Carbon vs Alu wielset/titanium voor Orbea Alma 29er wielen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!

Moderator: jf

PaganiProductions
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Midden Limburg
Contacteer:

ma 6 mei 2019, 21:52

suravida schreef:
ma 6 mei 2019, 21:49
Pagani, doe nou niet zo eigenwijs met al die rommel en laat Lars iets moois voor je bouwen. Of ga bij een lokale wielenbouwer langs en bestel daar een leuk DT350/Ztr Arch ofzo setje bouwen. Rij ik ook al jaren op en als ik me niet vergis was ik daarmee sneller dan jij op Lage Vuursche ;-)
Je hebt gelijk en je zal daar zeker sneller zijn dan mijn en mijn fiets is echt Limburg spec daar ben ik en mijn bike het snelste
Kom maar naar Limburg voor limburgse snelheid
Dat waren maar voorbeelden.
Mijn Facebook mountainbikePagina
https://www.facebook.com/MeridaSeven100
Mijn youtube kanaal
https://www.youtube.com/channel/UCI1htR ... N-bibidybA
Never Give up
Victor1977
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Amsterdam

ma 6 mei 2019, 21:55

Limburg spec? :~
Jurf
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Canyon Nerve29, Trek Remedy9.7,Trek Roscoe8

ma 6 mei 2019, 21:56

Victor1977 schreef:
Vlaaien inserts in de banden :wink: :winkie: :bier:
Victor1977
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Amsterdam

ma 6 mei 2019, 21:58

Jurf schreef:
ma 6 mei 2019, 21:56
Victor1977 schreef:
Vlaaien inserts in de banden :wink: :winkie: :bier:
Aah ja die ken ik wel ja :-q
PaganiProductions
Pro Biker
Pro Biker
Contacteer:

ma 6 mei 2019, 22:04

Victor1977 schreef:
Natuurlijke dingen steile lange klimmen korte klimmen lange afdalingen en snelle singletracks weing berns etc daar rijd ik 80 90% van de tijd.
Lars heeft hier gereden en nog een paar andere..
Kom volgend jaar naar de Bakenbos Challenge in Tegelen leuke toch met voldoen de uitdaging voor jullie denk ik zo.
terug naar dewielenpraat.
Mijn youtube kanaal
Never Give up
schepp
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 9.9SLX 8,8kg

ma 6 mei 2019, 22:25

1600gr te licht? Beetje onzin natuurlijk! Veel valt of staat met een goede wielbouwer, het juiste aantal spaken, de juiste spaken en de juiste velgen. Als sluitstuk natuurlijk de naven. Hier kan je serieus gewicht mee besparen. Echter zo midden in het wiel is dit niet hele efficiënte gewichtsbesparing en de kosten lopen al snel op met de lichte excotische naven.

Je hebt bij wheel-tec nu bijv de nieuwe Duke Lucky Star HD 6TER velgen. Voorvelg 28,5mm en achter 25,5 mm, asymmetrisch. Hier kan je een fantastische set mee bouwen bijv icm sapin platte spaken. Je kan dan voor de drive side ook nog kiezen voor de iets sterkere variant voor nog meer stevigheid. Met 80/85 kg gewoon gaan voor 32 spaken. set is rond de 1480gr en heeft rijdersgewicht van 100k. Velg zelf is 420gr

Carbon zijn uiteraard ook super mooie sets te bouwen die een rijders gewicht van ruim boven de 100kg hebben. Ook deze zijn met gemak onder de 1600gr te krijgen. Ik rij zelf met wielen van onder de 1300gr en die zijn al geschikt voor rijders van 100kg.

Mijn tip zou zijn gaan voor de best mogelijke velg en spaken en kies een wat goedkopere en degelijke naaf. Als budget geen probleem is dan wordt het natuurlijk helemaal makkelijk.

OP banden kan je natuurlijk ook nog een hoop besparen. Echter met 85kg zou ik gaan voor bijv de racing Ralph en racing ray tubeless of de race kings protection uiteraard ook tubeless. Als voorband zou je dan nog kunnen kiezen voor een x-king. Die hoeft niet echt protection te zijn.
Prulleman
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Cannondale F-SI Carbon 3 2018

di 7 mei 2019, 00:24

@schepp 1480 voor een set met 32 spaken en 420 gram velgen is nog best een uitdaging... Dan moet je naven lichter dan dt 240, spaken lichter dan dt comp en zeker geen messing nippels!

Ik zit zelf op 1575 met:
2x400 gr. velgen (nextie 26.5mm carbon)
1x 312 gr hope pro4
1x 100 gr. tune lefty
363 gr. 64 Sapim 2.0-1.65-2.0 (D-light, tussen dt comp en dt race in) spaken en alu nippels

Een set 240 is ongeveer 50 gram lichter dan deze combi van naven, maar dan moet je dus nog 85 gram besparen om op 1480 uit te komen... ( met hele exotische lichte naven, minder spaken, nog dunnere spaken,...?)

Maar realistisch..
Ik zou voor minimaal 25mm velgen gaan, dus dan zit je met alu rond de 450 gram per velg en met carbon 350-400 (en 400-800 euro ipv 200 voor alleen de 2 velgen).
Pak je alu met een set dt 240 naven en dt comp spaken zit je met alu op 1650 gram ofzo.
Wil je daaronder ga je in prijs omhoog of in stevigheid omlaag.
Of je moet tegen de trend in voor smalle velgen kiezen, dan kan je ook alu onder de 400 gram vinden.

Bedenk ook dat betaalbaar licht carbon kwetsbaarder en nog steeds veel duurder is dan alu. Een keer met een lekke band op een steen klappen kan zomaar 300+ euro kosten. (In dat filmpje van macaskill die trappen afgaat zonder buitenband... Dat is GEEN licht carbon, die velgen zijn waarschijnlijk zwaarder dan een gemiddelde alu velg)

Het prijsverschil is ook best groot tussen Alu en carbon.. je hebt high end alu velg voor 100 euro een low end carbon voor 250 ofzo, toch gelijk 300 euro meer voor een set, en dan is het verschil in gewicht nog niet groot.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Komt uit Zuid Afrika

di 7 mei 2019, 09:29

PaganiProductions schreef:
ma 6 mei 2019, 22:04
Victor1977 schreef:
Natuurlijke dingen steile lange klimmen korte klimmen lange afdalingen en snelle singletracks weing berns etc daar rijd ik 80 90% van de tijd.
Lars heeft hier gereden en nog een paar andere..
Kom volgend jaar naar de Bakenbos Challenge in Tegelen leuke toch met voldoen de uitdaging voor jullie denk ik zo.
terug naar dewielenpraat.
Gelukkig komt de 5 van hg eraan, dan kan pagani goed klimmen en dalen. Is heel wat anders dan lv en hv.

Maar on topic, mooi setje laten bouwen lijkt me in jouw geval het handigste. Je bent geen wedstrijdrijder die het allerlichtste spul moet hebben. Het lijkt me prima om een setje te bouwen met hope pro 4 naafjes, en een mooi velgje 28 mm intern ofzo. Er is zat keuze. Ga eens bij een vlechter langs, die kan je wel vertellen wat slim is. Eventueel kun je zo'n set altijd meenemen naar een volgende fiets.
REM TUTANTUR
RuudRuud
Extreme Biker
Extreme Biker

di 7 mei 2019, 10:45

schepp schreef:
1600gr te licht? Beetje onzin natuurlijk! Veel valt of staat met een goede wielbouwer, het juiste aantal spaken, de juiste spaken en de juiste velgen. Als sluitstuk natuurlijk de naven. Hier kan je serieus gewicht mee besparen. Echter zo midden in het wiel is dit niet hele efficiënte gewichtsbesparing en de kosten lopen al snel op met de lichte excotische naven.

Je hebt bij wheel-tec nu bijv de nieuwe Duke Lucky Star HD 6TER velgen. Voorvelg 28,5mm en achter 25,5 mm, asymmetrisch. Hier kan je een fantastische set mee bouwen bijv icm sapin platte spaken. Je kan dan voor de drive side ook nog kiezen voor de iets sterkere variant voor nog meer stevigheid. Met 80/85 kg gewoon gaan voor 32 spaken. set is rond de 1480gr en heeft rijdersgewicht van 100k. Velg zelf is 420gr

Carbon zijn uiteraard ook super mooie sets te bouwen die een rijders gewicht van ruim boven de 100kg hebben. Ook deze zijn met gemak onder de 1600gr te krijgen. Ik rij zelf met wielen van onder de 1300gr en die zijn al geschikt voor rijders van 100kg.

Mijn tip zou zijn gaan voor de best mogelijke velg en spaken en kies een wat goedkopere en degelijke naaf. Als budget geen probleem is dan wordt het natuurlijk helemaal makkelijk.

OP banden kan je natuurlijk ook nog een hoop besparen. Echter met 85kg zou ik gaan voor bijv de racing Ralph en racing ray tubeless of de race kings protection uiteraard ook tubeless. Als voorband zou je dan nog kunnen kiezen voor een x-king. Die hoeft niet echt protection te zijn.
Onzin? Heb je gezien welk budget er gesteld is? (800 tot 900 euro, onduidelijk of dat met schijven, cassette en banden is) Dan heb je het niet over DT 240 of Tune-naven maar iets zwaarders. Daarnaast zou ik in Limburg never zonder degelijke anti-lek-bescherming rijden. Er liggen mij daar iets teveel Meidoorns in het seizoen. Dan blijf ik lekrijden.

Je smijt nu flink met allerlei gewichten maar die zijn no way haalbaar voor zijn budget. En is er wel budget dan gaat het waarschijnlijk kapot. Je doet mijns inziens iets te populaire uitspraken.

Voor een velg van 420 a 430 gram (iets carbon van Nextie) met een goedkopere naaf (DT350/Hope), 32 stuks normale DT competition of Sapim Race-spaken en messing nippels kom je eerder op 1800 gram uit in plaats van jouw 1480 gram.

En dat blijft wel heel. Maar ook dat wordt kiele kiele voor 800 a 900 euro inclusief bouwen.

Nou maakt mij het gewicht van je wielen helemaal niets uit, ik kan er toch niets mee maar ik weet zeker dat jouw voorstelling veel te rooskleurig is. En dat het bij mij zo kapot is ondanks dat ik binnen de door jou gestelde gewichten blijf.

Hou het realistisch, daar hebben we allemaal iets aan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

di 7 mei 2019, 10:46

schepp schreef:

....
Naast dat je een stukje discussie hebt gemist (onder de 1.600 gram wordt DUUR!), mis je het allerbelangrijkste punt: de rijder.

Je hebt compleet gelijk, alleen in dit geval geheel niet.

:kiss:
Datingexpert tussen rijder en fiets

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PaganiProductions
Pro Biker
Pro Biker
Contacteer:

di 7 mei 2019, 18:49

Heb waarschijnlijk de oplossing
Die hebben mooi alu wielen setjes die meer dan 90 kg kunnen dragen.
105 kg met bepakking.
https://9thwave-cycling.com/product-cat ... ss-country
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op di 7 mei 2019, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn youtube kanaal
Never Give up
schepp
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 9.9SLX 8,8kg

di 7 mei 2019, 18:59

[/quote]

Onzin? Heb je gezien welk budget er gesteld is? (800 tot 900 euro, onduidelijk of dat met schijven, cassette en banden is) Dan heb je het niet over DT 240 of Tune-naven maar iets zwaarders. Daarnaast zou ik in Limburg never zonder degelijke anti-lek-bescherming rijden. Er liggen mij daar iets teveel Meidoorns in het seizoen. Dan blijf ik lekrijden.

Je smijt nu flink met allerlei gewichten maar die zijn no way haalbaar voor zijn budget. En is er wel budget dan gaat het waarschijnlijk kapot. Je doet mijns inziens iets te populaire uitspraken.

Voor een velg van 420 a 430 gram (iets carbon van Nextie) met een goedkopere naaf (DT350/Hope), 32 stuks normale DT competition of Sapim Race-spaken en messing nippels kom je eerder op 1800 gram uit in plaats van jouw 1480 gram.

En dat blijft wel heel. Maar ook dat wordt kiele kiele voor 800 a 900 euro inclusief bouwen.

Nou maakt mij het gewicht van je wielen helemaal niets uit, ik kan er toch niets mee maar ik weet zeker dat jouw voorstelling veel te rooskleurig is. En dat het bij mij zo kapot is ondanks dat ik binnen de door jou gestelde gewichten blijf.

[/quote]

Ja onzin!! voor 8a900 euro blijf je oa met de Duke Lucky Star 6ster ruim onder de 1600gr. Je hebt dan Acros naaf of de DT 350 naaf incl cx ray spaken. Voor 900 euro heb je zelfs de Tune king en kong naaf in je wielen. Met de DT naaf blijf je zelfs onder de 700euro. In Limburg zou ik ook kiezen voor lekbestendig, maar ook hier zit veel verschil in gewicht tussen banden. Ik laat mijn wielen altijd bouwen en weet prima wat er allemaal mogelijk is qua wielen bouwen. 85kg is echt geen zwaargewicht ofzo. Ik rij met mensen van 110 kg die op sets rijden van 1400gr en die blijven ook heel. Als je zonder nadenken met een lage bandendruk overal overheen ragt dan is alles kapot te krijgen.

Wellicht denk je dat ik het over carbon velgen heb, maar dat is met 8 a 900 euro niet haalbaar. Goedkope carbon velgen zou ik nooit doen, zeker niet gezien de kwaliteit van de huidige als velgen. Onder 1000euro vind je zelfs weinig gebruikte sets
PaganiProductions
Pro Biker
Pro Biker
Contacteer:

di 7 mei 2019, 19:22

schepp schreef:

[/quote]

Ja onzin!! voor 8a900 euro blijf je oa met de Duke Lucky Star 6ster ruim onder de 1600gr. Je hebt dan Acros naaf of de DT 350 naaf incl cx ray spaken. Voor 900 euro heb je zelfs de Tune king en kong naaf in je wielen. Met de DT naaf blijf je zelfs onder de 700euro. In Limburg zou ik ook kiezen voor lekbestendig, maar ook hier zit veel verschil in gewicht tussen banden. Ik laat mijn wielen altijd bouwen en weet prima wat er allemaal mogelijk is qua wielen bouwen. 85kg is echt geen zwaargewicht ofzo. Ik rij met mensen van 110 kg die op sets rijden van 1400gr en die blijven ook heel. Als je zonder nadenken met een lage bandendruk overal overheen ragt dan is alles kapot te krijgen.

Wellicht denk je dat ik het over carbon velgen heb, maar dat is met 8 a 900 euro niet haalbaar. Goedkope carbon velgen zou ik nooit doen, zeker niet gezien de kwaliteit van de huidige als velgen. Onder 1000euro vind je zelfs weinig gebruikte sets
[/quote]

Carbon vind ik niet nodig.
Mijn youtube kanaal
Never Give up
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Pro

di 7 mei 2019, 19:31

Victor1977 schreef:
:lol: :lol:

Net al dat zijn huidige wielset versleten zou zijn. Die kan gewoon nog 10 jaar mee.
Dus óf hij laat zich beinvloeden door een sluwe lbs, of hij laat zich gek maken door grammen en geneuzel.
Ik ga je vertellen dat ‘t verschil in tijden rijden met bijv zijn vorige Grand Canyon marginaal is. Conditie en techniek, veel belangrijker Pagani.

Maar gelukkig heb ik dit al een keer of honderd gezegd hier. :-{
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker

di 7 mei 2019, 20:13

schepp schreef:

Nogmaals, ondanks dat je geen ongelijk hebt, zit je er compleet naast in dit geval.
Datingexpert tussen rijder en fiets

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie