch wel een beetje meer dan helemaal niks? En anders liever te veel lichte verzetten dan teveel zware verzetten is mijn devies..
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Weet alleen dat mijn vorige fiets en canyon lux was met voor 24 en 36 tandjes, achter 11-36. Ook daar kwam ik overal mee boven mar weet dus niet op welke versnelling.
Anders misschien dan toch maar eens die 32 gaan proberen en zien of dat dat bevalt.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Dan weet je toch genoeg om uit te rekenen wat je nodig hebt/ of om uit te rekenen of het gaat lukken met een 36...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

24:36=0,666
0,666*50=jouw nieuwe voorblad om dezelfde 1e versnelling te hebben.
Dat is een 33. Die is er niet in NW, dus afronden naar 32 of 34.
Heb je nu betere conditie dan toen, dan de 34.
Is je conditie nu iets minder, dan kies je de 32.
Ook met de 32 kan je nog steeds genoeg snelheid maken, en naar beneden kom je altijd , dus ik zou me richten op de 1e versnelling, niet op de 12e.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Thanks het kwartje is gevallen.
Als ik naar het lichtste verzet kijk zal dan ik met 34 tandjes het dichtst bij de oude setup komen en met 32 tandjes iets lichter fietsen en heel iets in moeten leveren op het zwaarste verzet.
Met de 36 tands zou ik uit kunnen indien ik voorheen niet de 11-36 gebruikte, maar zoals vermeld....liever wat lichte verzetten over hebben dan de zwaardere. Omdat ik de 32 heb liggen en de 34 zou moeten aanschaffen ga ik de 32 er onder leggen tegen die tijd!!

Dit had ik inderdaad zelf kunnen bedenken. :oops:
Maar toch erg bedankt voor de adviezen. :-q
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

ThaSingleTrackMastah schreef: do 9 mei 2019, 22:55 24:36=0,666
0,666*50=jouw nieuwe voorblad om dezelfde 1e versnelling te hebben.
Dat is een 33. Die is er niet in NW, dus afronden naar 32 of 34.
Heb je nu betere conditie dan toen, dan de 34.
Is je conditie nu iets minder, dan kies je de 32.
Ook met de 32 kan je nog steeds genoeg snelheid maken, en naar beneden kom je altijd , dus ik zou me richten op de 1e versnelling, niet op de 12e.
Duidelijk verhaal, was net aan het rekenen en typen terwijl jij dat al op schreef... thanks!!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

32 op een Eagle is wel erg klein.
Dan rijd je constant achter op zn kleinst of 1tje groter.

36 op de UHR, bedoel je dat op een lange ronde waar je ook vermoeid raakt of op een klein snel rondje? (met of zonder Kwintelooyen?)
Ik denk toch dat je gewoon met die 36er weg zou moeten komen.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Het kan sowieso lonen om bijv. een 32 en 36 af te wisselen.

Met een 34 (en dus ook een 32) rijd je veel op de kleinste tandwielen achter, die snel(ler) slijten en waardoor je eerder dan nodig (de rest is nog okay) je cassette moet vervangen. Door in NL met een 36 te rijden (en dus achter vaker wat groter) voorkom je dat misschien (een beetje).
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Rayb81 schreef: do 9 mei 2019, 23:41 32 op een Eagle is wel erg klein.
Dan rijd je constant achter op zn kleinst of 1tje groter.

36 op de UHR, bedoel je dat op een lange ronde waar je ook vermoeid raakt of op een klein snel rondje? (met of zonder Kwintelooyen?)
Ik denk toch dat je gewoon met die 36er weg zou moeten komen.
Ben momenteel aan het trainen voor langere afstanden ivm Bartje200, mijn huidige ritjes zijn minimaal 80km lang en daar zit ook Kwintelooijen bij.

Juul schreef: vr 10 mei 2019, 06:18 Het kan sowieso lonen om bijv. een 32 en 36 af te wisselen.

Met een 34 (en dus ook een 32) rijd je veel op de kleinste tandwielen achter, die snel(ler) slijten en waardoor je eerder dan nodig (de rest is nog okay) je cassette moet vervangen. Door in NL met een 36 te rijden (en dus achter vaker wat groter) voorkom je dat misschien (een beetje).
Mijn huidige drivetrain is momenteel ruim 3500 km gebruikt en gaat voor de zomer nog vervangen worden, maak mij niet zo druk om wat extra slijtage op de kleine kransjes. Indien ik de 32 ga monteren zal dat sowieso alleen voor die marathon zijn en voor NL komt er weer een 36 op te liggen.
Waarom vervangen....ik zie dat er een aantal kransjes wat dun beginnen te worden op de cassette en ik geen gezeur wil van afgebroken tandjes. De 36 voor vind ik er eigenlijk best nog goed uit zien terwijl die ook ongeveer datzelfde aantal km's heeft gedraaid!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Rayb81 schreef: do 9 mei 2019, 23:41 32 op een Eagle is wel erg klein.
Dan rijd je constant achter op zn kleinst of 1tje groter.
Nou nou nou, 32 op een eagle is toch vrij gebruikelijk?
Ik heb zelf een tijdje 28 met eagle gereden en rij nu 30. Heerlijk hoor. :bier:
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie