Magura MT Trail Sport... maar dan van SRAM

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ik wil mijn remkracht iets verbeteren. Heb nu SRAM Level TL voor en achter. Prima voor de vlakke rondje uiteraard maar bij afdalen iets aan de krappe kant. Nu kan ik;
- huidige set goed ontluchten en
- brakepads vervangen
- bovenstaande met aanpasing schijven (nu 180 mm voor en 160 mm achter)
- nieuwe remmen aanschaffen

De laatste optie staat me niet echt aan gezien de kosten. Nu zie ik echter bij Magura de MT Trail Sport voorbij komen, vier zuigers voor en twee achter. Ik dacht; een Guide RS voor bij de huidige Level TL en bingo. Hoef ik geen schijven te vervangen en meer power. Geen rare gedachte toch? Iemand tips of suggesties?
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed idee, hoewel Magura niet mijn merk is.
Ik heb een vergelijkbare setup, maar dan van Shimano.
Zee voor, SLX achter. (de nieuwe XT biedt deze combinatie ook).
Ik heb wel 203 - 180 schijven.
Scheelt toch net dat beetje extra, zeker als je in de Alpen de snelheid af en tiw flink laat oplopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Dat kan inderdaad. Je zou zelfs alleen de klauw kunnen vervangen door die van een Guide.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Of gewoon eerst een 203mm schijf voor en 180mm achter proberen lijkt me slimmer. Ook andere blokjes kan veel verbeteren.

Let op: bij een nieuwe schijf ook nieuwe blokken monteren.

Of zijn Level TL's echt zo beroerd?
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dan hoef je alleen maar een 203 schijf te kopen. De 180 van voor kan naar achteren.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

japie carbon schreef: ma 29 april 2019, 21:17 Dan hoef je alleen maar een 203 schijf te kopen. De 180 van voor kan naar achteren.
Klopt, en neem dan de blokjes van voor ook mee naar achteren. Dat is al op elkaar ingesleten.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Je ziet inderdaad steeds meer fietsen die zo worden uitgeleverd, met zes remzuigers in totaal. In mijn geval bijvoorbeeld Shimano m8020 voor en 8000 achter.
Grotere schijf en een remklauw, dat moet te doen zijn qua kosten. Werken die level hendels naadloos samen met Guide klauwen? Dat neem ik even naadloos over van hierboven, maar ik weet het niet.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Toevallig vd week een GuideR besteld: voor 46,-
https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... prod184076
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Trickstuff Power blokken erin.
En de blokken goed inremmen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

RuudRuud schreef: ma 29 april 2019, 20:50 Of gewoon eerst een 203mm schijf voor en 180mm achter proberen lijkt me slimmer. Ook andere blokjes kan veel verbeteren.
+1
Zeer betaalbare oplossing en elke rem gaat beter presteren met een maatje meer schijf. Als het dan nog niet goed genoeg is kun je altijd nog naar andere remmen/caliper(s) kijken.

En het gaat in de echte bergen niet alleen om de rempower, maar ook om het afvoeren van hitte. En dat doet een grote schijf ook beter dan een kleine :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, met grotere schijven vergroot je de remkracht, het uithoudings vermogen en de doseerbaarheid van je remmen.
Alles bij elkaar is dat meestal genoeg om er een heel andere (betere) rem van te maken.
Een 4-pots remklauw vergroot remkracht en doseerbaarheid.
Samen maakt dat echt een groot verschil.
Maar zoals Kermit al zegt, meestal is het genoeg om een maatje grotere schijven te kiezen.
Je 180 voor-schijf schuift door naar achter (met wat geluk kan je de oude voor-adapter ook achter gebruiken).
Voor een nieuwe 203 schijf met bijpassende adapter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Idd. Grotere schijven werken gewoon beter als het gaat om warmte afvoeren.

Ik ben zelf aardig te spreken over de budgetvriendelijk Sram Guide T remmen. Ook vier zuigers en een ton
aan remkracht. Voordeel is dat als je alleen een voorrem besteld ze dezelfde look hebben als de Sram Level
die je nu hebt. Dus dat verschil zie je amper op je stuur.

Deze zijn het welke op de Ragbak zitten.
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2018 ... e-t-brakes
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Dank voor de tips en adviezen. Ik heb gekeken naar wat kan bij mijn voorvork en daar blijkt 180 mm de max. (Fox SC32) Zit nu te denken aan:
- Guide RS als voorrem (krachtig en betere modulatie)
- De Level TL als achterrem mét upgrade naar 180 mm schijf om verschil in remkracht wat uit te vlakken.

Momenteel zijn de Guide R en RS aardig voordelig te kopen waarbij een RS de iets geavanceerder remhendel heeft voor betere modulatie. Vervolgens de boel goed ontluchten en nieuwe remblokken erin.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Plaats reactie