Klinkt alsof je voor niks die dure Eagle cassette hebt gekocht.
Ik rijd om diezelfde reden met een 36t ovaal op een 11-42 XT cassette. Ik rijd in lokale bos het meest op de 17 en 15, op rechte stukken regelmatig op de 13 en alleen met flinke wind mee of heuvel af op de 11.
De kleinste 5 kransjes slijten misschien sneller, maar het zijn wel precies de 5 losse kransjes van de cassette en kosten bij elkaar maar 25 euro. 25 euro voor een nieuwe ketting erbij en je heb weer een verse aandrijving.
Ovaal kettingblad.
De Eagle ben ik echt super blij mee
ik gebruik het hele bereik waarvan de 10t en de 50t het minst (maar niet nooit)
ovaal is meer om dat ik heb gelezen dat het beter voor je knieën is en met die hete zomer
van vorig jaar is hier het hele losse klimzand (voor mij) te zwaar, misschien gaat de ovaal daar ook helpen
ik laat het jullie weten, vrijdag heb ik m binnen (waarschijnlijk)
ik gebruik het hele bereik waarvan de 10t en de 50t het minst (maar niet nooit)
ovaal is meer om dat ik heb gelezen dat het beter voor je knieën is en met die hete zomer
van vorig jaar is hier het hele losse klimzand (voor mij) te zwaar, misschien gaat de ovaal daar ook helpen
ik laat het jullie weten, vrijdag heb ik m binnen (waarschijnlijk)
-
- Extreme Biker
- Berichten: 529
- Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
- Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019
Ik hoef ook geen Eagle, ben prima tevreden met XT.Flow&Co schreef: ↑di 30 april 2019, 15:02 Klinkt alsof je voor niks die dure Eagle cassette hebt gekocht.
Ik rijd om diezelfde reden met een 36t ovaal op een 11-42 XT cassette. Ik rijd in lokale bos het meest op de 17 en 15, op rechte stukken regelmatig op de 13 en alleen met flinke wind mee of heuvel af op de 11.
De kleinste 5 kransjes slijten misschien sneller, maar het zijn wel precies de 5 losse kransjes van de cassette en kosten bij elkaar maar 25 euro. 25 euro voor een nieuwe ketting erbij en je heb weer een verse aandrijving.
Maar de Eagle zit tegenwoordig helaas bijna op elke 2019 MTB.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29957
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Zand is vreemd spul. Je gaat er makkelijker overheen als je vaart houdt.HB_Eagle schreef: ↑di 30 april 2019, 15:25 De Eagle ben ik echt super blij mee
ik gebruik het hele bereik waarvan de 10t en de 50t het minst (maar niet nooit)
ovaal is meer om dat ik heb gelezen dat het beter voor je knieën is en met die hete zomer
van vorig jaar is hier het hele losse klimzand (voor mij) te zwaar, misschien gaat de ovaal daar ook helpen
ik laat het jullie weten, vrijdag heb ik m binnen (waarschijnlijk)
Dus door terug te schakelen maak je het jezelf moeilijk en kom je in een neerwaartse spiraal. Stoempen en vaart houden.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1384
- Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
- Mijn mountainbike: Yeti asr turq
Ik ken heel wat mulle klimmen waar dit niet gaat lukken. De techniek die ik dan gebruik is om lichter te schakelen dan nodig, en met een hoog toerental stabiel proberen te blijven.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 30 april 2019, 18:55Zand is vreemd spul. Je gaat er makkelijker overheen als je vaart houdt.HB_Eagle schreef: ↑di 30 april 2019, 15:25 De Eagle ben ik echt super blij mee
ik gebruik het hele bereik waarvan de 10t en de 50t het minst (maar niet nooit)
ovaal is meer om dat ik heb gelezen dat het beter voor je knieën is en met die hete zomer
van vorig jaar is hier het hele losse klimzand (voor mij) te zwaar, misschien gaat de ovaal daar ook helpen
ik laat het jullie weten, vrijdag heb ik m binnen (waarschijnlijk)
Dus door terug te schakelen maak je het jezelf moeilijk en kom je in een neerwaartse spiraal. Stoempen en vaart houden.
Sneeuwmonster
Om het blad te monteren moeten de crankarmen eraf
Maar weet iemand hier met hoeveel Nm die eaglearmen er weer op moeten
Had ergens op een video 50 verstaan maar lijkt me zo veel
Heb er wel één die dat aankan (auto) maarja daar gaan alleen dopsleutels op geen inbus
Sta dus open voor tips
Maar weet iemand hier met hoeveel Nm die eaglearmen er weer op moeten
Had ergens op een video 50 verstaan maar lijkt me zo veel
Heb er wel één die dat aankan (auto) maarja daar gaan alleen dopsleutels op geen inbus
Sta dus open voor tips
- The Flying V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9492
- Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
- Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9
Geen idee welk crankstel je hebt, de SRAM handleidingen zeggen hetzelfde.HB_Eagle schreef: ↑di 30 april 2019, 21:58 Om het blad te monteren moeten de crankarmen eraf
Maar weet iemand hier met hoeveel Nm die eaglearmen er weer op moeten
Had ergens op een video 50 verstaan maar lijkt me zo veel
Heb er wel één die dat aankan (auto) maarja daar gaan alleen dopsleutels op geen inbus
Sta dus open voor tips
https://www.sram.com/sites/default/file ... ackets.pdf (48-54 Nm)
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
- The Flying V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9492
- Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
- Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9
Kan iemand iets zinnigs zeggen over een ovaal kettingblad in combinatie met een clutch derailleur?
Zijn deze derailleurs er op de langere termijn wel voor geschikt, neemt de werking er niet van af door een ketting die telkens "van lengte veranderd" en levert dit misschien extra weerstand op waardoor het ovale voordeel weer wat teniet wordt gedaan?
Zijn deze derailleurs er op de langere termijn wel voor geschikt, neemt de werking er niet van af door een ketting die telkens "van lengte veranderd" en levert dit misschien extra weerstand op waardoor het ovale voordeel weer wat teniet wordt gedaan?
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
https://www.youtube.com/watch?v=NSY4210ImvIThe Flying V schreef: ↑wo 1 mei 2019, 07:15 Kan iemand iets zinnigs zeggen over een ovaal kettingblad in combinatie met een clutch derailleur?
Zijn deze derailleurs er op de langere termijn wel voor geschikt, neemt de werking er niet van af door een ketting die telkens "van lengte veranderd" en levert dit misschien extra weerstand op waardoor het ovale voordeel weer wat teniet wordt gedaan?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
ZO heel ver gaat de derraileur nou ook weer niet heen en weer. Op een fullie gebeurt hetzelfde tijdens het rijden, moet dus geen enkel probleem zijn.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10371
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Nooit probleem gehad met ovaal icm mijn clutch derrie.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- Bonanza
- Pro Biker
- Berichten: 1389
- Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
- Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
- Contacteer:
Wat denk je wat er tijdens het schakelen gebeurd? Derailleur is daar voor gemaakt. Ik rij zelf al meer dan 10k met ovaal, niks aan het handjejapie carbon schreef: ↑wo 1 mei 2019, 07:35 ZO heel ver gaat de derraileur nou ook weer niet heen en weer. Op een fullie gebeurt hetzelfde tijdens het rijden, moet dus geen enkel probleem zijn.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Schakelen doe je niet 90 x per minuut hèBonanza schreef: ↑wo 1 mei 2019, 09:01Wat denk je wat er tijdens het schakelen gebeurd? Derailleur is daar voor gemaakt. Ik rij zelf al meer dan 10k met ovaal, niks aan het handjejapie carbon schreef: ↑wo 1 mei 2019, 07:35 ZO heel ver gaat de derraileur nou ook weer niet heen en weer. Op een fullie gebeurt hetzelfde tijdens het rijden, moet dus geen enkel probleem zijn.
Schijnbaar zijn de Shimano clutches we gevoeliger voor, door het grote aantal minimale bewegingen droogt ie uit en kan de clutch sneller slijten. Op tijd invetten of een keer de clutch vervangen.
Zelf heb ik met een xt derr nog geen last na ongeveer 1.5-2k (weet niet meer precies wanneer de oval er op is gegaan)