Ovaal kettingblad.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

HB_Eagle schreef: ma 29 april 2019, 13:50 Wil ook een ovaal op mijn sram 1x12 gaan zetten
Maar weet niet voor hoeveel tanden ik moet kiezen
Ben nu 38t rond gewent
Maar als ik 38t ovaal neem wat is daar dan het lichtste en zwaarste verzet van vergeleken met rond
Hoe reken je zo iets uit
Is niet echt uit te rekenen.. je cadans blijft gelijk tussen een 38 rond en 38 oval... maar het is (in theorie) makkelijker om je oval rond te krijgen, naar een kleinere maat gaan bij een oval is dus niet nodig, je zou dus groter kunnen gaan (in theorie, in de praktijk zijn er niet echt 40T ovals, misschien voor gravel/cross, maar of dat op je mtb past...qua passing en clearance...?)

op een 29" zit je overigens al aan de 48 km/uur bij 90 rpm wat me meer dan voldoende lijkt op een MTB, dus groter zou ook echt niet hoeven.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Kolere, 38t op een Eagle groep? Rij je alleen met wind in je rug bergen af ofzo?

Garbaruk heeft vast wel een chainring die past. Ze maken chainrings voor ongeveer alle cranks die je kunt bedenken en in alle kleuren van de regenboog.
Voor de Shimano M7000/M8000 cranks maken ze zelfs 42t ovals. Voor GXP cranks gaan ze tot 40t oval.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

38x10 word ook alleen maar op makkelijke stukken gebruikt die is er in die tijd opgekomen o.dat ik teveel achter op de 20t zat en te weinig op de 50t

Ik hoef dus niet perse groter
Maar ik had begrepen dat je een 38t ovaal ergens tussen max 40t min 36t licht
Ps getallen gok ik maar ik weet dus niet hoe ik dat uitdelen
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Flow&Co schreef: ma 29 april 2019, 15:00 Kolere, 38t op een Eagle groep? Rij je alleen met wind in je rug bergen af ofzo?

Garbaruk heeft vast wel een chainring die past. Ze maken chainrings voor ongeveer alle cranks die je kunt bedenken en in alle kleuren van de regenboog.
Voor de Shimano M7000/M8000 cranks maken ze zelfs 42t ovals. Voor GXP cranks gaan ze tot 40t oval.
ja, ik heb zelf een 30 en 34T garbaruk, deze gebruiken (in ieder geval voor de cannondale direct mount) een variabele offset, waarbij de grotere bladen dus verder naar buiten komen dan de kleinere. Zo blijft het "altijd" passen qua clearance, (met als nadeel dat je chainline er slechter op wordt, maar als je perse een groter blad wilt dan dat normaal gesproken zou passen zijn er weinig alternatieven).

Prima tandwielen overigens van Garbaruk, bij de orginele cannondale 32T had ik nog weleens een chaindrop, was zelfs een chain guide aan het overwegen, maar met de garbaruk 0 drops (en veel meer km dan met de orginele!). De tanden zijn een stukje langer, goed tegen drops, maar qua noise is het ook beter geworden (bij de orginele had ik op de kleinste kransjes nog best wat lawaai van de ketting, dit is nu ook duidelijk minder)

HB_Eagle schreef: ma 29 april 2019, 15:10 38x10 word ook alleen maar op makkelijke stukken gebruikt die is er in die tijd opgekomen o.dat ik teveel achter op de 20t zat en te weinig op de 50t

Ik hoef dus niet perse groter
Maar ik had begrepen dat je een 38t ovaal ergens tussen max 40t min 36t licht
Ps getallen gok ik maar ik weet dus niet hoe ik dat uitdelen
prima reden, ik ben ook naar een 34 gegaan om wat meer in het midden van de cassette (11-42) te rijden (gaat je cassette een stuk langer mee), in NL kom ik met 34-42 overal weg, voor bv de Ardennen monteer ik tijdelijk een 30T oval.

globaal kan je inderdaad zeggen dat een 38T oval op het zware punten gelijk is aan een 40 en op het lichte punt aan een 36. Maar als je het precies wilt weten moet je de specs van de fabrikant opzoeken, sommige geven het in aantal T op, andere in %, garbaruk heeft bv 12% "ovality". wat op 4,5 tanden verschil uitkomt bij een 38T, maar 3,6 tandjes bij een 30T. AB geeft dit bij de specs: "Optimized to each size separately. Range: 10.2-14.4%"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

38 met Eagle klinkt niet vreemd.
UHR bijv heb ik een keer op m'n crosser gefietst met 40 voor en 36 achter, ging prima.

Terugkomend op de Ovaal maat.
Normaliter wordt er verteld dat je met een Oval van bijv 32, 30 tanden hebt met klimmen en 34 bij vlakke stukken.
Zo voelt het zeggen ze dan.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Klinkt alsof ik het beste voor de 38t sram dm ovaal kan gaan
Ps. Blijft de kettonglengte het zelfde ?
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Ik rij met een Eagle ook met een 38 tands Oval.
Op de UHR gaat dit prima.
In Zuid Limburg op de steile stukken (+20%) gaat het net.

Op zomervakantie zit ik in Oostenrijk en Italie met de MTB, maar dan monteer ik de originele 34 tands wel weer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kettinglengte maakt niet uit, bij hetzelfde aantal tanden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Domme vraag tussendoor
Wat betekend UHR toch
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik rijd met 32T Q-ring icm met een 11-46 cassette. Daar fiets ik eigenlijk altijd en overal mee, op het vlakke in Nederland tot aan het hooggebergte in de Alpen. Ik heb ook nog een 30T maar die hoeft er niet op.

Ik zou er nog niet aan denken om groter dan 34 te gaan.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

HB_Eagle schreef: ma 29 april 2019, 18:45 Domme vraag tussendoor
Wat betekend UHR toch
Utrechtse Heuvelrug
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

byorka schreef: ma 29 april 2019, 19:01 Ik rijd met 32T Q-ring icm met een 11-46 cassette. Daar fiets ik eigenlijk altijd en overal mee, op het vlakke in Nederland tot aan het hooggebergte in de Alpen. Ik heb ook nog een 30T maar die hoeft er niet op.

Ik zou er nog niet aan denken om groter dan 34 te gaan.
Ook niet als het alleen voor Nederland zou zijn
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Met een 50T achter kan je in NL best groter, maar of het nodig is, is een ander verhaal, met een 34 kan je ook makkelijk 40km uur trappen, als je een keer een viaduct af gaat, kan je ook ff met 120 RPM de 55km/u aantikken.

Als je met dit soort snelheden nog mee wilt trappen zit je op het verkeerde pad en moet je snel terug het bos in, of je moet je inschrijven voor de downhill world cup

nino schurter rijd met een 38T zijn world cup XC rondjes en dat is een uitzondering, die heeft dan ook een aardige power output..
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Prulleman schreef: di 30 april 2019, 12:35 Met een 50T achter kan je in NL best groter, maar of het nodig is, is een ander verhaal, met een 34 kan je ook makkelijk 40km uur trappen, als je een keer een viaduct af gaat, kan je ook ff met 120 RPM de 55km/u aantikken.

Als je met dit soort snelheden nog mee wilt trappen zit je op het verkeerde pad en moet je snel terug het bos in, of je moet je inschrijven voor de downhill world cup

nino schurter rijd met een 38T zijn world cup XC rondjes en dat is een uitzondering, die heeft dan ook een aardige power output..
Ik heb juist een 38 voorblad geplaatst om wat meer in het midden van mijn Eagle cassette te rijden ipv alleen maar de kleine kransjes.
Zo verminderd ook de slijtage op die dure Eagle cassette.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

worstkaas schreef: di 30 april 2019, 13:42
Prulleman schreef: di 30 april 2019, 12:35 Met een 50T achter kan je in NL best groter, maar of het nodig is, is een ander verhaal, met een 34 kan je ook makkelijk 40km uur trappen, als je een keer een viaduct af gaat, kan je ook ff met 120 RPM de 55km/u aantikken.

Als je met dit soort snelheden nog mee wilt trappen zit je op het verkeerde pad en moet je snel terug het bos in, of je moet je inschrijven voor de downhill world cup

nino schurter rijd met een 38T zijn world cup XC rondjes en dat is een uitzondering, die heeft dan ook een aardige power output..
Ik heb juist een 38 voorblad geplaatst om wat meer in het midden van mijn Eagle cassette te rijden ipv alleen maar de kleine kransjes.
Zo verminderd ook de slijtage op die dure Eagle cassette.
ja.. datzelfde zeg ik ook een paar posts terug, maar mijn gemiddelde snelheid in het bos ligt meestal tussen de 20 en 25...
volgens mij zit ik dan meestal op de 17, 19 en 21 T van mijn 11-42 XT cassette. Voor mij een prima verdeling, met name omdat de kransjes daar nog 2 uit elkaar zitten, ga je nog lichter op de cassette, gaan de stappen met 3 of 4T.
Met een 38T + eagle zit je met die snelheid het meest op de 18, 21 en 24T (allemaal 3T uit elkaar)
Uiteindelijk verschuif je tussen een 34 en 38T aan de achterkant ook maar ~1 kransje

Maar niks is fout he, iedereen moet lekker trappen wat ie wil :bier:
Plaats reactie