Welk tandwiel voor Duitse marathons?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Makkelijk schreef: vr 10 mei 2019, 11:33
Rayb81 schreef: do 9 mei 2019, 23:41 32 op een Eagle is wel erg klein.
Dan rijd je constant achter op zn kleinst of 1tje groter.
Nou nou nou, 32 op een eagle is toch vrij gebruikelijk?
Ik heb zelf een tijdje 28 met eagle gereden en rij nu 30. Heerlijk hoor. :bier:
Hier ook een zeer tevreden 'ronde' 30T Eagle rijder, in Zuid Limburg en wat zuidelijker. En mijn maat trapt vrolijk 34T of 36T rond...
Het is zeer persoonlijk. Hoe getraind ben je, fiets je liever licht op soupplesse of stoemp je liever, en waar fiets je. Hoeveel/hoe lang (steil) klimwerk moet je verrichten? Korte ritjes, dagtochten?

Ik zou 'hier' met ovale 32T ook nog wel uit de voeten kunnen, maar in de Alpen en op lange tochten hier met veel hm's heb ik liever wat reserve.
Da's dus ook nog een tip... eventueel een ovaal gaan rijden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Ik overweeg ook een ovaal te gaan proberen maar dan wel als vervanging van de 36 voor NL, ga mij daar binnenkort eens in verdiepen als ik nieuwe cassette ed ga bestellen.Voor die marathon in Duitsland leg ik de 32 er onder.
Of ik de drivetrain voor of na die marathon vervang ligt een beetje aan hoe ik door de Bartje200 kom, die wil ik eigenlijk nog met de huidige spullen gaan rijden.
Hoeveel tandjes zou een ovaal moeten hebben ter vervanging van een ronde 36? Ook 36 of beter 34?
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

RRon schreef: vr 10 mei 2019, 11:58 Of ik de drivetrain voor of na die marathon vervang ligt een beetje aan hoe ik door de Bartje200 kom,
Ik denk moe, maar voldaan Ron :winkie: :-q
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Even zonder gekheid, ik heb nog een AbsoluteBlack ovaal liggen, z.g.a.n.
Die mag je best proberen van me, kun je zo een keer hier ophalen op het werk.
Volgens mij is het een 104bcd, kleur zwart.
Wat heb je nu?
Of het nu een 32 of 34 weet ik nu even niet, maar dat kan ik vanmiddag zo even bekijken.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Misschien zou er een systeem bedacht kunnen worden met twee voorbladen of zo. Dan heb je een veel groter bereik en je kun wisselen naar gelang de omstandigheden. Dat zou een stuk makkelijker zijn en bijkomende voordelen hebben zoals een rechtere kettinglijn en minder slijtage, ook omdat je dan niet meer zoveel op de kleinste kransjes aan het rijden bent. Sterker nog, dan heb je dat dure, zware brok in je achterwiel ook niet meer nodig...

Ik zou er wel wat in zien :winkie:
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Top Dennis, maar gaat niet passen ben ik bang, ik heb direct mount GXP van Sram. :wink:
Ben aan het kijken voor een Absolute Black maar die zijn slecht in 36 tandjes te krijgen, 34 zijn ze beter te krijgen.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

George schreef: vr 10 mei 2019, 13:07 Misschien zou er een systeem bedacht kunnen worden met twee voorbladen of zo. Dan heb je een veel groter bereik en je kun wisselen naar gelang de omstandigheden. Dat zou een stuk makkelijker zijn en bijkomende voordelen hebben zoals een rechtere kettinglijn en minder slijtage, ook omdat je dan niet meer zoveel op de kleinste kransjes aan het rijden bent. Sterker nog, dan heb je dat dure, zware brok in je achterwiel ook niet meer nodig...

Ik zou er wel wat in zien :winkie:
Daar proost ik op... :bier: :D
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

RRon schreef: vr 10 mei 2019, 13:08 Top Dennis, maar gaat niet passen ben ik bang, ik heb direct mount GXP van Sram. :wink:
Ben aan het kijken voor een Absolute Black maar die zijn slecht in 36 tandjes te krijgen, 34 zijn ze beter te krijgen.
Ik heb regelmatig met bladen van Ome AliExpress gereden en dat ging prima, misschien iets vaker wisselen, maar ze kosten ook geen drol.
Wel even checken hoeveel mm offset je moet hebben. :-q
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

https://nl.aliexpress.com/item/DECKAS-G ... b03922b-19

Beetje grote link, ik weet niet hoe ik die kan inkorten, maar bedoel dus zoiets... :bier:
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Ik kan me vergissen, maar ze zijn volgens mij flink duurder geworden of niet??
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Heb 3mm, is boost. Heb een 36 tands besteld van Absolute Black, denk wel dat dat past op mijn fietsje. :-q
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Nederland 38t voor en marathon zou ik neigen naar een 34 of 36. Ligt ook aan wat voor type klimmer je bent. Ik klim met redelijk lage cadans dus met een 50 achter zou ik 36 nemen. In Nederland rij ik alles nu op de 38t en achter 40t. Kom nooit op het binnenblad. Ik rij overigens nu al vooral de 11 en 13t sneller op. gelukkig heb ik een xtr cassette waarbij je voor 4 euro een nieuw tandwiel hebt. Met 4 kettingen doe ik gerust 2 jaar met een cassette,..iets wat met de dure Eagle cassettes echt aan te raden is,..meerdere kettingen (alhoewel ook de ketting niet goedkoop is :) )
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

34 op een Eagle wordt standaard gemonteerd, net als een 32 op een 11 speed setup.
Daarom vind ik de 32 klein, zeker als je nu 36 rijdt.

Ik rijd dezelfde soort rondjes op de UHR maar dan met 32 voor en 42 achter (11sp dus) en ik neig al naar een 34 voor terwijl ik altijd licht rijd en zeker geen stoemper ben.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Tsja zo zie je maar dat alles persoonlijk is. Volgens Ritzelrechner zou ik met een 32-50 net iets lichter rijden dan mijn oude setup van 24-36 en met 32-10 net iets lichter dan de oude 36-11. Ik heb nu een 36 en heb een nieuwe 32 liggen welke onder mijn fiets zal bij aanschaf, bergaf zal inderdaad altijd wel lukken maar wil bergop niet stil komen te staan. Vandaar de keuze voor de 32. Dit is mijn eerste Duitse marathon met deze setup en nu ga ik er aan proberen te denken om te kijken op welk verzet ik naar boven rijd, zodat ik achteraf nog eens kan gaan rekenen.
De ovaal 36 ga ik uitproberen tijdens de 200 van Bartje, uiteraard van te voren wel enkele 100+ toertjes doen om te kijken of hij bevalt! :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Over de opmerking van Ray81, het gaat er hier om, om Rron zijn Eagle te vergelijken met zn vorige bike, niet met de Eagle van Ray81 ;)
(want Ray en Ron zijn niet hetzelfde)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie