Ovaal kettingblad.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Wat ik ervan begrepen had is er voor MTB vooral een voordeel in steile klimmen met slechte grip, omdat je makkelijker de kracht geleidelijk overbrengt. Ik heb zelf nog geen ervaring maar speel zeker met de gedachte om de 2x11 op mijn nieuwe fiets (als ie eindelijk eens binnenkomt :roll: ) te vervangen voor 1x11 met ovaal blad. Om bovengenoemde reden vooral. Wie heeft daar nog een op eigen ervaringen gebaseerde mening over?
Give me little bits of / more than I can take
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dat is precies wat ik ervaar. Steile klimmen gaan makkelijker: het voelt lichter en je trapt minder snel door met je achterwiel. Hoe lichter je verzet, hoe steiler de klim, hoe duidelijker merkbaar het effect.
Ik weet niet of je wat vaste routes kent in Zuid L? Het klimmetje naar Hijgend Hert, de klim vlak voor de lange Camerigafdaling (Epen/Vijlenroute), de klim naar top Observant St Pietersberg, dat soort werk.
En het scheelt veel op lange klimmen in de bergen bv, maar ook al in de grensstreek. Je klimt langer op souplesse, minder snel op de macht, voor je gevoel. Het spaart kracht tijdens langere dagtochten.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik ben reuze benieuwd. Ik ga 11-12 mei een weekendje naar Limburg in de buurt van Vaals! Ik heb een tijdje geleden wel Epen-vijlen-gulpen gereden. Echt zwaar met de 30 rond die ik had ( en de plus banden ). Dus ik ben benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen met de 32 ovaal.

Ik ben er echt super enthousiast over. Ik rij in augustus ook de Cauberg challenge dus misschien koop ik dan wel een kleiner ovaaltje.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

aurelius schreef: zo 21 april 2019, 07:39 Dat is precies wat ik ervaar. Steile klimmen gaan makkelijker: het voelt lichter en je trapt minder snel door met je achterwiel. Hoe lichter je verzet, hoe steiler de klim, hoe duidelijker merkbaar het effect.
Ik weet niet of je wat vaste routes kent in Zuid L? Het klimmetje naar Hijgend Hert, de klim vlak voor de lange Camerigafdaling (Epen/Vijlenroute), de klim naar top Observant St Pietersberg, dat soort werk.
En het scheelt veel op lange klimmen in de bergen bv, maar ook al in de grensstreek. Je klimt langer op souplesse, minder snel op de macht, voor je gevoel. Het spaart kracht tijdens langere dagtochten.
+1 :-q
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik ben al zeker 15 jaar een zeer tevreden gebruiker. Ik ervaar zekere voordelen bij het klimmen, los zand en fietsen op de macht.
Nadelen heb ik geen gevonden.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Bedankt voor de info, ik ga het nu zeker proberen. Bike-discount is zo lief geweest om de levertijd van mijn fiets drie keer naar achteren te schuive, en nog voor dat ik 'm krijg het ding ook nog even 200 euro af te prijzen. Ik heb ze een mailtje gestuurd dat ik dan toch zeker voor dat bedrag een tegoedbon wil want anders maak ik gewoon gebruik van het herroepingsrecht en bestel m nog een keer :lol:. Dat geld kan dan naar een mooi ovaal blad en een grotere cassette.
Give me little bits of / more than I can take
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Daar ben je lekker mee dan! Welke bike heb je besteld?
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

byorka schreef: zo 21 april 2019, 09:51 Ik ben al zeker 15 jaar een zeer tevreden gebruiker. Ik ervaar zekere voordelen bij het klimmen, los zand en fietsen op de macht.
Nadelen heb ik geen gevonden.
Geen 15 jaar maar idd betere controle bij het (technisch) klimmen, het achterwiel slaat minder snel door op wortels en los spul.
Het grappige is dat een rond blad nu onregelmatig aanvoelt :lol:
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

JMA1992 schreef: ma 22 april 2019, 08:56 Daar ben je lekker mee dan! Welke bike heb je besteld?
Skeen trail 29 in xl.
https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... 0.0-799322
Op zich is 5 a 6 weken wachten geen ramp maar als je iedere keer denkt, jippie daar is het mailtje dat ie er aan komt en het is weer vertraging dan baal je wel.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

TenZNL schreef: ma 22 april 2019, 09:01 Het grappige is dat een rond blad nu onregelmatig aanvoelt :lol:
Ik had dat al na 5 minuten op de trainer op de stand van Rotor op bike motion. Dat ovaal eigenlijk ronder aanvoelde dan rond.
Give me little bits of / more than I can take
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

ak-77 schreef: ma 22 april 2019, 18:13
JMA1992 schreef: ma 22 april 2019, 08:56 Daar ben je lekker mee dan! Welke bike heb je besteld?
Skeen trail 29 in xl.
https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... 0.0-799322
Op zich is 5 a 6 weken wachten geen ramp maar als je iedere keer denkt, jippie daar is het mailtje dat ie er aan komt en het is weer vertraging dan baal je wel.


Gaaf ding! Mooi afgemonteerd ook. Ik zou daar ook van balen ja. Zeker als er al betaald is.. wat dat betreft haal ik het liever rond om de deur, maar dan ben ik beperkt tot cube, Giant, trek en het mooie maar veeeeeel te dure Scott. Ik hoop dat je hem snel hebt en ik hem kan bewonderen in het show your stuff topic!! 😃
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

ak-77 schreef: ma 22 april 2019, 18:16
TenZNL schreef: ma 22 april 2019, 09:01 Het grappige is dat een rond blad nu onregelmatig aanvoelt :lol:
Ik had dat al na 5 minuten op de trainer op de stand van Rotor op bike motion. Dat ovaal eigenlijk ronder aanvoelde dan rond.
Ik voel er eigenlijk helemaal niets meer aan. Het ziet er wel grappig uit van boven. Alsof ie er steeds vanaf kan rollen. Ik wordt wel nieuwsgieriger naar de 'agressieve' stand waar in ie van 12 naar 22 graden zou gaan..
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

JMA1992 schreef: ma 22 april 2019, 20:38 Ik hoop dat je hem snel hebt en ik hem kan bewonderen in het show your stuff topic!! 😃
Ik ben nooit zo van de SYS maar voor deze fiets maak ik een uitzondering!
Give me little bits of / more than I can take
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

ak-77 schreef: ma 22 april 2019, 20:57
JMA1992 schreef: ma 22 april 2019, 20:38 Ik hoop dat je hem snel hebt en ik hem kan bewonderen in het show your stuff topic!! 😃
Ik ben nooit zo van de SYS maar voor deze fiets maak ik een uitzondering!
Een dikke :-q ! Mooie spullen mag je laten zien 😃
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

ak-77 schreef: zo 21 april 2019, 23:04 Bedankt voor de info, ik ga het nu zeker proberen. Bike-discount is zo lief geweest om de levertijd van mijn fiets drie keer naar achteren te schuive, en nog voor dat ik 'm krijg het ding ook nog even 200 euro af te prijzen. Ik heb ze een mailtje gestuurd dat ik dan toch zeker voor dat bedrag een tegoedbon wil want anders maak ik gewoon gebruik van het herroepingsrecht en bestel m nog een keer :lol:. Dat geld kan dan naar een mooi ovaal blad en een grotere cassette.
Ik was al aardig off topic geraakt hiermee maar ik wilde voor de volledigheid even melden dat dit door BD zeer correct is opgepakt. Niet eens een tegoedbon maar gewoon geld terug. Dat ik alsnog aan een ovaal blad ga besteden. :-q
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie