Ovaal kettingblad.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Klinkt alsof je voor niks die dure Eagle cassette hebt gekocht.

Ik rijd om diezelfde reden met een 36t ovaal op een 11-42 XT cassette. Ik rijd in lokale bos het meest op de 17 en 15, op rechte stukken regelmatig op de 13 en alleen met flinke wind mee of heuvel af op de 11.
De kleinste 5 kransjes slijten misschien sneller, maar het zijn wel precies de 5 losse kransjes van de cassette en kosten bij elkaar maar 25 euro. 25 euro voor een nieuwe ketting erbij en je heb weer een verse aandrijving.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

De Eagle ben ik echt super blij mee
ik gebruik het hele bereik waarvan de 10t en de 50t het minst (maar niet nooit)
ovaal is meer om dat ik heb gelezen dat het beter voor je knieën is en met die hete zomer
van vorig jaar is hier het hele losse klimzand (voor mij) te zwaar, misschien gaat de ovaal daar ook helpen
ik laat het jullie weten, vrijdag heb ik m binnen (waarschijnlijk)
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 529
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Flow&Co schreef: di 30 april 2019, 15:02 Klinkt alsof je voor niks die dure Eagle cassette hebt gekocht.

Ik rijd om diezelfde reden met een 36t ovaal op een 11-42 XT cassette. Ik rijd in lokale bos het meest op de 17 en 15, op rechte stukken regelmatig op de 13 en alleen met flinke wind mee of heuvel af op de 11.
De kleinste 5 kransjes slijten misschien sneller, maar het zijn wel precies de 5 losse kransjes van de cassette en kosten bij elkaar maar 25 euro. 25 euro voor een nieuwe ketting erbij en je heb weer een verse aandrijving.
Ik hoef ook geen Eagle, ben prima tevreden met XT.
Maar de Eagle zit tegenwoordig helaas bijna op elke 2019 MTB.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Klopt, wat dat betreft zit je meteen aan iets duurs vast met een nieuwe bike. Maar volgens mij heeft HB_Eagle zelf zijn bike opgebouwd met een Eagle groep. En dan ook niet de goedkoopste.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

HB_Eagle schreef: di 30 april 2019, 15:25 De Eagle ben ik echt super blij mee
ik gebruik het hele bereik waarvan de 10t en de 50t het minst (maar niet nooit)
ovaal is meer om dat ik heb gelezen dat het beter voor je knieën is en met die hete zomer
van vorig jaar is hier het hele losse klimzand (voor mij) te zwaar, misschien gaat de ovaal daar ook helpen
ik laat het jullie weten, vrijdag heb ik m binnen (waarschijnlijk)
Zand is vreemd spul. Je gaat er makkelijker overheen als je vaart houdt.
Dus door terug te schakelen maak je het jezelf moeilijk en kom je in een neerwaartse spiraal. Stoempen en vaart houden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

ThaSingleTrackMastah schreef: di 30 april 2019, 18:55
HB_Eagle schreef: di 30 april 2019, 15:25 De Eagle ben ik echt super blij mee
ik gebruik het hele bereik waarvan de 10t en de 50t het minst (maar niet nooit)
ovaal is meer om dat ik heb gelezen dat het beter voor je knieën is en met die hete zomer
van vorig jaar is hier het hele losse klimzand (voor mij) te zwaar, misschien gaat de ovaal daar ook helpen
ik laat het jullie weten, vrijdag heb ik m binnen (waarschijnlijk)
Zand is vreemd spul. Je gaat er makkelijker overheen als je vaart houdt.
Dus door terug te schakelen maak je het jezelf moeilijk en kom je in een neerwaartse spiraal. Stoempen en vaart houden.
Ik ken heel wat mulle klimmen waar dit niet gaat lukken. De techniek die ik dan gebruik is om lichter te schakelen dan nodig, en met een hoog toerental stabiel proberen te blijven.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Om het blad te monteren moeten de crankarmen eraf
Maar weet iemand hier met hoeveel Nm die eaglearmen er weer op moeten
Had ergens op een video 50 verstaan maar lijkt me zo veel
Heb er wel één die dat aankan (auto) maarja daar gaan alleen dopsleutels op geen inbus
Sta dus open voor tips
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

HB_Eagle schreef: di 30 april 2019, 21:58 Om het blad te monteren moeten de crankarmen eraf
Maar weet iemand hier met hoeveel Nm die eaglearmen er weer op moeten
Had ergens op een video 50 verstaan maar lijkt me zo veel
Heb er wel één die dat aankan (auto) maarja daar gaan alleen dopsleutels op geen inbus
Sta dus open voor tips
Geen idee welk crankstel je hebt, de SRAM handleidingen zeggen hetzelfde.

https://www.sram.com/sites/default/file ... ackets.pdf (48-54 Nm)
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Kan iemand iets zinnigs zeggen over een ovaal kettingblad in combinatie met een clutch derailleur?

Zijn deze derailleurs er op de langere termijn wel voor geschikt, neemt de werking er niet van af door een ketting die telkens "van lengte veranderd" en levert dit misschien extra weerstand op waardoor het ovale voordeel weer wat teniet wordt gedaan?
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

The Flying V schreef: wo 1 mei 2019, 07:15 Kan iemand iets zinnigs zeggen over een ovaal kettingblad in combinatie met een clutch derailleur?

Zijn deze derailleurs er op de langere termijn wel voor geschikt, neemt de werking er niet van af door een ketting die telkens "van lengte veranderd" en levert dit misschien extra weerstand op waardoor het ovale voordeel weer wat teniet wordt gedaan?
https://www.youtube.com/watch?v=NSY4210ImvI
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

ZO heel ver gaat de derraileur nou ook weer niet heen en weer. Op een fullie gebeurt hetzelfde tijdens het rijden, moet dus geen enkel probleem zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nooit probleem gehad met ovaal icm mijn clutch derrie.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

japie carbon schreef: wo 1 mei 2019, 07:35 ZO heel ver gaat de derraileur nou ook weer niet heen en weer. Op een fullie gebeurt hetzelfde tijdens het rijden, moet dus geen enkel probleem zijn.
Wat denk je wat er tijdens het schakelen gebeurd? Derailleur is daar voor gemaakt. Ik rij zelf al meer dan 10k met ovaal, niks aan het handje :-q
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 407
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Met de XT-derailleurs kunnen ze wel na een tijd gaan kraken, dat is mijn ervaring en die van een maat.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Bonanza schreef: wo 1 mei 2019, 09:01
japie carbon schreef: wo 1 mei 2019, 07:35 ZO heel ver gaat de derraileur nou ook weer niet heen en weer. Op een fullie gebeurt hetzelfde tijdens het rijden, moet dus geen enkel probleem zijn.
Wat denk je wat er tijdens het schakelen gebeurd? Derailleur is daar voor gemaakt. Ik rij zelf al meer dan 10k met ovaal, niks aan het handje :-q
Schakelen doe je niet 90 x per minuut hè ;)

Schijnbaar zijn de Shimano clutches we gevoeliger voor, door het grote aantal minimale bewegingen droogt ie uit en kan de clutch sneller slijten. Op tijd invetten of een keer de clutch vervangen.

Zelf heb ik met een xt derr nog geen last na ongeveer 1.5-2k (weet niet meer precies wanneer de oval er op is gegaan)
Plaats reactie